بعضی از تولیدکنندگان نفت گزارش تغییرات اقلیمی را از مذاکرات سازمان ملل خارج کردند

ائتلافی از کشورهای تولیدکننده نفت; آمریکا، روسیه و ایران، به رهبری عربستان مخالف گزارش تغییرات آب و هوایی

Getty

عربستان سعودی با لابی کردن در مورد گزارش مهم تغییرات آب و هوایی موفق شد شرط محدود کردن درجه حرارت جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد را از مذاکرات بین‌المللی خارج کند.

ائتلاف ضعیفی از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله آمریکا، روسیه و ایران، به رهبری عربستان سعودی، مخالف گزارش علمی سازمان ملل درخصوص تغییرات آب و هوایی (آی پی سی سی) هستند.

این گزارش تأکید دارد که برای بقای بسیاری از کشورها نیاز است درجه حرارت زیر یک و نیم درجه سانتیگراد باشد و برای رسیدن به چنین هدفی خواستار اقدام عاجل همه کشورها شده است. همچنین در این گزارش آمده لازم است تا سال ۲۰۵۰ انتشار گاز دی اکسید کربن در کل جهان به صفر برسد.

اگرچه، به دلیل دخالت عربستان سعودی، این گزارش برجسته از دستور رسمی مذاکرات آب و هوایی این هفته در بُن خارج شد، اما این موضوع به طور قابل ملاحظه‌ای تاثیر گزارش را در سیاست گذاری آینده تضعیف خواهد کرد.

در گزارش نهایی سازمان ملل فقط پنج پاراگراف بی تأثیر بر یافته‌های گزارش آی پی سی سی وجود داشت. با این توضیح که آنها براساس «بهترین یافته‌های علمی موجود» اقدام کنند، بدون اینکه اطلاعات دقیقی درباره اینکه چگونه کشورها باید به هدف کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن برسند، ارائه دهد.

دیپلمات‌های بسیاری ناامید شدند و هنوز اصرار دارند که کشورها از یافته‌های گزارش در تصمیم گیری‌هایشان استفاده کنند.

کارلوس فولر، مذاکره کننده ارشد از سوی ائتلاف دولت‌های جزایر کوچک (ای او اس آی اس) به کلایمت هوم نیوز گفت:« نگران کننده است که هر کسی تلاش می‌کند، بویژه در میانه این موج گرما، علم را بی اعتبار کند. اگر دیگران علم را رد کنند، این ما هستیم که رنج می‌بریم.»

لوئیس یانگ سفیر بلیز و رئیس ائتلاف دولت‌های جزایر کوچک گفت:«بی توجهی به این موضوع یا تعیین بهترین علم موجود، معادل انکار تغییرات آب و هوایی است. ما نباید اجازه دهیم در این روند چند جانبه حتی یک مورد انکار شود. ما باید از این گزارش در مورد درجه حرارت یک و نیم درجه سانتیگراد برای اجرایی کردن توافقنامه پاریس استفاده کنیم.»

تهیه گزارش آی پی سی سی که شامل ارزیابی بیش از ۶۰۰۰ پژوهش علمی است، دو سال به طول انجامید. هدف این بود که به کسانی که در قدرت هستند برای حذف تغییرات آب و هوایی و حمایت از توسعه اقتصادی پایدار، کمک کند.

یک دیپلمات از کاستاریکا گزارش آی پی سی سی را «دستاوردی فوق العاده» خواند. او افزود:«درخصوص تغییرات اقلیمی، توجه به علم انتخاب نیست، بلکه یک وظیفه است.»

سایر تحولات اخیر، از جمله نرسیدن به توافق در سازمان ملل برروی هدف کربن زدایی و تضعیف اهداف تغییرات آب و هوایی در پیش نویس متن نشست جی ۲۰ ، مقابله با تغییرات اقلیمی را با مانع مواجه کرده است.

یکی از شرکت کنندگان در بُن به بی بی سی گفت این تصمیمات ناشی از واکنش کشورهایی است که در حوزه سوخت فسیلی سرمایه گذاری‌های عظیم دارند.  

© The Independent