ناقوس مرگ هالووین به صدا درآمده است؟

«حفظ فاصله و شستن دست بعد از دادن یا گرفتن آب‌نبات باید در هالووین رعایت شود»

هالوین سال ۲۰۱۹- بریتانیا
Joseph Prezioso / AFP

با این که هنوز شش هفته تا هالووین فاصله داریم، کارشناسان و مسؤولین، صدای ناقوس مرگ را برای هالووین به صدا درآورده‌اند. 

با توجه به این که عملی‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا در سراسر جهان در حال حاضر چیزی نیست جز رعایت فاصله از یکدیگر و شستن دست‌ها، عجیب نیست که بسیاری از کارشناسان و مسؤولین به چنین نتیجه‌ای رسیده باشند. 

ولی بقیه، و بعضی‌ها از روی شوخی، معتقدند که پوشیدن لباس‌ها و ماسک‌های مرسوم هالووین با محدودیت‌های کرونایی در خصوص فعالیت‌های بیرون از خانه مغایرت دارد. 

پس از ماه‌ها گوشه‌گیری جهانی و نشستن و کاویدن شخصیت درونی، برای بعضی‌ها خانه به خانه فرستادن بچه‌ها به شکل سنتی هالووین، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. 

به اعتقاد کارولین آبراهامز، مدیر مؤسسه سالمندان انگلستان، برای بسیاری از قدیمی‌ترها، برگشتن به هر چیزی که قبلا عادی بوده، از جمله «باز کردن در به روی بچه‌هایی که دنبال آب‌نبات یا ترساندن هستند» نگران‌کننده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی به هفته‌نامه دیلی تایمز شرق گفت: «امیدواریم همه از دستورالعمل‌های دولت تبعیت کنند و محدودیت‌های محلی را جدی بگیرند.» 

وی افزود: «اگر در خانه‌ای را می‌زنید، حتما عقب بایستید تا حداقل دو متر از شخصی که در را باز می‌کند فاصله داشته باشید و چه آب‌نبات می‌گیرید و چه می‌دهید حتما دستان خود را قبل و بعد از آن بشویید.» 

وی ضمن تأکید بر این که باید توجه داشت که بسیاری از سالمندان در حال حاضر احساس تنهایی شدیدی می‌کنند، افزود: «یک سر زدن دوستانه به همسایه یا بستگان از دید خیلی‌ها بهترین شیرینی هالووین است. فقط حواس‌تان باشد که وقتی به کسی سر می‌زنید ببینید به چه صورت احساس راحتی می‌کند.» 

و حالا با وضع «قوانین شش‌گانه» دولت انگلستان در مواجهه با رشد سریع موارد ابتلای کووید-۱۹ و افزایش بستری‌های بیمارستان، اگر میهمانی هالووین بیش از حد شلوغ باشد، مرتکب تخلف قانونی شده‌اید. 

برنامه‌های قبلی در پیزلی و فایف پیش‌تر لغو شدند و انتظار می‌رود بقیه شهرداری‌ها نیز همین کار را بکنند. ولی بعضی والدین در شبکه‌های اجتماعی اظهار تمایل کرده‌اند که می‌خواهند هالووین را در خانه با فرزندان‌شان جشن بگیرند، لباس سنتی بپوشند و کدو تنبل‌ها را تزئین کنند. 

در شبکه «مادران» بحثی بر سر جشن‌های امسال در گرفت و یکی از شرکت‌کنندگان نوشت: «هالووین امسال حتما متفاوت خواهد بود. شاید شبیه به جشنواره مترسک‌ها بشود. فقط از دور می‌توان از تزئینات خانه‌ها لذت برد.» 

مغازه‌ها امیدوارند که مراسم به هر حال به یک صورتی انجام شود. انگلیسی‌ها در طول چند سال اخیر حدودا نفری ۴۰۰ پوند خرج لباس و تزئینات هالووین کرده‌اند. 

مقامات کالیفرنیا اولین گروهی بودند که سعی کردند جشن‌های هالووین را ممنوع کنند. رئیس بهداشت عمومی لس‌آنجلس، دکتر باربارا فرر، گفت: «در چنین وضعیتی اصلا به صلاح نیست.» 

ولی مخالفت‌های عمومی آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرد. در حال حاضر بخش و یا همان محله لس‌آنجلس هیچ سفارشی بر ضد برگزار نشدن هالووین امسال انجام نمیدهد. 

به گفته جانیس هان، سرپرست بخش لس‌آنجلس: «حتی همه‌گیری هم نمی‌تواند هالووین را لغو کند.» 

ولی برنامه‌های پرجمعیت در بسیاری از ایالت‌ها و شهرها پیش از این لغو شدند، از جمله برنامه موسوم به «سالم» که به دلیل دادگاهی کردن جادوگران شهرت دارد. 

یکی از کاربران توییتر نوشت: «خیلی عجیب است که هالووین تعطیل شود، تنها مراسمی که همه با ماسک حاضر می‌شوند.» 

ولی حتی با پوشیدن ماسک هم احتمال انتقال ویروس فقط کم می‌شود، حذف نمی‌شود و دانشمندان هشدار داده‌اند که مؤثرترین راه توقف شیوع ویروس کم کردن راه‌های تماس‌ بین مردم است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر