ترامپ اعلام کرد بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی می‌کند

ترامپ بیانیه سه‌جانبه توافق میان منامه-تل آویو- واشنگتن را منتشر کرد

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه میزبان مراسمی با حضور هیئت‌هایی از اسرائیل و امارات خواهد بود - JACK GUEZ, JOSEPH EID / AFP

امروز جمعه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که بحرین موافقت کرده است روابط خود را با اسرائیل عادی کند. آقای ترامپ در توییتی نوشت: «امروز پیشرفتی تاریخی [اتفاق افتاد]! دو دوست خوب ما اسرائیل و پادشاهی بحرین با قرارداد صلح موافقت کردند. این دومین کشور عرب است که در ۳۰ روز گذشته با اسرائیل اعلام صلح می‌کند!»

آقای ترامپ در توییت دیگری، بیانیه مشترک آمریکا، بحرین و اسرائیل را منتشر کرد که در آن آمده است: «پرزیدنت دونالد جی. ترامپ، اعلیحضرت پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل امروز با هم صحبت کردند و توافق کردند که روابط دیپلماتیک کامل میان اسرائیل و پادشاهی بحرین برقرار شود.»

در ادامه بیانیه آمده است: «شاه حمد و نخست وزیر نتانیاهو تشکر عمیق خود از پرزیدنت ترامپ را برای تعهدش به صلح در منطقه اعلام می‌کنند...پادشاهی بحرین دعوت پرزیدنت ترامپ را برای شرکت در مراسم تاریخی میان اسرائیل و امارات متحده عربی در ۱۵ سپتامبر در کاخ سفید پذیرفته‌است.»

ساعتی پیشتر، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز جمعه عادی‌سازی روابط میان بحرین و اسرائیل را اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته روزنامه جروزالم پست، یک منبع موثق تایید کرد که سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کند تا روز سه‌شنبه در مراسمی در کاخ سفید برای آغاز رسمی روابط دیپلماتیک اسرائیل با امارات متحده عربی حضور یابد.

آقای ترامپ روز پنجشنبه در نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: «به‌زودی خبردار می‌شوید که طی مدت کوتاهی کشورهای دیگری هم به روند صلح خاورمیانه می‌پیوندند.» وی افزود که ممکن است به‌زودی کشور دیگری به توافق دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات بپیوندند، گرچه نامی از این کشور نبرد. آقای ترامپ پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی هم در نهایت با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه میزبان مراسمی با حضور هیئت‌هایی از اسرائیل و امارات خواهد بود.

مذاکره‌کنندگان دولت آمریکا در تلاشند کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس از جمله بحرین و عمان را ترغیب کنند به این روند بپیوندند.

سفارت عربسان سعودی در واشنگتن به پرسشی در باره حضور سفیر این کشور یا نماینده دیگری از عربستان سعودی در مراسم هفته آینده کاخ سفید پاسخ نداد. آقای ترامپ گفت «واقعا تعجب می‌کنم که چرا [عربستان سعودی] تا به حال پای میز مذاکره نبوده.»

وی افزود اگر عربستان با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کند، آمریکا لغو تعلیق کمک به فلسطینیان را در نظر خواهد گرفت.

در سال ۲۰۱۹ دولت آمریکا کنفرانس اقتصادی «صلح برای شکوفایی» را در بحرین برگزار کرد که شماری از مقام‌های اسرائیل هم در آن حضور داشتند.

آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی ماه گذشته توافقی برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان ابوظبی و تل‌آویو اعلام کردند، و اسرائیل نیز موافق کرد که طرح الحاق سرزمین‌های فلسطینی کرانه غربی رود اردن را به حال تعلیق درآورد. مایک پمپئو در سفر خاورمیانه‌ای خود در ماه اوت، از بحرین هم دیدار کرد.