راهنمای واکسیناسیون رایگان کرونا در آمریکا منتشر شد

واکسیناسیون در دو دوره ۲۱ تا ۲۸ روزه برای هر فرد انجام می‌شود

در هر دو مرحله باید از واکسن یک شرکت دارویی استفاده کرد-Natalia KOLESNIKOVA / AFP

دولت ایالات متحده راهبرد خود را جهت واکسیناسیون رایگان میلیون‌های امریکایی در ابتدای سال ۲۰۲۱ یا احتمالا پایان سال جاری منتشر کرد.

طرح ریشه‌کنی ویروس کرونا در مردم آمریکا، که با انجام آزمایش‌های گسترده و تولید انبوه واکسن میلیاردها دلار برای مردم خرج ایجاد کرده، حالا مستلزم این است که آمریکایی‌ها واقعا بروند و واکسن خود را بزنند.

نتایج نظرسنجی امسال حاکی است که تقریبا نیمی از مردم مایل به زدن واکسن کووید-۱۹ هستند و نیمی دیگر اظهار تردید کرده‌اند که واکسن آینده بی‌خطر باشد.

دونالد ترامپ تابستان امسال هر از گاهی قول داد واکسن و داروی این بیماری زودتر از آن چه که پزشکان و مسئولان ارشد بهداشت انتظار دارند آماده شود - تلاش واضحی در این جهت که دانشمندان برای تسریع امور فشار بیشتری از سوی رئیس جمهور احساس کنند.

بسیاری از نمایندگان دموکرات مجلس و مقامات حوزه بهداشت بیرون از دولت فدرال از بی‌خطر بودن داروهای مختلف و واکسن آینده علنا اظهار تردید نشان داده‌اند و علت آن را مدیریت رئیس جمهور و سیاسی کردن طرح می‌دانند.

به گزارش اسوشیتد پرس، طرح واکسیناسیون ملی در کنار «دفترچه راهنما» دولت‌های محلی و ایالات، روز چهارشنبه در اختیار کنگره قرار گرفت. در این طرح، اقدام بی‌سابقه‌ای برای مایه‌کوبی مردم و کمک وزارت دفاع در توزیع واکسن به سراسر کشور تحت مدیریت پرسنل حوزه بهداشت و درمان برنامه‌ریزی شده است.

مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری در دفترچه راهنمایی که برای مفامات محلی و ایالات تهیه کرده نوشته طرح واکسیناسیون «به لحاظ وسعت و پیچیدگی بسیار بزرگتر از برنامه‌های فصلی آنفلوآنزا یا واکسیناسیون‌های قبلی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این واکسیناسیون در مقیاس گسترده در یک روز یا یک مرحله انجام نمی‌شود، بلکه در چند مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله اول، کارکنان حوزه بهداشت، کارمندان بخش‌های ضروری، و گروه‌های سنی آسیب‌پذیر و دارای بیماری قبلی تحت پوشش این واکسن قرار می‌گیرند. در مرحله دوم و سوم، واکسیناسیون برای همگان، طبق برنامه‌ای که ممکن است چند ماه طول بکشد، آزاد می‌شود. واکسیناسیون در دو دوره ۲۱ تا ۲۸ روزه برای هر فرد انجام می‌شود که هر دو دوز باید ساخت همان شرکت دارویی باشد.

دولت فدرال برنامه‌ریزی برای انبار و توزیع واکسن‌ها را به عهده دولت‌های محلی و ایالت‌ها گذاشته است و آنها باید طرح خود را از امروز تا مدت یک ماه دیگر به دولت مرکزی ارسال کنند.

میلیون‌ها آمریکایی به خاطر مخلوط کردن سیاست با حوزه بهداشت عمومی توسط دولت ترامپ، واکسنی که به کمک دولت فدرال تهیه شده باشد را به دیده تردید می‌نگرند.

آقای ترامپ اتهامات بی‌پایه‌ای را از روی یک شایعه «فراگیر در کشور» مطرح کرده است که معتقد است ساخت واکسن کووید-۱۹ را مخصوصا به تعویق انداخته‌اند تا پیش از انتخابات سوم نوامبر آماده نشود. این در حالی است که تک تک متخصصان ارشد دولتی گفته‌اند که حاضر شدن واکسن در حدی که بتوان آن را در تمام کشور توزیع کرد تا سال آینده بیش از حد خوشبینانه است.

دولت آمریکا میلیاردها دلار به شرکت‌های بزرگ تولید واکسن که هنوز معلوم نیست واکسن‌شان تصویب شود پول داده تا در صورت تصویب، آمریکایی‌ها بتوانند بلافاصله دریافت کنند. هر گاه معلوم شود یک واکسن کاندید قدرت اثربخشی ندارد، تمام دوزها منهدم خواهند شد. برنامه موسوم به «عملیات فوق سریع» به قصد واکسیاناسیون صدها میلیون آمریکا در ابتدا سال آینده طرح‌ریزی شده است.

اداره تغذیه و دارو در حال حاضر سرگرم آزمایش شش کاندید واکسن است که سه مورد از آنها روی انسان انجام می‌شوند.

دموکرات‌ها در مجلس سنا هفته گذشته از مدیر مؤسسه ملی بهداشت، فرانسیس اس کولینز، و رئیس کل بهداری دولت فدرال، جرومی آدامز، با توجه به شایعات «فراگیر در کشور» ترامپ، در خصوص بی‌خطر بودن واکسن آینده تضمین خواستند.

به گفته پاتی مورای، عضو میسیون بهداشت، آموزش، کار و رفا سنا در واشنینگتن «ما واکسن مطمئن لازم داریم و مداخله سیاسی می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به این اطمینان بزند. اطلاعات نادرست هم به همین ترتیب.»

© The Independent

بیشتر از جهان