یوشیهیده سوگا نخست‌وزیر ژاپن شد

انتظار می‌رود که سوگا «کابینه تداوم» را تشکیل دهد و حدود نیمی از اعضای سابق کابینه را دوباره به خدمت بگیرد

ژاپن پس از هشت سال شاهد یک رهبر جدید است-CHARLY TRIBALLEAU / AFP

یوشیهیده سوگا، دبیر اول کابینه و دست راست شینزو آبه، امروز به‌طور رسمی با رأی نمایندگان مجلس، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن معرفی شد.

پس از کناره‌گیری شینزو آبه به دلیل وخامت بیماری روده، آقای سوگا روز دوشنبه با اکثریت آرا، از سوی حزب محافظه‌کار لیبرال دموکرات انتخاب شد. این حزب از زمان جنگ جهانی دوم، به‌جز چهار سال، حزب حاکم ژاپن بوده است.

امروز مجلس نمایندگان که حزب حاکم لیبرال دموکرات در آن اکثریت دارد، به نخست‌وزیری آقای سوگا رأی داد.

حالا ژاپن پس از هشت سال شاهد یک رهبر جدید است؛ رهبری که باید با چالش‌هایی از جمله احیای اقتصاد آسیب‌دیده از کووید-۱۹ مقابله کند.

ساعاتی پیش از انتخاب سوگا به‌عنوان نخست‌وزیر، کابینه «آبه شینزو» نخست‌وزیر مستعفی ژاپن، به‌صورت دسته‌جمعی استعفا کردند. انتظار می‌رود که یوشیهیده سوگا «کابینه تداوم» را تشکیل دهد که حدود نیمی از اعضای سابق کابینه در آن حضور داشته باشند.

آقای سوگا پسر یک کشاورز توت‌فرنگی و یک معلم مدرسه از روستاهای شمال ژاپن است. او یکی از معدود قانون‌گذاران برجسته ژاپنی است که از یک خانواده سیاسی نخبه نیست. او ۷۱ سال دارد و حتی از شینزو آبه مسن‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوشیهیده سوگا قول داده است که برخی از مهم‌ترین اهداف نخست‌وزیر سابق را دنبال کند. انتظار می‌رود که او سیاست‌های بازنگری در قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن و بازگشت شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط کره‌شمالی را ادامه دهد.

وی همچنین گفته است که تقریباً به فرمول اقتصادی که امضای آقای آبه بر آن است، و به «اقتصاد آبه» معروف شده، پایبند خواهد ماند. این فرمول ترکیبی از سیاست‌های پولی آسان، هزینه‌های دولت و اصلاح ساختاری صنایعی مانند کشاورزی است.

آقای سوگا سال گذشته به واشنگتن سفر کرد. او اولین وزیر ارشد کابینه بود که طی سه دهه گذشته چنین سفری را انجام داد.

بیشتر از جهان