تعویق در سفر هیئت سیاسی امارات به اسرائیل

دیدار مقام‌های امارات و اسرائیل در تل‌آویو برای روز ۲۲ سپتامبر برنامه‌ریزی شده است

گرچه بازگشت قرنطینه به اسرائیل ممکن است سبب تعویق دیدار هیئت اماراتی از اسرائیل شود ولی امضای توافق‌نامه تاریخی میان سران دو کشور در روز سه‌شنبه هنوز به قوت خود باقی است-Karim SAHIB / AFP

اوج‌گیری کرونا در اسرائیل ممکن است مهم‌ترین رویداد دیپلماتیک خاورمیانه یعنی عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل را با کندی مواجه کند.

ازهار شای، وزیر علوم اسرائیل، در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های رادیویی این کشور گفت که سفر هیئت سیاسی امارات به تل‌آویو به دلیل شرایط جدید کرونا و احتمال وضع مقررات قرنطینه به زمان دیگری موکول خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی توافق‌شده میان دو کشور، اماراتی‌ها قرار بود روز ۲۲ سپتامبر، ده روز دیگر، به اسرائیل سفر کنند و مذاکرات دو کشور برای عادی‌سازی روابط را پی بگیرند.

پیشتر هیئت دیپلماتیک اسرائیل و آمریکا به سرپرستی مشاوران امنیت ملی دو کشور روز ۳۱ اوت با نخستین پرواز مستقیم میان دو کشور به ابوظبی سفر کردند.

ازهار شای در این مصاحبه گفته است که طرف اماراتی شرایط مرتبط با کرونا را درک می‌کند و اگر مجبور شویم تا این برنامه سفر را به تعویق بیندازیم آن‌‌ها خواهند پذیرفت.

روز پنج‌شنبه کابینه اسرائیل لایحه برقراری قرنطینه و ایجاد محدودیت برای مقابله با کرونا را تصویب کرد. انتظار می‌رود این مصوبه کابینه روز یک‌شنبه در پارلمان به رأی‌ گذاشته شود تا در صورت تصویب، پیش از آغاز تعطیلات مذهبی اسرائیل از ۱۸ سپتامبر تا ۱۰ اکتبر اجرایی شود.

با این حال گرچه بازگشت قرنطینه به اسرائیل ممکن است سبب تعویق دیدار هیئت اماراتی از اسرائیل شود ولی امضای توافق‌نامه تاریخی میان سران دو کشور در روز سه‌شنبه هنوز به قوت خود باقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی روز سه‌شنبه توافق‌نامه عادی‌سازی روابط را در کاخ سفید امضا می‌کنند‌.

نکته قابل ‌توجه آن که دو هواپیما هیئت اسرائیلی را به پایتخت آمریکا خواهد رساند. برای حفاظت از سلامت نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و خانواده‌اش با یک هواپیمای اختصاصی سفر خواهند کرد و بقیه هیئت اسرائیلی هم با هواپیمای دیگری عازم می‌شوند.

اسرائیل با جمعیت ۹ میلیون نفری، تاکنون حدود ۱۴۷ هزار مورد ابتلا به کرونا و ۱۰۷۷ مورد مرگ در اثر این بیماری را گزارش کرده است.

بیشتر از جهان