ستاد مبارزه با مواد مخدر: بیش از چهار میلیون معتاد در ایران وجود دارد

منتقدین می‌گویند اعدام نمی‌تواند اقدامی بازدارنده در مقابل قاچاق و مصرف مواد مخدر باشد

منظور مقامات ایران از مراکز درمان اجباری اغلب کمپ‌هایی است که معتادان بازداشت شده به آنجا منتقل می‌شوند- عکس از ایرنا

ناصر اصلانی معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید در ایران بیش از چهار میلیون معتاد وجود دارد.

این مقام ارشد در ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک برنامه رادیویی گفته است دو میلیون و چهارصد هزار معتاد به طور رسمی شناسایی شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از این مقام گفته تخمین زده می‌شود که یک میلیون و چهارصد هزار معتاد دیگر هم در کشور وجود داشته باشد که شناسایی نشده‌اند. او همچنین گفته ممکن است شمار بیشتری معتاد در کشور وجود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر اصلانی گفته ۶۴ هزار نفر از این معتادان به گفته وی معتاد متجاهر هستند. این عبارت از سوی مقامات ایران برای معتادانی استفاده می‌شود که به گفته آنها با وجود امکانات لازم  حاضر نشده‌اند برای ترک اعتیاد و درمان اقدام کنند و ناگزیر باید آنها را به مراکز درمان اجباری انتقال داد.

منظور مقامات ایران از مراکز درمان اجباری اغلب کمپ‌هایی است که معتادان بازداشت شده به آنجا منتقل می‌شوند. نحوه اداره این کمپ‌ها و کمبود خدمات در آنها همواره با انتقاد فعالان مدنی و اجتماعی همراه بوده است .

جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته برای مبارزه با مواد مخدر به روش‌های مختلفی از جمله اعدام روی آورده و هزاران نفر تاکنون در این چارچوب اعدام شده‌اند. ایران دارای یکی از بالاترین آمارهای اعدام است و به همین دلیل مورد انتقاد محافل حقوق بشری داخلی و خارجی است.

منتقدین بر این باور هستند که مجازات اعدام نمی‌تواند در برابر قاچاق و مصرف مواد مخدر اقدامی بازدارنده باشد.

بیشتر از