بهترین پزشک آمریکا چگونه خود را از گزند بلا حفظ می‌کند

دکتر فاوچی پزشک ۷۹ ساله می‌گوید ورزش از عناصر «اصلی» زندگی روزانه‌اش است

دکتر فاوچی از سال ۱۹۸۴ مدیر مؤسسه ملی حساسیت و بیمارهای عفونی آمریکا بوده است-JIM WATSON / AFP

در دوره همه‌گیری ویروس کرونا دکتر آنتونی فاوچی توصیه‌هایی با مبنای علمی به مردم آمریکا کرده است تا خطر شیوع و ابتلا را به این ویروس کاهش دهند.

دکتر فاوچی که از متخصصان درجه یک بیماری‌های عفونی در کشور است، علاوه بر توصیه راهکارهای پیشگیرانه‌ای مانند ماسک زدن و شستن دست‌ها معتقد است که داشتن سبک زندگی سالم برای در امان ماندن از شر این ویروس و سایر بیماری‌ها ضروری است.

از قدم زدن تند تا مصرف مکمل‌های غذایی و اگر وقت داشته باشد خواب خوب شب، ‌این‌ها مواردی است که این پزشک ۷۹ ساله برای سالم ماندن رعایت می‌کند.

مصرف ویتامین‌ها

هفته پیش دکتر فاوچی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با جنیفر گارنر مردم را به مصرف مکمل‌های ویتامین‌ ث و د برای تقویت دستگاه ایمنی بدن تشویق کرد و گفت خودش هم این مکمل‌ها را مصرف می‌کند.

او گفت: «کمبود ویتامین د باعث می‌شود بدن زودتر مبتلا به بیماری‌های عفونی شود. مصرفش ضرری ندارد و خودم هم مکمل ویتامین د مصرف می‌کنم. ویتامین دیگر ویتامین ث است که چون آنتی اکسیدان خوبی است مردم مصرف می‌کنند و خوب است حدود یک گرم از آن مصرف شود.»

بنابر اعلام اداره مکمل‌های رژیمی مؤسسه ملی سلامت (ان‌‌آی‌اچ)، ‌مصرف ویتامین د باعث استحکام استخوان‌، کاهش التهاب و تقویت عملکرد دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

اخیراً رابطه‌ای میان کمبود این ویتامین و احتمال ابتلا به ویروس کرونا کشف شده است. دیوید ملتزر رییس طب بیمارستانی مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو و نویسنده اصلی پژوهشی که اخیراً انجام شده اعلام کرد: «ویتامین د برای عملکرد درست دستگاه ایمنی ضروری است و پیش‌تر هم ثابت شده است که مصرف مکمل‌‌های حاوی این ویتامین خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.»

به علاوه، طبق یافته‌های پژوهشی که ان‌آی‌اچ در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، ویتامین ث «با بهبود عملکردهای مختلف یاخته‌های دستگاه ایمنی به عملکرد دفاعی دستگاه ایمنی کمک می‌کند».

این پزشک ۷۹ ساله به مردم توصیه کرد هیچ محصول یا مکمل دیگری را که برای تقویت دستگاه ایمنی در بازار تبلیغ می‌شود، مصرف نکنند. وی خطاب به گارنر گفت: «خودم هم هیچ‌کدام از معجون‌ها و ترکیبات گیاهی را مصرف نمی‌کنم.»

او در پاسخ به سؤال گارنر درباره مفید بودن خوراکی‌هایی چون اسفناج، شاه‌توت و سایر مکمل‌هایی که ممکن است دستگاه ایمنی را تقویت کنند نظرش را درباره استفاده از «معجون‌ها و ترکیبات گیاهی» گفت.

توصیه‌های دکتر فاوچی مشابه همان اطلاعاتی است که در اوایل ماه جاری نیز در مصاحبه با تیفانی هدیش ارائه داده بود. او در آن مصاحبه گفته بود مکمل‌های مفید برای تقویت دستگاه ایمنی «یا اصلاً اثری ندارند یا در صورت مصرف زیاد آسیب‌زا هستند».

ورزش

این متخصص بیماری‌های عفونی بیشتر با روش‌ قدیمی چند بار در هفته ورزش کردن سلامت خود را حفظ می‌کند.

او در مصاحبه با شماره ماه ژوئیه نشریه این‌استایل گفت: «ورزش از عناصر اصلی زندگی روزانه‌ام است.» و توضیح داد برای کاهش تنش‌ها و سالم ماندن روزانه ۵.۵ کیلومتر پیاده‌روی تند می‌کند.

البته این عادت جدید دکتر فاوچی نیست و از قدیم تقریباً روزی ۱۱ کیلومتر می‌دوید. اما کم‌کم اخیراً این دویدن را به پیاده‌روی تبدیل کرده زیرا چنان که می‌گوید: «بعد از هر بار دویدن یک جایی از بدنم شدیداً درد می‌گیرد.»

