وعده ایوانکا ترامپ؛ در برنامه زنده تلویزیونی واکسن تولید آمریکا را تزریق خواهد کرد

از دید متخصصان، تولید واکسن موثر ۱۱ ماه پس از شناسایی ویروس کرونا امری بعید به نظر می‌رسد

ایوانکا ترامپ، دختر رییس‌جمهور ایالات‌متحده و مشاور کاخ سفید - REUTERS/Carlos Barria

در گرماگرم بحث‌هایی که در مورد تولید و عرضه واکسن کووید-۱۹ در جریان است، در شماره روز چهارشنبه برنامه «د ویو»، جوُی بِهار، یکی از مجریان برنامه در مورد تولید عجولانه این واکسن اظهار بدبینی کرد. 

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود این واکسن احتمالا تا پیش از انتخابات ماه نوامبر در دسترس قرار خواهد گرفت – ادعایی که کارشناسان بهداشتی آن را بیش از حد خوش‌بینانه خوانده و نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی و تاثیر آن به وجود آورده است. 

خانم بِهار گفت: «او برای انتخاب مجدد دست به هرکاری می‌زند. گولش را نخورید و در ضمن، من این واکسن را موقعی می‌زنم که ایوانکا هم آن را زده باشد.» 

روز پنج‌شنبه، ایوانکا ترامپ، در توییتی نوشت: «شرطت را قبول دارم  جوُی بِهار. من برای تزریق واکسن به برنامه تو خواهم آمد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایوانکا ترامپ افزود: «من به اداره نظارت بر دارو در آمریکا اعتماد دارم، همان طور که همه آمریکایی‌ها باید داشته باشند. از میان بردن این ویروس باید اولویت اصلی همه ما باشد.» 

هنوز خانم بِهار به توییت ایوانکا ترامپ واکنش نشان نداده است اما برادر ایوانکا، دونالد ترامپ جونیور ضمن تکرار این اظهارات گفته است: «با من تماس بگیر، کمکت می‌کنم برای مصاحبه آماده شوی ایوانکا ترامپ… جای شادمانی است و خانم‌های (برنامه) دویو دوستم خواهند داشت.»

بدبینی نسبت به تعجیل در تولید واکسن دو جنبه دارد. 

نخست این نگرانی که اداره نظارت بر غذا و دارو درآمریکا ممکن است آماج دخالت‌های سیاسی قرار گرفته باشد و مجبور شود واکسنی را به بازار بفرستد که آن گونه که باید مورد آزمایشات کامل قرار نگرفته است.

این امر می‌تواند از طریق توسل به اجازه ویژه (استفاده از واکسن) در شرایط اضطرار انجام شود. 

نکته بعدی این است که تولید واکسن برای بیماری‌های دیگر سال‌ها طول کشیده تا به این مرحله برسد.  

از دید بسیاری از ناظران تولید، یک واکسن موثر و امن تنها ۱۱ ماه پس از شناسایی ویروس کرونا امری بعید به نظر می‌رسد. 

همان گونه که خانم بِهار در برنامه‌اش خاطرنشان کرد: «واکسن اوریون چهار سال، فلج اطفال ۲۰ سال و آبله مرغون چند قرن طول کشید (تا تولید شود). واکسن آبله مرغون در ابتدا در سال ۱۷۹۶ تولید و در دهه ۱۹۵۰ موثر اعلام شد. نه؟ این کاری ساده نیست.» 

در ماه اوت دکتر فاوچی در مورد تایید واکسن کووید-۱۹ پیش از آن که ایمنی و تاثیر آن ثابت شود هشدار داد. 

رییس جمهور ترامپ نیز خواست تا در مورد واکسن و به گفته او «لفاظی‌های سیاسی جعلی» با احتیاط برخورد شود.

© The Independent