نوید افکاری اعدام شد

دادگستری استان فارس اجرای حکم اعدام را تائید کرد

 نوید افکاری ۲۷ ساله، کشتی‌گیر ایرانی صبح امروز اعدام شد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

کاظم موسوی، رئیس ‌کل دادگستری استان فارس، اعلام کرد که سحرگاه روز شنبه نوید افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شده است.

حسن یونسی، وکیل آقای افکاری نیز در حساب کاربری‌اش در شبکه توییتر این خبر را اعلام کرده است.

نوید افکاری از قهرمانان کشتی ایران در پی اعتراضات مرداد ۹۷ در شهر شیراز بازداشت شد.

دادگاه انقلاب شیراز در روز ۹ مرداد، نوید افکاری را به اتهام قتل یک مأمور امنیتی، به دو بار اعدام محکوم کرد.

پس از صدور این رأی، چندین فایل صوتی و تصویری از سوی نوید افکاری، برادر و مادرش منتشر شد که ناعادلانه بودن روند رسیدگی به اتهامات و انجام شکنجه برای اخذ اعترافات را افشا می‌کرد.

صدور حکم اعدام برای نوید افکاری با واکنش‌های زیادی از سوی رهبران سیاسی و فعالان حقوق بشر مواجه شده بود و کارزار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برای نجات جان این ورزشکار برپا شد.

در واکنش به این کارزار و انتشار شواهد متعدد درباره شکنجه آقای افکاری، قوه قضائیه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای همه این موارد را رد کرد. در ادامه، صداوسیمای جمهوری اسلامی فیلمی از اعترافات اجباری آقای افکاری منتشر کرد.

صدا‌و‌سیما با پخش تصاویر دوربین مداربسته مدعی شده بود که این قتل توسط برادران افکاری صورت گرفته است. این در حالی است که پیش از این، حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری، گفته بود که ویدیوی دوربین مداربسته، «مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.»

صدا و سیما همچنین در بخشی از این فیلم اعترافات اجباری، از کارزار فعالان مدنی، حقوق بشری و رسانه‌های فارسی زبان برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری انتقاد کرد و صدور حکم اعدام برای نوید افکاری را «عادلانه» دانست. جمهوری اسلامی ایران یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد.

ناظران حقوق بشر ایران هشدار داده بودند که انتشار این اعترافات از صداوسیما، مقدمه‌چینی برای اجرای حکم اعدام است.

آقای افکاری و دو برادرش از هفته گذشته به مکان نامعلومی در زندان منتقل شده بودند و ارتباط آن‌ها با دنیای خارج قطع شده بود.

دادگاه انقلاب شیراز حبیب افکاری را به ۵۴ سال زندان و وحید افکاری را به ۲۷ سال زندان محکوم کرده است. 

هنوز خبر قطعی در مورد سرنوشت دو برادر دیگر نوید افکاری منتشر نشده است. صدور این احکام مرتبط با قتل یک مأمور امنیتی به نام حسن ترکمان بود که در روز ۱۱ مردادماه و در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در شیراز کشته شد.

آقای ترکمان به‌عنوان نیروی امنیتی در حراست اداره آب و فاضلاب شهر شیراز مشغول به کار بوده است و خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید که در آن روز مأمور بوده تا با معترضین مقابله کند. البته در اطلاعیه قوه قضائیه در توجیه صدور این احکام برای برادران افکاری، محل قتل آقای ترکمان در محله شاه‌داعی الله و در مقابل درب منزلش عنوان شده است.

 همچنین قوه قضائیه این برادران را متهم کرد که قصد کشتن یک بسیجی را هم داشته‌اند که موفق نشده‌اند.

انتشار اطلاعیه قوه قضائیه ایران پس از آن صورت گرفت که شواهد متعددی از شکنجه و اختلال در روند دادرسی به رسانه‌ها درز کرد.

نوید افکاری که به دو بار اعدام محکوم شده بود با انتشار یک فایل صوتی از زندان اعلام کرد که اعترافات او و بردارانش پس از شکنجه‌های مختلف در اداره آگاهی شیراز اخذ شده است.

او گفت که در دادگاه و خطاب به قاضی از این شکنجه‌ها سخن گفته ولی دادگاه به این موضوع توجه نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایل صوتی دیگری از دادگاه انقلاب شیراز منتشر شد که در آن آقای افکاری از قاضی می‌خواهد شاهدان شکنجه‌اش احضار شوند و موضوع اخذ اعتراف در اثر شکنجه مورد بررسی قرار بگیرد که با مخالفت قاضی دادگاه مواجه می‌شود.

همچنین درخواست می‌شود تا جز این اعترافات تحت شکنجه هر مدرک دیگری مبنی بر قتل وجود دارد در دادگاه نمایش داده شود. آقای افکاری در این فایل صوتی خطاب به قاضی می‌گوید که فیلم دوربین مداربسته‌ای که به عنوان سند وقوع قتل در کیفرخواست ثبت شده است یک بار در دادگاه نمایش داده شود تا مشخص شود که موتورسیکلتی که در فیلم عبور می‌کند و راکبین آن، او و برادرانش نیستند. با این درخواست هم مخالفت می‌شود و قاضی می‌گوید نیازی به نمایش این فیلم‌ها نیست.

بیشتر از