او درباره ورزش روزانه به همراه همسرش کریستاین گرَدی می‌گوید: «پیاده‌روی تند بسیار لذتبخش و آرامش‌بخش است و ما همیشه با خوشحالی منتظریم وقتش فرا برسد تا به پیاده‌روی برویم.»

وزارت بهداشت و سلامت همگانی اعلام کرده بزرگسالان باید هر هفته دست کم ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط (یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید) انجام دهند.

خواب

دکتر فاوچی در دوره همه‌گیری کرونا روزانه حدود ۲۰ ساعت کار می‌کند اما به لطف گوشزدهای گردی (همسرش) که پرستار اخلاق زیستی است حواسش هست که برای حفظ سلامتش خواب را در اولویت قرار بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گردی در ماه آوریل در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «سعی می‌کنم وادارش کنم کمی استراحت کند، آب بنوشد و خوب غذا بخورد و کمی سختگیرانه‌تر کارها را انتخاب کند و به بعضی از آن‌ها نه بگوید.»

دکتر فاوچی که از سال ۱۹۸۴ مدیر مؤسسه ملی حساسیت و بیمارهای عفونی بوده است اعلام کرد که این توصیه‌های همسرش در جلوگیری از ایجاد احساس ماندگی (فرسودگی روانی ناشی از کار شدید) در او مؤثر بوده است.

او در مصاحبه با نشنال جیوگرافیک در ماه مه گفت: «شکر خدا همسری باهوش و کاردان در امور بالینی دارم که به من گفت: باید حواست باشد غذا بخوری و خوب بخوابی، و بدین ترتیب اوضاع بهتر شد.»

ماسک زدن

به گفته دکتر فاوچی ماسک زدن برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹«ضروری» است. به همین دلیل تعجبی ندارد که به گفته این متخصص سلامت پوشاندن صورت برایش «از هر کار دیگری» مهم‌تر است.

او در ماه ژوئیه در مصاحبه با واشینگتن پست گفت: «ماسک زدن برایم از هر کاری دیگری مهم‌تر است. فقط وقتی ماسک نمی‌زنم که تنها یا با همسرم در خانه باشم یا وقتی در میان جمعی سخنرانی می‌کنم به شرط آن‌ که دو متر بین من و دیگران فاصله باشد، مانند همین مورد اخیر که برای پاسخ به سؤالات به کنگره رفته بودم.»

حضور در فضای باز

محققان بر این باورند که احتمال شیوع ویروس کرونا در محیط‌های بسته بیشتر است. دکتر فاوچی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که خودش و گردی «همیشه» دورهمی‌ها و مهمانی‌های شام را «در فضای باز برگزار می‌کنند».

فاوچی در مصاحبه با د پُست گفت: «هیج فعالیتی را درون خانه انجام نمی‌دهیم. در رستوران‌ها غذا نمی‌خورم ولی از بیرون‌بر غذا می‌گیرم.» او افزود این نکات ایمنی دونفره‌شان را در مورد دورهمی‌ها هم رعایت می‌کنند.

او گفت: «در موارد نادری که مهمانی برایمان می‌آید با رعایت فاصله دو متری آن‌ها را به ایوان می‌بریم و هرگز بیش از دو مهمان هم‌زمان نداریم که آن‌ها هم خودشان را قرنطینه کرده‌اند. همیشه ماسک می‌زنیم مگر وقتی که غذا می‌خوریم. از غذای دهن‌زده یکدیگر نمی‌خوریم و هیچ ظرف مشترکی سر میز نمی‌گذاریم. هرکس ظرف غذای مخصوص خود را دارد. حتی برخی افراد لیوان شخصی خود را همراه می‌آورند.

از بیرون‌بر غذا می‌گیریم و به آن‌ها سفارش می‌کنیم غذا را در چهار ظرف پلاستیکی جداگانه بفرستند که دست کسی به غذای دیگری نخورد. غذای هرکس در ظرفی جداگانه است. علاوه بر این‌ها همیشه بیرون از خانه‌ایم و هیچ کاری را درون خانه انجام نمی‌دهیم.

اگر هوا خیلی گرم یا بارانی باشد قرار و مدارها را لغو می‌کنیم.»

فقط سفرهای ضروری

 دکتر فاوچی از خطرات ویروس کرونا برای کهولت سنش نیز آگاه است و به همین دلیل است که در مصاحبه با د پست گفت به این زودی سوار هواپیما نخواهد شد.

او گفت: «من ۷۹ سال دارم. سوار هواپیما نخواهم شد. پیش آمده سوار هواپیما شوم و کسی که کنارم نشسته عطسه و سرفه می‌کرده و سه روز بعد من هم گرفته‌ام. به همین دلیل اصلاً سوار نمی‌شوم.»

این مشاور کاخ سفید گفت از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده نمی‌کند.

او گفت: «من جزو گروه‌های در معرض خطر ابتلای زیاد قرار دارم و نمی‌خواهم سهل‌انگاری کنم.»

طبق اعلام مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) از هر ۱۰ نفری که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده جان خود را از دست می‌دهند، هشت نفرشان ۶۵ سال به بالا دارند.

© The Independent