نور سیاه هم می‌گوید دست‌ها را ۳۰ ثانیه بشویید

با یک دست پشت دست دیگر و لای انگشت‌ها را  تمیز کنید و سپس پشت انگشت‌ها را با کف دست ماساژ دهید


شستن مرتب دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه می‌تواند از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند-DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

یک رشته عکس از اهمیت نظافت درست دست‌ها در جریان همه‌گیری ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی انعکاس وسیعی داشته است. 

در حالی که ویروس کرونا همچنان سراسر جهان را آماج حمله خود قرار داده، نهادهای درمانی از مردم تقاضا می‌کنند برای جلوگیری از گسترش این بیماری کشنده، تدابیر اولیه حفاظتی را از جمله شستن دست‌ها رعایت کنند. 

هرچند به نظر بدیهی می‌رسد، اما تصاویری که با نور سیاه گرفته و در فضای مجازی منتشرشده نشان می‌دهد میان تنها شستن دست و شستن کامل و درست آن‌ها تفاوت وجود دارد. 

در ماه مارس کریستن بل، بازیگر سینما، در حساب اینستاگرامش شش عکس به اشتراک گذاشت که تفاوت میان دست‌های شسته نشده و دست‌هایی را که به مدت ۳۰ ثانیه با صابون شسته شده‌اند نشان می‌داد. 

بل زیر این تصاویر نوشت: «مادرم مرا برای مقایسه عکس‌های (دست‌هایم) با نور سیاه به شستن دست‌هایم فرستاد. همگی شما: ۳۰ ثانیه با صابون!» 

هریک از شش عکس دست زنی را نشان می‌داد که با نور سیاه گرفته شده بود. در همه آن‌ها از کرم گلوجرم استفاده شده بود که نوعی روغن معدنی است که به میکروب‌ها چسبیده و تنها زیر نور ماوراء بنفش دیده می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصاویر دست‌ها را در مراحل مختلف پاکیزگی نشان می‌داد از جمله پیش از شست‌وشو، پس از آب‌کشی و تکان دادن، شش ثانیه بدون استفاده از صابون و ۳۰ ثانیه با استفاده از صابون. 

چند عکس اول نشان می‌داد مقادیر قابل توجهی باکتری روی پشت دست باقی مانده است. به همین گونه تفاوت میان نتیجه ۱۵ ثانیه شست‌وشو با ۳۰ ثانیه شستشوکاملا محسوس بود.  

پست اینستاگرامی بل تاکنون بیش از ۴۵۶ هزار بار مورد پسند واقع شده و هزاران نظر از مردم گرفته که بسیاری از آن‌ها والدینی هستند که قصد دارند این عکس‌ها را نشان فرزندانشان بدهند. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by kristen bell (@kristenanniebell) on

بل زیر این تصاویر نوشت: «مادرم مرا برای مقایسه عکس‌های با نور سیاه به شستن دست‌هایم فرستاد. همگی شما: ۳۰ ثانیه با صابون!» 

این پست توسط کریستن‌بل (@کریستن آنی بل) در روز ۳ مارس ۲۰۲۰ درساعت ۱۱.۲۸ دقیقه به اشتراک گذاشته شد. 

یک کاربر نوشت: «تنها می‌توانم تصور کنم دست کودک پنج‌ساله من در زیر آن نور چه نشان می‌دهد.» 

کاربر دیگری گفت: «حتما این را به کودکانم نشان خواهم داد. امیدوارم موثر باشد.» 

نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید باید دست‌ها را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه یا تا آن جا که دوبار خواندن ترانه «تولد مبارک» طول می‌کشد شست. 

به مردم گفته شده باید ابتدا دست‌هایشان را با آب خیس کنند و سپس با مقدار کافی صابون آن‌ها را به هم بمالند.  

شستن مرتب دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه (یا مدتی که دوبارخواندن ترانه تولد مبارک طول می‌کشد) می‌تواند از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کند. اما ما خواندن این ترانه را پشت سر گذاشته‌ایم. توییتر خیلی عالی به ما کمک می‌کند تا ترانه‌های ۲۰ ثانیه‌ای برای این نغمه‌سرایی‌ها پیدا کنیم. 

- نظام درمان عمومی انگلستان و بهبود کار نظام درمانی بریتانیا (@ان اچ اس انگلستان)  

سوم مارس ۲۰۲۰ 

روش صحیح شست‌وشوی دست‌ها این است که با یک دست پشت دست دیگر و لای انگشت‌ها را  تمیز کرد و سپس پشت انگشت‌ها را با کف دست ماساژ داد.  

نظام درمان عمومی بریتانیا توصیه می‌کند دست‌ها پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، قبل و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام، پیش از صرف غذا و پس از گرفتن بینی، سرفه و عطسه شسته شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی