شهردار کیوتو: کیم کارداشیان نام گِن «کیمونو» را تغییر دهد

این خط تولید لباس به تعرض فرهنگی متهم شده است

AFP

یک شهردار ژاپنی با انتشار بیانیه‌ای از کیم کارداشیان درخواست کرده است تا در اسم گن‌های زنانه‌ جدیدش با نام بحث‌برانگیز «کیمونو» تجدید نظر کند.

طبق گزارش‌ها، این ستاره تلویزیونی سال گذشته تلاش کرده بود نام تجاری «کیمونو اینتیمتس» را بر این محصول خود بگذارد که باعث ایجاد جنجال فرهنگی شد و مردم او را به بی‌اعتنایی به تاریخ و سنت‌های ژاپن متهم کردند.

حال دایساکو کادوکاوا، شهردار شهر کیوتو ، با نگارش نامه‌ سرگشاده‌ای به کیم‌کارداشیان، گفته است که کیمونو «ثمره مهارت و خلاقیت است و نماد راستینی از حس زیبایی، روحیه و ارزش‌های ژاپنی است».

کادوکاوا در ادامه گفته است که کیمونو یک لباس رایج در خیابان‌های کیوتو است که توریست‌ها و مردم محلی مثل هم آن را می‌پوشند و این نشان می‌دهد که «مردم در سراسر جهان عاشق این لباس هستند» و «نباید انحصاری شود».

در پایان این نامه که در وبسایت رسمی شهر کیوتو منتشر شده است، از کیم کارداشیان دعوت شده است که از شهر کیوتو، «جایی که بسیاری از نمونه‌های فرهنگی ژاپنی از جمله کیمونو گرامی داشته می‌شود، دیدار کند تا ماهیت فرهنگ کیمونو و باورهای مردم آنجا را درک کند».

کارداشیان به این نامه پاسخ نداده است، اما در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، با اشاره به بحث و جنجال اخیر در آن زمینه، گفته است که قصدش از انتخاب این نام برجسته‌تر کردن «زیبایی و جزئیات» کیمونوی سنتی بوده است.

او در ادامه گفته است: «احترام زیادی برای ارزش و جایگاه کیمونو در فرهنگ ژاپن قائل هستم» و افزوده است: «به هیچ عنوان قصد ندارم لباسی را طراحی یا تولید کنم که به نوعی شبیه یک لباس سنتی باشد یا به آن بی‌احترامی کند».

او در عین حال تأکید کرده است که قصد ندارد به خاطر این واکنش‌ها، نام این آرم تجاری را تغییر دهد.

برند این گن‌های جدید با رنگ پوست، روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن معرفی شد و به‌ خاطر نامگذاری آن، بلافاصله در رسانه‌های اجتماعی با انتقاد روبه‌رو شد.

تولید این گن‌ها در پی راه‌اندازی خط تولید لباس‌های فرم دادن به بدن در اویل ماه جاری شروع شد، که آن نیز به‌ نوبه‌ خود باعث ایجاد بحث‌های زیادی شده بود، از جمله در این محور که گویا قصد کارداشیان از تولید چنین محصولاتی، ترویج معیارهای غیر واقع‌بینانه‌ در مورد زیبایی است.

کیم کارداشیان قبلا هم به بی‌احترامی به فرهنگ مرد متهم شده است. او آخرین بار در ماه آوریل برای مراسمی در یک کلیسا که شوهرش، کانیه وست، در کواچلا تدارک دیده بود، چیزی را پوشیده بود که به گفته برخی از مردم «ماآنگ تیکا» بود که نوعی زیورآلات سنتی هندوستان است. این امر باعث شد تا بسیاری او را به بی‌احترامی به فرهنگ هند متهم کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی