انتشار رمان جدید جی‌کی رولینگ درباره یک قاتل زنانه‌پوش

جی‌کی رولینگ برای رمان جدیدش «خون پردردسر»، به ترنس‌هراسی متهم شده است

جی کی رولینگ، خالق هری پاتر- AFP

جی‌کی رولینگ [خالق رمان هری پاتر] برای رمان جدیدش تحت عنوان «خون پردردسر» به ترنس‌هراسی متهم شده است. 

این کتاب آخرین اثر منتشرشده از مجموعه کارآگاهی «ضربه» به قلم خانم رولینگ است که آن را تحت نام مستعار رابرت گلبریت منتشر می‌کند. شخصیت اصلی این داستان مردی است زنانه‌پوش که قاتل زنجیره‌ای است. در یکی از صحنه‌های داستان شخصیت اصلی برای حقه زدن به یکی از قربانیان خود و ربودن او لباس زنانه بر تن می‌کند. 

منتقدان کتاب، کنشگران حقوق ترنس‌ها و جماعت ترنس‌ها به طور عام استدلال می‌کنند که خط کلی این داستان ضدترنس است و می‌تواند آثار مخربی داشته باشد. 

یکی از کاربران توییتر با نقل نقد روزنامه تلگراف از این داستان می‌نویسد: «اصل داستان درباره تحقیق پرونده ناپدید شدن جی‌پی پارگت بامبرو در سال ۱۹۷۴ است که گمان می‌رود قربانی دنیس کرید قاتل زنجیره‌ای زنانه‌پوش است. نسخه ترنس‌هراس و کلیشه‌ای فیلم سکوت بره‌ها! چه مبتکرانه!»

پاریس لیز فعال حقوق ترنس‌ها توییت کرد: «رمان جدید جی کی رولینگ درباره یک قاتل زنجیره‌ای زنانه‌پوش است. اما در دنیای واقعی قتل ترنس‌ها در برزیل نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است، زنان ترنس جوان در اتومبیل در حال آتش‌سوزی محبوس می‌شوند و مردهایی که ما را (برای ترنس بودن) به قتل می‌رسانند عفو می‌شوند و برمی‌گردند سر خانه‌زندگی‌شان.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «می‌دانم بسیاری از کسانی که من را [در توییتر] دنبال می‌کنید، احتمالاً تاکنون درباره افسانه مردانی که برای آزار زنان زنانه‌پوشی می‌کنند، ترسی حس کرده‌اند. اگر من خودم ترنس نبودم احتمالاً من نیز آن ترس را تجربه کرده بودم. اما از شما درخواست می‌کنم به قلب خود رجوع کنید و آن چه را که این جا در حال وقوع است، به پرسش بگیرید.» 

یکی دیگر نوشت: «اگر جی کی رولینگ این داستان را ننوشته بود هواداران ترنس او (و شمار آن‌ها کم نیستند) می‌توانستند به حمایت از او ادامه دهند. خوشحالم که سر این موضوع او صریح و شفاف است. نمی‌توانید ۹۰۰ صفحه رمان ترنس‌هراس بنویسید و بعد بگویید من ترنس‌هراس نیستم.»

یکی دیگر می‌نویسد: «آیا جی کی رولینگ نمی‌داند که واقعاً دارد جان ترنس‌ها را به خطر می‌اندازد؟» او ادامه داد: «ما مرتباً به قتل می‌رسیم بر اساس این ایده که ۱) ما جانوران درنده‌خو هستیم. و ۲) ما وجود حقیقی نداریم. فرهنگ ترنس‌هراس = مرگ.» 

یکی دیگر افزود: «برای کسی که می‌گوید "عاشق"  ترنس‌ها است و از آن‌ها "حمایت" می‌کند، شاید کاری که می‌تواند بکند این باشد که کلیشه‌های عمیقاً زیان‌بار را درباره این جماعت ترویج نکند.»

این واکنش منفی مسبوق به سابقه است. چندی پیش رولینگ تیتر خبری درباره «مردانی که دچار قاعدگی زنانه می‌شوند» را مسخره کرد که و آن موجی از واکنش فعالان حقوق ترنس‌ها را برانگیخت. 

از آن زمان به این سو، وی چندین بار بر سر موضوع حقوق ترنس‌ها سخن گفته است و یک رساله نیز درباره این موضوع منتشر کرده است که ستارگان فیلم‌های هری پاتر از جمله دنیل ردکلیف به آن واکنش نشان داده‌اند. 

اخیراً، رابی کالترین که نقش هاگرید را در فیلم هری پاتر بازی کرد، از رولینگ در مقابل اتهامات ترنس‌هراسی دفاع کرد. 

او به رادیو تایمز گفت: «به نظر من آن چه که او گفته است واقعاً اهانت‌بار نیست. نمی‌دانم چرا ولی یک نسلی در توییترند که پرسه می‌زنند در انتظار این که احساس مورد اهانت قرار گرفتن کنند. 

اگر این آدم‌ها قرار باشد روزی به جنگ بروند، پیروزی بی‌پیروزی! این نظر من است به عنوان یک بابابزرگ غرغرو، اما فکر کنید: بس کنید! کودک نباشید! عاقل باشید! قلم علم کنید! و راه راست طی کنید!» 

نمایندگان خانم رولینگ به تماس اینیپندنت برای اظهار نظر درباره این مقاله پاسخی ندادند. 

«خون پردردسر» دو روز قبل (۱۵ سپتامبر) منتشر شد. 

© The Independent

بیشتر از کتاب