ترامپ در مراسم توافق امارات و اسرائیل: از امروز تاریخ جهان عوض می‌شود

نخست وزیر اسرائیل از ترامپ برای «ایستادگی در برابر استبداد تهران» ستایش کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه در مراسم پیش از امضای توافق عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل، گفت که «از امروز تاریخ عوض می شود.» او با تبریک به مردم امارات و اسرائیل افزود: «مردم خاورمیانه دیگر فریب بهانه دروغین نفرت از اسرائیل را که منجر به پیدایش افراط گرایی شده، نخواهند خورد.»

رئیس جمهوری آمریکا از پیوستن چند کشور عرب دیگر به این توافق خبر داد و گفت: «ما با پنج کشور به نتایج خوبی رسیده ایم، پنج کشور دیگر. واقعا به نظرم امروز باید آنها اینجا می بودند، به احترام امارات متحده عربی. شایستگی‌اش را داشتند. بحرین بلافاصله آمد، آنها هم واقعا می خواستند. ولی دست کم پنج یا شش کشور دیگر خیلی زود [به این توافق] خواهند پیوست. داریم با آنها صحبت می کنیم. آنها خواهان صلح هستند. زمان درازی جنگیده‌اند، خسته‌اند، و کشورهایی در حال جنگ هستند، ولی خسته‌اند، از جنگیدن خسته‌اند.»

در پی سخنان آقای ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، توافق کشورش با امارات و بحرین را «نقطه عطف تاریخ» و «اتفاقی که تا چند سال پیش قابل تصور نبود» خواند. او با تشکر از آقای ترامپ برای «ایستادگی در برابر استبداد تهران»، تاکید کرد که اورشلیم پایتخت ابدی اسرائیل بوده و خواهد ماند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، در سخنانش با تاکید بر عزم کشورهای عرب برای برقراری صلح و آرامش در منطقه، گفت که این هدف با تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی تحقق خواهد یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در دو گفتگوی کوتاه خبری در دیدارهای جداگانه با وزیر خارجه امارات متحده عربی و نخست وزیر اسرائیل، گفت که به زودی شش یا هفت کشور عرب دیگر، روابط خود را با اسراییل عادی خواهند کرد.

آقای ترامپ که میزبان مراسم امضای توافق عادی سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل در کاخ سفید است، گفت امارات متحد عمده آمریکا در چهار جنگ مختلف بوده و کشوری نیرومند است و به همین دلیل توافقش با اسرائیل به صلح در خاورمیانه کمک بزرگی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از مراسم، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در باره ایران گفت که بهتر است مسئولان جمهوری اسلامی تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر کنند و بعد تصمیم بگیرند، زیرا «ما به توافقی بهتر با آنها خواهیم رسید که ایران را در مدت کوتاهی ثروتمند خواهد کرد.»

متن توافقنامه‌های دو طرف هنوز منتشر نشده است، اما عادی‌سازی روابط میان دو کشور عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل، تغییری اساسی در معادلات منطقه شمرده می‌شود. پیش از این تنها دو کشور عرب، مصر و اردن، با اسرائیل مناسبات سیاسی برقرار کرده‌ بودند.

توافق اولیه میان امارات و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا کمتر از یک ماه پیش انجام شد، و نخستین پرواز تجاری میان امارات و اسرائیل اندکی بعد جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ را از اسرائیل به امارات برد.

روز جمعه، بحرین هم از عادی سازی روابط خود با اسرائیل خبر داد. بنا به گزارش‌ها، حمد بن عیسی آل خلیفه، ولیعهد بحرین، امروز سه‌شنبه در مراسمی در کاخ سفید برای آغاز رسمی روابط دیپلماتیک اسرائیل با امارات متحده عربی حضور می‌یابد.

وزیر خارجه امارات، در مقاله ای که روز دوشنبه در روزنامه وال استریت جورنال منتشر شد، به طور غیرمستقیم به تهدید ایران و نیروهای نیابتی اش در منطقه به عنوان انگیزه ای مهم در عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل اشاره کرد. او نوشت: «[برخی] کشورهای غیرعرب منطقه و بازیگران غیردولتی آنها، زیر نام موهوم محور مقاومت، انواع مختلفی از افراط گرایی را ترویج می‌کنند. آنها در سودای احیای امپراتوری باستان یا تاسیس خلافتی جدیدند. آنها دائما به آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی حمله می‌کنند.»