اعدام نوید افکاری؛ نشریه بیلد از لغو سفر ظریف به آلمان خبر داد

آلمان و فرانسه اعدام نوید افکاری را محکوم کردند

محمدجواد ظریف و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان-Thomas KIENZLE / POOL / AFP

در حالی که آلمان و فرانسه اعدام نوید افکاری را محکوم کرده‌اند، نشریه بیلد، از لغو سفر محمدجواد ظریف به آلمان خبر داد.

این نشریه آلمانی گزارش داد که سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به آلمان بنا بر دلایل لجستیکی به طور موقت لغو شده است. هفته گذشته خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن گزارش داده بود که ظریف در آستانه ضرب‌الاجل سی‌ام شهریورماه آمریکا برای بازگرداندن همه تحریم‌ها، به بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا سفر می‌کند. هدف از این سفر ترغیب اروپاییان به همراه نشدن با استراتژی فشار حداکثری ایالات‌متحده عنوان شده بود.

هرچند بیلد به طور مستقیم به دلیل لغو سفر روز دوشنبه ظریف به آلمان اشاره نکرده، برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند همتای آلمانی ظریف در واکنش به اعدام نوید افکاری، در دعوت از او برای سفر به آلمان تجدید نظر کرده است. سفارت آلمان در تهران ضمن ابراز حیرت و شگفتی از اعدام نوید افکاری در توییتر نوشت: «پذیرفتنی نیست که برای خاموش کردن صداهای مخالف، قوانین اساسی حقوقی نادیده گرفته شوند. دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فرانسه نیز در بیانیه‌ای این اعدام را محکوم کرده و بر مخالفت با مجازات اعدام که حکمی غیرانسانی در هر کجای جهان تاکید کرده است.

نوید افکاری، کشتی‌گیر و نایب قهرمان نوجوانان ایران که در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شد، به اتهام محاربه و قتل به دوبار اعدام محکوم شد. نوید افکاری و وکلای او اتهام قتل را رد کرده و به اعتراف تحت شکنجه شدید اشاره کردند. نوید افکاری و خانواده‌اش خواستار برگزاری دادگاهی عادلانه با حضور شاهدان خود بودند

با وجود کمپین گسترده بین‌المللی و درخواست شماری از رهبران جهان، کمیته‌های ورزشی، گروه‌های حقوق بشری و شهروندان ایران و جهان برای جلوگیری از اعدام او، نوید افکاری در ساعات اولیه بامداد شنبه اعدام شد و به سرعت تحت تدابیر شدید امنیتی، شبانه دفن شد.

دو برادر او به نام‌های وحید و حبیب که می‌گویند تحت فشار شکنجه ناگزیر به اعتراف علیه یکدیگر شده‌اند به ۵۴ و ۲۷ سال زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اجرای حکم نوید افکاری بدون در نظر گرفتن حقوق اولیه او مانند ملاقات با خانواده پیش از اعدام یا اجرای اعدام در ماه حرام، ناشی از نگرانی حکومت جمهوری اسلامی نسبت به گسترده‌تر شدن واکنش‌ها در آستانه سالگرد اعتراض‌های آبان ۹۸ است.

برخی نیز به احتمال شکنجه شدید او پیش از اعلام خبر اعدام نوید افکاری اشاره کرده و می‌گویند آثار شکنجه روی صورت او قابل مشاهده بوده‌ است.

نوید افکاری در حالی اعدام شد که گروهی از فعالان مدنی در تلاش برای کسب رضایت از خانواده مقتولی بودند که قوه قضاییه جمهوری اسلامی بدون مدرک و سند معتبر اتهام قتل او را به نوید افکاری نسبت داده بود.