نیروهای امنیتی، دفاعی و پلیس ملی افغانستان پاسبانان جمهوریت

رییس‌جمهور افغانستان: ارتش ملی ما مدافع آزادی، استقلال و جمهوریت است

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان - WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که در مراسم فارغ‌التحصیلی دور هفدهم آکادمی افسران دانشگاه مارشال محمد قسیم فهیم در کابل شرکت کرده بود، گفت: «اردوی ملی ما با قدرت کامل و به سرعت در حال مبدل شدن به نیروهای متعهد به ارزش های ملی ما است. این نیروها مدافع آزادی، استقلال و جمهوریت در کشور هستند.»

آقای غنی به افسرانی که تازه فارغ‌التحصیل شده بودند،  گفت: «از هر فرد شما، دختران و پسران جوان و خانواده‌هاتان که خدمت در صفوف قوای مسلح را نسبت به هر وظیفه دیگر ترجیع داده‌اید، تشکر می‌کنم. هر یک از شما نور چشم این مملکت و برهان قاطعی برای آزادی، استقلال و جمهوریت است و نمونه ایثار، فداکاری و خدمتگزاری به وطن و مردم‌تان. شما نمایندگان وحدت ملی افغانستان هستید و بار مسئولیت دفاع از استقلال این سرزمین بر دوش‌تان قرار دارد و من یقین کامل دارم که آن را کامیابانه به سرمنزل مقصود می‌رسانید.»

رئیس جمهوری غنی، کوتاهی در زمینه رسیدگی به شهدا و مجروحان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را غیرقابل پذیرش خواند و گفت: «خانواده هیچ شهید ما بدون رسیدگی باقی نمی‌ماند. کوتاهی در زمینه رسیدگی به شهدا و مجروحان نیروهای امنیتی و دفاعی پذیرفتنی نیست، چون منسوبین ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت ملی ما در دل هر افغان جا دارد و همه به آنان افتخار می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری افغانستان در این سخنرانی به حمله‌‌ای که علیه امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفته بود، نیز یادآوری کرد و به افسران گفت:«شما همت افغانی، کردار و رفتار شجاعانه امرالله صالح را دیدید که پس از وقوع رویداد تروریستی، با متانت و بدون خستگی، دو ساعت در نشست با هیات استرالیایی شرکت کرد. من نیز از هر یک شما جراتی مانند او می‌خواهم و یقین کامل دارم که این جرات و متانت را دارید.»

اقای غنی تاکید کرد: «نیروهای امنیتی، دفاعی و پلیس ملی ما پاسبانان جمهوریت هستند و دولت جمهوری اسلامی افغانستان تعهد دارد که از فرد فرد قوای امنیتی و دفاعی حمایت ‌کند و هیچ گاه علیه آنان معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، زیران آنان در میدان جنگ و صلح افتخار ما هستند.»

رئیس جمهوری افغانستان در پایان سخنانش به نظامیان کشور گفت:«احساسات قوی شما نماینگر این است که ما به پای خود برخواهیم خاست و صلح به کشور ما خواهد آمد، اما ما صلحی را می‌خواهیم که جوابگوی خواسته‌های ملت ما باشد و در آن نقش قوای امنیتی و دفاعی در جایگاه حافظ نظام، آبرو و عزت افغانستان، محفوظ باشد.» 

منیره یوسف‌زاده، معاون وزارت دفاع کشور نیز که در آن مراسم حضور داشت،گفت:«این فارغ‌التحصیلی نشان دهنده آنست که ارتش ملی افغانستان یک ارتش مسلکی است که با دانش، تخصص و تجربه همراه شده است تا افسرانی را آموزش دهد. ارتش ما نه تنها مسلح به تجهیزات نظامی، بلکه مسلط به دانش مدرن و تخصص است و در قبال وطن و مردم‌شان تعهد دارد.»

نورالله انوری، یک کارشناس سیاسی مقیم کابل، می‌گوید: «در این هیچ شک نیست که ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت ملی ما مدافع عزت، شرف، تمامیت ارضی، استقلال و جمهوریت است. حکومت ما اکنون دارای یک ارتش بسیار قوی، متعهد و وفادار به ملت و نظام است، و باید از آنان حمایت مادی و معنوی کامل شود.»

آقای انوری می‌افزاید: «افغانستان اکنون در یک مرحله بسیار اساسی قرار گرفته که همانا مذاکرات صلح است. هیات افغان باید از تمام دستاوردهای ملت و دولت و به ویژه حفظ ارتش ما دفاع کنند و در میز مذاکره با صراحت بگویند که ارتش ملی، پلیس ملی و امنیت ملی ما، خط قرمز ملت و دولت افغانستان است و به هیچکس اجازه داده نمی‌شود که در مورد آنان معامله کند.» 

بیشتر از