دفاع ترامپ از «کم اهمیت» جلوه دادن ویروس کرونا

ترامپ در گردهمایی تبلیغاتی‌اش به نویسنده کتاب افشاگر جدید «خشم» حمله کرد

ترامپ: «همانطور که دولت بریتانیا در جنگ جهانی دوم به مردم کشورش گفت آرامش‌تان را حفظ کنید و ادامه دهید، این کاری بود که من کردم.» -MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ تازه‌ترین کتاب باب وودوارد، موسوم به «خشم» را «جعلی» خوانده است. این کتاب نتیجه مصاحبه‌های متعدد او با دونالد ترامپ در زمینه‌های مختلف است. واکنش دونالد ترامپ به انتشار بخش‌های صوتی مصاحبه‌ها بود که در آن رئیس جمهور اذعان داشته است که از خطرات مرگبار ویروس کرونا یک ماه پیش از آن که این بحران همه‌گیر شود، مطلع بوده است.  

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت میشیگان با تکرار شعار بریتانیا در جنگ جهانی دوم، «آرامشتان را حفظ کنید و به کارتان ادامه دهید»، از تلاش‌هایش برای «کم اهمیت» جلوه دادن خطر کووید-۱۹ در آمریکا دفاع کرده است. پوسترهای این شعار در واقع هرگز استفاده نشدند.  

ترامپ اضافه کرد «همان گونه که دولت بریتانیا در رویارویی با جنگ جهانی دوم به مردم کشورش گفت آرامش‌تان را حفظ کنید و ادامه دهید، این کاری بود که من کردم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شعار که در فرهنگ عامه و الگوهای رفتاری در دهه‌های گذشته استفاده می‌شد، از اواخر سال‌های ۱۹۳۰ که دفاتر دولتی آن را انتشار دادند دیگر کمتر استفاده شد و درعوض تبدیل به پیامی مملو از طنز تلخ مربوط به دوره نارسایی‌های مزمن شد.  

در روز ۷ فوریه، آقای ترامپ به وودوارد گفته بود که ویروس کرونا «یک پدیده مهلک» و به مراتب مهلک تر از آنفولانزاست. این در تضاد با پیام علنی اوست که به مردم گفت این ویروس «ازمیان خواهد رفت» و به غلط دو ویروس کووید-۱۹ و عفونت آنفولانزا را با یکدیگر مقایسه کرد. 

یک ماه پس از آن، ترامپ به وودوارد گفت که «همواره قصد داشته آن (کووید-۱۹) را کم‌اهمیت جلوه دهد تا ایجاد وحشت نکند». دستگاه رهبری ترامپ به دلیل واکنش ناکافی در مقابل بحران قریب الوقوع بهداشتی در سراسر ماه فوریه مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت. 

دونالد ترامپ خطاب به هوادارانش در «فریلند» میشیگان گفت: «آن‌ها از من می‌خواستند بیرون بیایم و جیغ بکشم که مردم در حال مرگند. نه ما کار درست را انجام دادیم. ما باید آرامش خود را حفظ کنیم. نمی‌خواهیم مثل دیوانه‌ها رفتار کنیم. باید رهبری کنیم.» 

دونالد ترامپ خود را با وینستون چرچیل مقایسه کرده و به غلط گفت: «او (چرچیل) اغلب از بالای یک بام در لندن نطق می‌کرد.» و در بمباران‌های آلمان‌ها بر فراز شهر که هشتاد سال پیش در این ماه شروع شد با کشور حرف می‌زد. هرچند گاه چرچیل به قیمت نگرانی ماموران حفاظتی‌اش حملات به لندن را از بالای پشت بام وزارت دارایی نگاه می‌کرد اما او هرگز از فراز بام، ملت بریتانیا را خطاب قرار نداد.   

ترامپ افزود: «…و همیشه با آرامش سخن می‌گفت. او گفت باید از خود آرامش نشان بدهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان