افزایش دو برابری مبتلایان کرونا در تهران طی دو هفته

افراد دارای بیماری و سالمند می‌توانند با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی واکسن آنفولانزا دریافت کنند

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضعف مدیریت دولت، عوامل اصلی شیوع مجدد کرونا هستند-شهروند

معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که با مقایسه میزان بیماران کرونایی طی دو هفته اخیر در تهران، تعداد بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافته است. به عبارت دیگر تعداد بیماران در تهران دو برابر شده است.

علیرضا رئیسی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه از زمان ورود کرونا به ایران بیش از هفت ماه می‌گذرد، توضیح داد که طی این مدت پیچیدگی ویروس بیشتر شده است. او در ادامه افزود که هر کس وارد قلمرو کرونا شود، قطعا بیمار خواهد شد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش تعداد بیماران می‌شود.

رئیسی تاریخ شروع بیماری در ایران را اسفند سال گذشته و منشاء آن را شهرهای قم و گیلان اعلام کرد. این درحالی است که گفته می‌شود نخستین موارد بیماری در اوایل بهمن شناسایی شده بودند.

او در ادامه با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات عید، دلیل کاهش میزان شیوع بیماری در اردیبهشت ماه را، توجه مردم به رعایت مسائل بهداشتی عنوان کرد و در توضیح این مطلب گفت که تا اواخر مرداد همچنان شیوع بیماری در حال کنترل و کاهش بود. اما موج جدید کرونا در کشور ماحصل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افرادی است که در تعطیلات اخیر به مسافرت رفتند.

رئیسی در حالی به مسئله مسافرت‌ها اشاره می‌کند که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت برگزاری کنکور و مراسم‌های عزاداری ماه محرم را مهمترین دلیل شیوع مجدد کرونا می‌دانند. مراسم‌هایی که دولت بی‌توجه به توصیه‌های کارشناسی و تنها به دلیل اصرار نهادهای مذهبی، آنها را اجرا کرد و پیش‌بینی می‌شد که پس از دهه اول محرم، شیوع بیماری افزایش یابد. حال که پیش‌بینی‌ها به واقعیت پیوسته است، معاون وزارت بهداشت برای اینکه رو در روی نهادهای مذهبی قرار نگیرد، مسئولیت افزایش دو برابری کرونا را تنها با افرادی می‌داند که به سفر رفته‌اند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، تا روز ۲۵ شهریور، ۲۷۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۱۲۹۹ نفر بستری شده‌اند.  همچنین مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر کشور ۴۰۷۳۵۳ نفر اعلام شده است. همچنین بر طبق آخرین آمار رسمی ۲۳۴۵۳ نفر نیز بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

این آمار در حالی مطرح می‌شود که برخی آمار غیررسمی به بیرون درز کرده، حاکی از آن است که تعداد بیماران و درگذشتگان بیماری کرونا، نزدیک به ۳ برابر آمار رسمی است.

کمبود واکسن آنفولانزا

اخیراً خبرهایی مبنی بر کمبود واکسن کرونا در کشور منتشر شده است. در همین راستا معاون وزیر بهداشت گفت که میزان تولید واکسن آنفولانزا در جهان نیز محدود است. اما ما امیدواریم به اندازه نیاز تا هفته اول مهر به دستمان برسد. او در مورد نحوه دریافت واکسن اظهار داشت که افراد دارای بیماری و سالمند می‌توانند با مراجعه به داروخانه و ثبت کد ملی واکسن دریافت کنند.

همچنین، علیرضا رئیسی با اشاره به استفاده ۷۴ درصد مردم از ماسک گفت که انتظار دارد به همین دلیل، شیوع آنفولانزا در پاییز کاهش داشته باشد. او در مورد این مطلب افزود که رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، در مورد آنفولانزا نیز کاربردی است.

معاون وزیر بهداشت در مورد تأثیرگذاری واکسن آنفولانزا گفت که این واکسن تنها ۴۰ درصد احتمال بروز بیماری را کاهش می‌دهد و نباید از آن توقع جلوگیری صددرصدی داشته باشیم. او در توضیح این موضوع گفت که ویروس آنفولانزا دائماً در حال تغییر است و می‌تواند از سیستم ایمنی بدن فرار کند.

رئیسی در ادامه توصیه کرد که افراد آسیب‌پذیر مانند خانم‌های باردار، افرادی که تحت شیمی‌درمانی هستند، کسانی که بیماری تنفسی مزمن دارند، کسانی که تحت عمل پیوند قرار گرفتند، افراد دیالیزی، افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال از این واکسن استفاده کنند. همچنین اظهار داشت که واکسن آنفولانزا به جوانان و نوجوانان توصیه نمی‌شود و این افراد بهتر است مسائل بهداشتی را رعایت کنند.  

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تزریق واکسن برای افراد تحت خطر رایگان است اما برای کسانی که قصد دارند از داروخانه واکسن را تهیه کنند، قیمت نهایی ۴۲۵۰۰ تومان خواهد بود. او در ادامه اضافه کرد که از تقاضا برای واکسن آنفولانزا افزایش یابد، ناچار خواهیم بود که بدون یارانه و به قیمت آزاد آن را توزیع کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که مطابق با قانون اساسی، دولت موظف است تا خدمات بهداشتی و درمانی را، برای همه اقشار و به‌صورت برابر فراهم آورد. در اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی به‌صراحت آمده است: «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی‌، بیکاری‌، پیری‌، از کارافتادگی‌، بی‌سرپرستی‌، در راه‌ماندگی‌، حوادث ‌و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی‌. دولت مکلّف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم‌، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند.»

وزارت بهداشت می‌گوید درمان رایگان یا ارزان‌تر به شرطی است که بیماران بیمه باشند و بیمارستان‌های دولتی تخت خالی و امکان پذیرش بیماران را داشته باشند. در غیر این صورت بیماران باید به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کنند. حال اگر بدانیم که بخش بزرگی از جامعه فاقد شغل هستند و از دسترسی به بیمه درمانی و سلامت نیز محرومند، نگرانی‌ها بابت سلامت عمومی جامعه افزایش می‌یابد.

بیشتر از