۱۶ ساله‌های سانفراسیسکو حق رای می‌گیرند؟

«می خواهیم رأی اولی‌ها شرکت در انتخابات را تجربه کنند و عادتشان بشود»

طرح پایین آوردن سن رأی به ۱۶ سال در سطح فدرال، به غیر از چند نماینده دموکرات، مورد استقبال قرار نگرفته است-Mark RALSTON / AFP

در صورت تصویب یک طرح تاریخی نوجوانان ۱۶ سال و بالاتر در سان‌فرانسیسکو می‌توانند در انتخابات نوامبر آمریکا، حق رأی در انتخابات محلی داشته باشند.  

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، تصمیم‌گیری در خصوص پایین آوردن سن رأی به ۱۶ سال توسط ساکنین شهر انجام خواهد شد، ولی آن‌ها در سال ۲۰۱۶ که این طرح برای اولین بار پیشنهاد شد با آن موافقت نکردند. 

 این طرح در رأی‌گیری قبلی با ۴۸ درصد نظر مثبت و با اختلافی اندک شکست خورد ولی سازمان‌دهندگان کارزار «رأی ۱۶» معتقدند امسال موفق خواهند شد. 

به گفته مدیر کارزار رأی ۱۶، برندان کلاگمن، در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز: «انگیزه ما بیش و پیش از هر چیز اطمینان از این است که رأی اولی‌ها شرکت در انتخابات را تجربه کنند و به عادتی برسند که بقیه عمرشان هم در انتخابات مشارکت داشته باشند، که این برای دموکراسی ضروری است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرهای دیگر نظیر تاکوما پارک در مریلند، سن رأی برای انتخابات شهرداری را قبلا به ۱۶ سال تغییر داده‌اند. اما سان‌فرانسیسکو، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کالیفرنیا، اولین شهر بزرگی است که دست به این تغییر می‌زند و امیدوار است سایر شهرهای بزرگ نیز از آن پیروی کنند. 

طرح پایین آوردن سن رأی به ۱۶ سال در سطح فدرال، به غیر از چند نماینده دموکرات، خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است.

 آیانا پرسلی، نماینده ماساچوست، در اصلاحیه قانون «برای مردم» در سال ۲۰۱۹، طرحی را برای پایین آوردن سن رأی در انتخابات فدرال پیشنهاد کرد. گریس منگ، نماینده نیویورک، نیز در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد افزودن یک تبصره را در قانون اساسی برای پایین آوردن سن رأی به اندازه دو سال مطرح کرد. 

خانم منگ به این خبرگزاری گفت: «من همواره از جامعه جوان کشور که شعور، عقلانیت و اشتیاق خود را در مسائلی چون عدالت اجتماعی، کنترل سلاح، و تغییرات اقلیمی نشان داده‌اند الهام گرفته‌ام.» 

وی افزود: «آن‌ها رهبران آینده‌اند و تصمیمی که ما امروز می‌گیریم بر زندگی آن‌ها اثر خواهد داشت. برای رسیدن به دیدگاه و تجربه آن‌ها باید سن رأی را در تمام انتخابات‌ به ۱۶ سال پایین بیاوریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان