برگزیت: بریتانیا در جستجوی شرکای تجاری جدید بیرون از اتحادیه اروپا

در آستانه شکست مذاکرات برگزیت، لندن قراداد ۱۵ میلیارد پوندی با توکیو می‌بندد

دولت بریتانیا می‌گوید واحد‌های بازرگانی بریتانیا از تعرفه آزاد بر ۹۹ درصد صادراتشان به ژاپن بهره خواهند برد-TORU YAMANAKA / AFP

بریتانیا بر سر نخستین قرارداد بازرگانی پسابرگزیت خود با ژاپن، به مبلغ ۱۵ میلیارد پوند توافق کرده است. 

لیز تراس، وزیر تجارت بین المللی بریتانیا گفت: «این یک لحظه تاریخی برای بریتانیا و ژاپن و نخستین معاهده بازرگانی پسابرگزیت بریتانیا است. 

این توافق بازرگانی را که با سرعتی بی‌سابقه و در شرایطی چالش‌برانگیز مذاکره کرده‌ایم، به مراتب فراتر از قرارداد جاری اتحادیه اروپا می‌رود زیرا حاوی پیروزی‌های نوینی برای واحد‌های بازرگانی در صنایع کارخانه‌ای، مواد غذایی و نوشابه و فناوری بریتانیاست.»  

معاهده موسوم به «موافقت‌نامه فراگیر همکاری‌های اقتصادی بریتانیا و ژاپن» علی الأصول طی یک تماس ویدیویی، روز جمعه میان خانم تراس و توشیمیتسو موتجی، وزیر خارجه ژاپن مورد توافق طرفین قرار گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا می‌گوید واحد‌های بازرگانی بریتانیا از تعرفه آزاد بر ۹۹ درصد صادراتشان به ژاپن بهره خواهند برد که مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار وارد چرخه صنایع بریتانیا خواهد کرد. دولت بریتانیا می‌گوید صنایع تولید مواد غذایی و نوشابه و تولیدات کارخانه‌ای و نیز بخش فناوری بیشترین منافع را از این توافق خواهند برد. 

وزارت بازرگانی بین‌المللی می‌افزاید مذاکرات بازرگانی میان دو کشور متضمن «دسترسی سخاوتمندانه‌تر» تولیدکنندگان مالت (ماده اولیه تولید آبجو) و تضمین‌های ژاپن برای «دسترسی صادرکنندگان مالت در مقایسه با سهمیه کنونی بریتانیا در اتحادیه اروپا است». 

توافق با توکیو پس از تمرکز غیرمحتمل تیم‌های مذاکراتی در ماه اوت روی موارد استثنا برای تولیدکنندگان بریتانیایی پنیر آبی (نوعی پنیر با رگه‌های کپک آبی‌رنگ) حاصل شده است. خانم تراس سخت مایل است روی شرایط بهتری از معاهده جاری ژاپن با اتحادیه اروپا توافق کند اما هنوز معلوم نیست به هدفش رسیده است یا نه. 

کارولین فربرن، رئیس کنفدراسیون صنایع بریتانیا ضمن استقبال از این خبر می‌گوید: «امضای توافق بازرگانی میان بریتانیا و ژاپن یک نقطه عطف است و از سوی واحدهای بازرگانی سراسر کشور مورد استقبال قرار خواهد گرفت.» 

او افزود: «حال دولت و صنایع بازرگانی باید با همکاری با یکدیگر بیشترین استفاده را از این قرارداد ببرند. این یک فرصت بزرگ برای جلب سرمایه‌گذاری ژاپن در بخش‌های زیادی از صنایع و مناطق مختلف بریتانیا است.» 

این توافق اما در گرماگرم احتمال شکست دولت در مذاکرات با اتحادیه اروپا – بزرگ‌ترین طرف بازرگانی بریتانیا - حاصل شده که نتیجه حرکت جنجال‌برانگیز رد جنبه‌هایی از توافق برگزیت است که قرار است هفته آینده تسلیم پارلمان شود. 

روز چهارشنبه ماروش شفکوویچ، معاون کمیسیون اروپا  پس از مذاکره هیات اتحادیه اروپا با مایکل گوو، وزیر کابینه بریتانیا در لندن گفت بوریس جانسون «اصل اعتماد (میان بریتانیا و اتحادیه اروپا) را به شدت خدشه‌دار کرده است». او ۲۰ روز به نخست وزیری بریتانیا مهلت داده تا یا لایحه پیشنهادی بازار داخلی را ملغی کند یا مورد پیگیری قانونی قرار گیرد.

© The Independent