عذرخواهی موزه بابت راه ندادن زنی با لباس یقه باز

موزه اورسی پاریس در عذرخواهی خود به تبعیض جنسی اشاره‌ای نکرد

موزه اورسی یکی از موزه‌های مهم نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی پاریس است -Thomas COEX / AFP

موزه اورسی پاریس که بابت راه ندادن زنی با پیراهن بالای زانو به تبعیض جنسیتی متهم شده بود از این زن عذرخواهی کرد. 

روز چهارشنبه ژان دانشجوی رشته ادبیات فرانسه در توییتر نامه سرگشاده‌ای خطاب به این موزه نوشت و در آن به توصیف واقعه‌ای پرداخت که روز قبل رخ داده بود.  

ژان در این یادداشت نوشت تصمیم گرفته بود روز سه‌شنبه که دمای هوا حدود ۲۶ درجه بوده است به بازدید از این موزه برود که شهرت جهانی دارد. 

او همراه این نامه عکسی از خود منتشر کرد که چهار ساعت پیش از رفتن به موزه همراه دوستش گرفته بود و او را در پیراهن طرح‌دار بالای زانویی نشان می‌داد که یقه هفت داشت.  

ژان نوشت وقتی به موزه رسیدند کارکنان موزه به او گفته‌اند: «قانون قانون است» و اگر می‌خواهد وارد موزه شود باید سینه بازش را بپوشاند. 

ژان نوشت: «وقتی به ورودی موزه رسیدم مأمور بازبینی بلیت حتی فرصت نداد بلیت را دربیاورم و تا سینه باز و دامن کوتاهم را دید حیران شد. 

مأمور زن در حالی که مدام می‌گفت: وای نه، این‌طوری نمی‌شود، این‌طوری مجاز نیست، این‌طوری نمی‌پذیریم، رفت.»

ژان در ادامه نوشت: «در این لحظه هنوز متوجه نشده بودم پیراهن یقه‌بازم باعث همه این ماجراها شده است.» 

او در ادامه توضیح داد این واقعه باعث احساس شرمندگی در او شده و ادعا کرد کارکنان به چاک سینه‌اش خیره شده بودند. 

ژان نوشت: «پرسیدم مگر چه شده، اما کسی پاسخگو نبود. به سینه‌هایم خیره شده بودند… واقعاً متوجه نمی‌شدم چه شده است.» او افزود هیچ‌کس صراحتاً به او نمی‌گفت کدام قانون را شکسته است اما همان مأمور با سر به چاک سینه‌اش اشاره کرده و گفته: «همین». 

او نوشت: «اصلاً هیچ‌کس نگفت با سینه‌های من مشکل دارند.» و توضیح داد که دوستی که همراهش بوده تاپ ناف‌نما پوشیده بود و بسیاری دیگر از مردم هم لباس‌های مناسب هوای گرم به تن داشته‌اند. 

وقتی به ژان گفتند اگر کتش را بپوشد می‌تواند وارد موزه شود ابتدا از این کار سر باز زد. 

او نوشت: «نمی‌خواستم با آن احساس کتک‌خوردگی، اجبار و شرمی که به من داده بودند، کتم را بپوشم. احساس می‌کردم همه دارند به سینه‌هایم نگاه می‌کنند. من تقصیری ندارم، صرفاً زنی هستم که بعد جنسی‌ام در مرکز توجه قرار گرفته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پایان این نامه سرگشاده نوشت بالاخره کتش را پوشید تا به او اجازه دادند وارد شود، اما توجه مدیریت موزه را به تبعیضی که علیه او قائل شده‌اند جلب کرد. 

ژان نوشت: «من صرفاً بعد تنانه ندارم. معیارهای دوگانه شما نباید مانع من در دسترسی به علم و فرهنگ باشد.» 

با همه‌بین شدن نامه ژان بیش از ۳۷ هزار نفر آن را پسندیدند و مدیریت این موزه در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد در جریان این واقعه بوده است. 

در این بیانیه آمده است: «عمیقاً از این جریان متأسفیم و از این فرد عذر می‌خواهیم و با ایشان در تماسیم.» 

ژان در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «از این که مسؤولان موزه شخصاً به من تلفن کردند راضی‌ام.» او افزود برخوردشان «بسیار همدلانه» بوده و «صمیمانه» از او «عذرخواهی کرده‌اند». 

اما توضیح داد احساس می‌کند روابط عمومی موزه در واکنش توییتری‌اش «به تبعیض جنسیتی موجود در آن برخورد اشاره‌ای نکرده است». 

ایندیپندنت با موزه اورسی تماس گرفته و جویای پاسخ شده است.

© The Independent