نوید افکاری را «تحت تدابیر امنیتی و شبانه» دفن کردند

حتی مادر و وکیل او از اعدامش باخبر نبودند

علیرغم اینکه اتهام قتل، از سوی نوید رد شده بود و شواهدی نیز در دسترس نبود؛ با این حال برخی از گروه‌ها در تلاش بودند تا رضایت خانواده متوفی را جلب کنند

در حالی که جامعه امیدوار بود که تلاش‌ها برای لغو اعدام نوید افکاری به نتیجه برسد، بامداد روز شنبه این جوان ورزشکار، بدون اطلاع به مادر و وکیلش اعدام شد و پیکر او را نیز شبانه و «تحت تدابیر امنیتی» دفن کردند.

به گفته مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، نوید افکاری را در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس شبانه و تحت تدابیر شدید امنیتی دفن کرده‌اند.

به نظر می‌رسد دلیل این اقدام ترس از برگزاری تشییع جنازه پرتعداد و تجمع احتمالی در اعتراض به این اقدام دستگاه قضایی باشد.

قوه ‌قضائیه جمهوری اسلامی مدعی بود که نوید افکاری یک فرد امنیتی را به قتل رسانده است. علیرغم این که این اتهام از سوی نوید رد شده بود، با این حال برخی از گروه‌ها از جمله خود آقای محمودیان در تلاش بودند تا رضایت خانواده متوفی را جلب کنند تا بهانه را از دست قاضی برای صدور حکم قصاص خارج کنند.

از آنجا که به گفته وکلای نوید افکاری، پرونده همچنان در دست بررسی و طی کردن پروسه اعاده دادرسی بود و همچنین با توجه به این سابقه که اداره اجرای احکام معمولا در ماه حرام یعنی محرم حکم اعدام و قصاص را اجرا نمی‌کند و به تعویق می‌اندازد، رایزنی‌ها برای جلب رضایت خانواده مقتول نیز وجود داشت. گفته می‌شود حتی پیام‌های امیدوارکننده‌ای نیز از سوی آنها ارسال شده بود.

 

با این حال در عین ناباوری همگان، حکم اعدام نوید افکاری به طور ناگهانی و بدون اطلاع به وکلا و خانواده او روز شنبه اجرا شد.

وکلای پرونده، نحوه اجرای این اعدام را، به دور از روند عادی مندرج در قانون می‌دانند و معتقدند که فرایند معمول پیش از اعدام به هیچ وجه طی نشده است. به طور معمول فرد زندانی از روز پیش از اعدام، به انفرادی منتقل می‌شود و امکان نوشتن وصیت‌نامه برای او فراهم می‌شود. همچنین وکیل و خانواده او نیز پیش از اعدام از اجرای حکم مطلع می‌شوند تا آخرین ملاقات را داشته باشند.

اما به گفته وکلا نوید افکاری در آخرین تماس تلفنی با مادرش گفته بود که حالش خوب است و تنها از پزشکی قانونی برای عکس‌برداری از اعضای بدن او که تحت شکنجه آسیب دیده، به زندان و دیدار او آمده‌اند. همچنین وکلای نوید افکاری اعلام کردند که هیچ گونه تماسی از سوی قوه ‌قضائیه مبنی بر اجرای حکم اعدام دریافت نکرده‌اند.

اعدام ناگهانی نوید افکاری افکار عمومی را شوکه کرده و از دیروز موجی از واکنش‌ منفی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. با توجه به نحوه اعلام اعدام و دفن شبانه بدون معاینه پزشکی قانونی، شایعاتی مبنی بر احتمال مرگ او زیر شکنجه نیز منتشر شده است.

بیشتر از