سفر خلیل‌زاد به اسلام‌آباد و دهلی‌نو

گروه طالبان تاکنون به برقراری آتش‌بس تن نداده‌اند

زلمی خلیل‌زاد-Aamir QURESHI / AFP

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح و آشتی افغانستان در جریان مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر به پاکستان و هند سفر کرده  تا با مقام‌های ارشد این دو کشور بانفوذ در افغانستان دیدار و گفتگو کند.

هند و پاکستان، دو رقیب دیرینه، همدیگر را به سوءاستفاده از خاک افغانستان برای ضربه زدن به یکدیگر متهم می‌کنند.

آقای خلیل‌زاد در سفرش به پاکستان با ژنرال قمر جاوید باجوه، رئیس ارتش و دیگر مقام‌های ارشد این کشور که در امور افغانستان فعال هستند، دیدار و گفتگو کرده است. آقای خلیل‌زاد در جریان این گفتگوها از پاکستان به خاطر نقشش در پیشبرد روند صلح سپاسگزاری کرده است.

او همچنین بر ضرورت حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از این «فرصت تاریخی» افغانستان تاکید کرده است.

سفارت آمریکا در اسلام آباد در بیانیه‌ای به مناسبت سفر خلیل‌زاد به اسلام آباد از مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور نیز نقل قول کرده که «ایالات متحده آمریکا همدردی متحدان و شرکایش را که برای پایان دادن به جنگ طولانی افغانستان در کنار آمریکا ایستاده‌اند، هرگز فراموش نخواهد کرد.»

فردای این دیدار آقای خلیل‌زاد در پانزدهم سپتامبر هم به دهلی نو سفر کرد و با اس‌جی شانکار، وزیر خارجه هند، اجیت دوال، مشاور امنیت ملی و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات نیز آقای خلیل‌زاد به مقام‌های هندی گفته است که «حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برای موفقیت این مذاکرات و اجرای موافقتنامه صلح حیاتی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت آمریکا در هند می‌گوید که هند و ایالات‌متحده در راستای حمایت از این هدف مشترک کار خواهند کرد.

در بیانیه سفارت آمریکا در دهلی نو آمده است: ‌«ایالات متحده آمریکا و هند به این باور هستند که روند صلح باید تا زمان توافق روی نقشه راه سیاسی و آتش‌بس جامع و دایم ادامه پیدا کند. افغان‌ها باید اطمینان بدهند که از خاکشان توسط هیچ گروه تروریستی علیه کشور دیگری استفاده نخواهد شد.»

دو طرف تاکید کرده‌اند که آمریکا و هند در این مورد نیز دیدگاه مشابه دارد که کمک بادوام، تجارت و سرمایه‌گذاری برای تحکیم موافقتنامه صلح از اهمیت برخوردار است تا منافع مردم افغانستان،‌ منطقه و فراتر از آن را تامین کند.

کوشش آقای خلیل‌زاد ظاهرا این است که به قدرت‌های منطقه‌ای ذی نفوذ در افغانستان اطمینان بدهد که روند جاری صلح خطری را متوجه منافع ملی آنها نخواهد کرد و این کشورها را تشویق کند که به جای رقابت در افغانستان به فکر همکاری باشند.

یکی دیگر از قدرت‌های بزرگ در حوزه افغانستان، جمهوری اسلامی ایران است. تاکنون هیچ گزارشی از تلاش آمریکا برای تامین روابط با تهران در مورد روند صلح افغانستان منتشر نشده است. اما آقای خلیل‌زاد با بسیاری از دیپلمات‌های ایرانی مانند همتایش ابراهیم طاهریان شناخت عمیق دارد. هرچند ایران از روند صلح افغانستان حمایت کرده، اما نگرانی‌هایی را نیز در مورد بازگشت طالبان برای تصاحب کل قدرت در افغانستان ابراز نداشته است.

زلمی خلیل‌زاد پیشتر گفته بود: «راه رسیدن تا اینجا طولانی‌‌ بود و مشکلات در آینده هم خواهد بود. دستاورد مهم به آسانی حاصل نمی‌شود. حال مسؤلیت رهبران افغان است تا از موقع استفاده کنند. توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود. تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدئولوژی خود بر دیگران،‌ منجر به منازعه می‌شود و کشور را به مداخلت دیگران آسیب پذیر می سازد.»

با این حال،‌ مذاکرات صلح بین‌الافغانی وارد ششمین روز خود می‌شود و دو طرف تاکنون درباره اصول مذاکرات و موضوعات مورد نظر چانه‌زنی می‌کنند. یکی از خواسته‌های اصلی کابل برقراری آتش‌بس است. اما نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به طلوع نیوز درباره آتش‌‌بس گفته است که پیش از آتش‌بس «سر اسباب و مشکلاتی که همین جنگ را به‌‌میان آورده بحث شود و آنها از بین برده شود.»

آزادی زندانیان، آزادی‌های مدنی و حقوق‌بشری، تغییر نظام و قانون اساسی و آتش‌بس از موضوعات روی میز مذاکره خواهد بود.

بیشتر از