چه کسی سفر اتباع چین به آمریکا را ممنوع کرد؟

یک کتاب افشاگرانه جدید از رخدادهای پشت‌پرده منع سفر چینی‌ها به آمریکا

بسیاری از چینی‌ها، به جای آن که به ایالات متحده بیایند، اول به اروپا رفتند و سپس وارد فرودگاه جان اف کندی در نیویورک شدند-Jim WATSON / AFP

 علی‌رغم این که ماه‌ها گفته شد «منع» ورود افراد از چین به ایالات متحده به دلیل نگرانی از ویروس کرونا، تصمیم یک‌جانبه دونالد ترامپ بوده، باب وودوارد،  روزنامه‌نگار، می‌گوید این ایده بر اثر فشار برخی مسئولان ارشد دولت بوده است. 

آقای وودوارد در کتاب جدید خود درباره ریاست جمهوری ترامپ به نام «خشم» به نقل از منابع می‌گوید که نقشه فوق را اولین بار الکساندر آزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی، رابرت ردفیلد، رییس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، و آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماریهای عفونی در دولت فدرال به رییس‌جمهور ارائه دادند. 

آقای وودوارد به برنامه «شوی امروز»‌ شبکه خبری ان‌بی‌سی ، در روز دوشنبه گفت: «بسیار مهم است و در درک این که ایده  محدود کردن ورود چینی‌ها چگونه شکل گرفت و به اجرا در آمد، اهمیت بسیاری دارد.»‌

اما گزارش این روزنامه‌نگار باسابقه در تقابل با ادعای رییس‌جمهور است، مبنی بر این که این تنها تصمیم او بوده است. 

آقای ترامپ در ماه ژوئیه در مصاحبه با گری‌تی‌وی گفت که مشاورانش به او توصیه می‌کردند که «چین را نبند. چین را ممنوع نکن.‌» آقای ترامپ گفت:‌ «ولی من در هر صورت این کار را کردم، من به توصیه کارشناسانم گوش نکردم و چین را ممنوع کردم.» 

آقای وودوارد حتی تا آنجا پیش رفته که گفته است محدودیت چین مسافران را بر آن داشت که در عوض از طریق اروپا، وارد آمریکا شوند، و ادعا می‌کند که این افراد عامل اوج‌گیری ویروس کرونا در منطقه نیویورک بوده‌اند.»

آقای وودوارد گفت:‌ «مسئله این نیست که رییس‌جمهور ترامپ سفر را ممنوع کرد، مردم از چین به ایالات متحده می‌آیند. او آن را محدود کرد. و همانطوری که حالا می‌دانیم مشکلات فراوانی وجود داشت و بسیاری از چینی‌ها، به جای آن که به ایالات متحده بیایند، اول به اروپا رفتند و سپس وارد فرودگاه جان اف کندی در نیویورک شدند.» 

آقای وودوارد بدون آن که داده‌هایی را در پشتیبانی از حرف خود ارائه دهد در یک بیانیه شبه‌ترامپی گفت:‌ «و از همین روست که چنین هنگامه‌‌ای از شیوع ویروس کرونا را در آن زمان در نیویورک شاهد بودیم.» 

‌یک سخنگوی کاخ سفید به درخواست ما برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد. 

© The Independent