برنامه نجات؛ سپاه کنترل محله‌ها و شهرها را به دست می‌گیرد

سپاه تهران و خوزستان برای کنترل کامل پایتخت سیاسی و نفتی ایران اعلام آمادگی کردند

حسین نجات (نفر وسط)، شورش‌ فرودستان و فقرا را مهم‌ترین تهدید جمهوری اسلامی می‌داند- تسنیم

درست یک روز پس از آنکه فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران از اجرای طرح «امنیت محله‌محور» در تهران خبر داد، سپاه ولی‌عصر خوزستان هم با انتشار اطلاعیه‌ای از برنامه خود برای کنترل پایتخت نفتی ایران گفت.

در اطلاعیه سپاه خوزستان نوشته شده است که آن‌ها قصد دارند با ایجاد «گشت رضویون» در تمام شهرهای استان خوزستان، «امنیت اجتماعی مردم» را تأمین کنند.

سپاه خوزستان مدعی شده که برنامه حضور گسترده آن‌ها در محله‌ها به دلیل افزایش موارد سرقت و ناامنی در اهواز و بر اساس «درخواست و مطالبه مردمی» بوده است.

روز گذشته محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران نیز اعلام کرد که به‌منظور اجرای طرح «امنیت محله محور» و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج، قرار است تیم‌های ضربت تشکیل شود. او هدف تشکیل این گروه‌ها را مبارزه با کیف‌قاپی، سرقت و مبارزه با اراذل و اوباش عنوان کرد.

بر اساس قانون، نیروی انتظامی موظف به تأمین امنیت درون شهرها است.

تغییر برنامه سپاه؛ مرد پشت پرده

از ابتدای امسال و با گسترده‌شدن مشکلات اقتصادی در ایران، گروه‌های مختلف در درون حکومت نسبت به قیام فرودستان و فقرا هشدار داده‌اند.

در فروردین‌ماه امسال گروهی از اقتصاددانان عمدتاً نزدیک به سپاه و جریان اصولگرایی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشتند که با ادامه وضعیت کنونی اقتصاد در نیمه دوم سال ۹۹ «امکان شکل‌گیری هسته‌های ناآرام و ناخشنود در حاشیه شهرها»  به وجود خواهد آمد و «سال ۱۴۰۰ را به دوره‌ای پر بحران تبدیل خواهد کرد».

مجموعه این هشدارها سبب شد تا بخش‌های مختلف حکومت بر اساس نوع اختیاراتشان برنامه‌هایی را برای مقابله با شورش‌های احتمالی تدوین کنند.

همان‌طور که صدور احکام اعدام برای دستگیرشدگان اعتراضات پیشین و اعلام و اجرای آن، به سیاست قوه قضائیه برای رویارویی با وضعیت جدید تبدیل شده است، سپاه نیز آرایش خود را با تغییر در فرماندهی قرارگاه امنیتی ثارالله آغاز کرد.

حسین نجات، مرد مورد اعتماد علی خامنه‌ای که برای نزدیک به یک دهه نیروهای حفاظت از او و خانواده‌اش را فرماندهی می‌کرد در روز نخست تابستان امسال به مقام جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله منصوب شد.

حسین نجات، نفر اول سمت چپ تصویر در کنار مسعود خامنه‌ای در زمانی فرماندهی سپاه ولی‌امر

قرارگاه ثارالله مهم‌ترین قرارگاه منطقه‌ای سپاه در ایران است و مأموریت آن، دفاع از مراکز و نهادهای حساس و کلیت جمهوری اسلامی است.

این قرارگاه همچنین مسئولیت دفاع از مراکز حساس حکومت را در برابر هرگونه تهدید نظامی علیه تهران به‌عنوان مرکز حکومت، داراست.  از سال ۱۳۷۴ قرار بر این شد که «قرارگاه ثارالله در صورت بروز بحران به تشخیص شورای عالی امنیت ملی و تائید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت برقراری امنیت شهر تهران را عهده‌دار باشد، ولی در شرایط عادی این مسئولیت بر عهده نیروی انتظامی است.»

یگان‌های تحت امر این قرارگاه در شرایط بحران، شامل سپاه محمد رسول‌الله و سپاه امام حسن مجتبای استان البرز هستند و متشکل از نیروهای کادر و وظیفه سپاه و گردان‌های عاشورا و الزهرا، گردان‌های امام علی است. وزارت اطلاعات ، نیروی انتظامی و تمامی وزارت خانه‌های دولت هم در شرایط بحران تحت کنترل عملیاتی این قرارگاه قرار می‌گیرند. فرماندهی این قرارگاه، مانند سایر قرارگاه‌های سپاه، بر عهده فرمانده کل سپاه است و کسی که به‌عنوان جانشین فرمانده سپاه منصوب می‌شود، عملاً قرارگاه را اداره می‌کند.

قرارگاه ثارالله همچنین شامل نیروهای داوطلب مردان  و زنان است  که در قالب بسیج مساجد، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس سازمان‌دهی شده‌اند. مهم‌ترین یگان‌های تحت امر این قرارگاه، لشکرهای ۲۷ و لشکر ۱۰ سیدالشهدا هستند.

در جریان اعتراض‌های  خرداد ۱۳۸۸، دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ قرارگاه ثارالله در کنترل و مهار اعتراض‌ها نقش اصلی را بر عهده داشت و فرماندهی عملیات هماهنگ سرکوب معترضان در سراسر کشور بر عهده این قرارگاه بود.

فقرا تهدیدمان می‌کنند

انتصاب حسین نجات به فرماندهی یکی از مهم‌ترین قرارگاه‌های امنیتی ایران، تنها به این معنا نیست که فردی امین و نزدیک به علی خامنه‌ای در جایگاه جدیدی قرار گرفته است. حسین نجات همان کسی است که در دی‌ماه سال گذشته در تحلیل اعتراضات سراسری آبان‌ماه، «فرودستان» را تهدید موجودیتی برای جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: «مدل براندازی غرب در مقابل ما طی این ۴۰ سال تغییر کرده است. مدل جدید براندازی غرب، ناجنبش اجتماعی است که تکیه بر افراد فرودست جامعه دارد؛ افرادی که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سواد هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند.»

او همچنین دلیل تصمیم آمریکا را برای خروج از برجام، تحت‌فشار قرار دادن مردم ایران دانسته و گفته است: «آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند که با خروج از برجام، تحریم‌های بسیاری را می‌توانند، اعمال کنند تا مردم خشمگین و ناراضی، تحت تأثیر شبکه‌های مجازی وارد تظاهرات شوند.»

سردار نجات علاوه بر فرماندهی سپاه ولی‌امر، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون سیاسی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد. از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ نیز معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده کل سپاه بود. وی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برعهده داشت.

مهم‌ترین اقدام او در پست معاون فرهنگی و جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه، سازمان‌دهی نیروهای امنیتی و سپاهی در فضای مجازی بود. آنچه اکنون به سپاه سایبری معروف شده است از برنامه‌های او برای «دفع مخاطرات امنیتی فضای مجازی» و بر اساس تحلیلی است که رهبر جمهوری اسلامی آن را می‌پسندد.

یک روز پس از آنکه حسین نجات اداره قرارگاه امنیتی ثارالله را در دست گرفت، نخستین مأموریت مشترک این قرارگاه با قوه قضائیه انجام شد؛ دستگیری سه عضو اصلی جمعیت خیریه امام علی.

همین اقدام نشان داد که او برنامه‌ای مفصل برای مقابله با هر نوع نارضایتی اجتماعی دارد و تمام گروه‌های غیر حکومتی که به معضلات اجتماعی و کمک به فقرا می‌پردازند را به عنوان تهدید در نظر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که او در ۸۰ روز گذشته و در مقام فرماندهی مهم‌ترین قرارگاه امنیتی سپاه، اقدامات متفاوتی برای مقابله سخت با نطفه‌های اعتراضات احتمالی در آینده طراحی کرده است.

پس از کنار زدن موسسات یاری‌رسان غیرحکومتی، برنامه ورود تدریجی سپاه استان‌ها به محلات و شهرها، گام دوم از طرح امنیتیِ سرداری است که تهدید موجودیتی جمهوری اسلامی را نه آمریکا و اسرائیل، که فرودستان، حاشیه‌نشینان و فقرا می‌داند.

بیشتر از