یونان به جای اردوگاه از بین‌رفته موریا، مرکز دائمی پناهندگان می‌سازد 

این اردوگاه هفته گذشته دچار آتش‌سوزی شد

«پیش‌بینی ما این است که طی سه تا چهار روز آینده به همه بی‌خانمان‌ها که شمارشان اندکی کمتر از ۱۲ هزار نفر است سرپناه بدهیم»-LOUISA GOULIAMAKI / AFP

نخست وزیر یونان قول داده است این کشور در جزیره لسبوس به جای اردوگاه پرازدحام پناهندگان که هفته پیش بر اثر آتش‌سوزی کاملاً از بین رفت مرکز دائمی پناهندگان بسازد. 

کیریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان روز یک‌شنبه گفت با احداث مرکز جدید برای پذیرش پناهندگان فرصتی پیش می‌آید تا خط‌مشی ساماندهی ورود پناهندگان را از نو تنظیم کنند و خواهان دخالت بیشتر اروپا شد. 

اردوگاه بی‌دروپیکر و پرازدحام موریا هفته پیش دچار آتش‌سوزی شد تا در بحبوحه همه‌گیری کرونا، ۱۲هزار ساکن آن روزها بدون سرپناه روی زمین ناهموار بخوابند و از امکانات بهداشتی، غذا و آب محروم شوند. 

آقای میتسوتاکیس در نشستی خبری گفت: «می‌خواهیم این مشکل را به فرصتی تبدیل کنیم. هر جا که درنهایت این مرکز جدید را بسازیم، اروپا باید اندکی بیشتر در مدیریت آن مشارکت کند.» 

او ظاهراً اعتراضات اهالی لسبوس را در مخالفت با ایجاد مرکز جدید و همچنین درخواست پناهندگان برای اسکان در خارج از این جزیره نادیده گرفته است. 

او افزود: «قاطعانه اعلام می‌کنم که مرکزی دائمی برای پذیرش و شناسایی ایجاد می‌کنیم. این پیام من برای همه است.» 

مقامات یونان صدها پناهنده بی‌خانمان را دوباره در چادرهای موقتی جدیدی بیرون از بندر اصلی میتیلن مرکز لسبوس اسکان داده‌اند. قسمت نگران‌کننده ماجرا این است که آن‌ها به قول آقای میتسوتاکیس «ده‌ها» نفر مبتلا به کووید-۱۹ را نیز شناسایی کردند. 

پیش از آتش‌سوزی نیز به علت آن که ابتلای ۳۵ نفر از ساکنان اردوگاه به کرونا قطعی شده بود، وضعیت قرنطینه در آن برقرار شده بود اما ساکنان اردوگاه عملاً نمی‌توانستند قرنطینه یا اقدامات بهداشتی را به علت نداشتن سرپناه و امکانات رعایت کنند. 

مقامات، قبل از بروز آتش‌سوزی هم نگران بودند که مبادا کرونا از درون اردوگاه موریا به بیرون گسترش یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استلیوس پتساس سخنگوی دولت یونان روز دوشنبه گفت: «پیش‌بینی ما این است که طی سه تا چهار روز آینده به همه بی‌خانمان‌ها که شمارشان اندکی کمتر از ۱۲ هزار نفر است سرپناه بدهیم.»

حدود ۴۰۰ خردسال بی‌سرپرست نیز از این جزیره به سرزمین اصلی یونان برده‌اند و ممکن است به سایر کشورهای اروپایی انتقال یابند. 

طبق گزارشی که روزنامه بیلد روز دوشنبه منتشر کرد، آلمان در اقدامی استثنایی می‌خواهد هزاران پناهنده اردوگاه موریا را بپذیرد. 

بیلد به نقل از دولت و منابع اتحادیه اروپا گزارش داد با آن که مقامات آلمان تمایلی به انجام این اقدام یک‌طرفه ندارند و می‌گویند برای توزیع پناهندگان در سراسر اتحادیه اروپا باید پیمانی اروپایی به امضا برسد، اما آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تمایل دارد پناهندگان بیشتری بپذیرد. 

البته اولاف شولتز وزیر اقتصاد و عضو حزب سوسیال دموکرات پیش از این در نشستی خبری گفته بود آلمان باید برای ایفای نقش در پذیرش پناهندگان آماده باشد اما این اقدام فقط سنگ‌بنایی برای یافتن راهی اروپایی برای اسکان پناهندگانی است که از آن سوی مرزهای قاره اروپا می‌آیند. 

او گفت: «وضعیت کنونی و تصمیم‌گیری مورد به مورد کارساز نیست.» 

خبرهای تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان