از سر گیری آزمایش واکسن کرونا در چند روز آینده

کارخانه تولید داروی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد آزمایش‌ واکسن را متوقف کرده بودند

روسیه تزریق واکسن آزمایشی به داوطلبان را آغاز کرده است - Natalia KOLESNIKOVA / AFP

گفته می‌شود آزمایش‌های واکسن تولیدشده توسط دانشگاه آکسفورد بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. این آزمایش‌های چند روز پیش برای تحقیقات اضطراری در مورد عوارض جانبی بالقوه آن متوقف شد.

روز سه‌شنبه، کارخانه تولید داروی آسترازنکا که همراه با پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در حال تولید واکسن کروناست اعلام کرد روند آزمایش‌های مرحله نهایی متوقف می‌شود تا یک کمیته مستقل داده‌های مربوط به ایمنی آن را بررسی کند. 

توقف آزمایش‌ها به دنبال بروز یک عارضه سلسله اعصاب در یکی از داوطلبان رخ داد که یک بیماری نادر التهاب نخاع به نام «میلیت عرضی» است. 

آسترازنکا در یک بیانیه گفت که روند آزمایش‌ها به‌طور داوطلبانه متوقف‌شده و یک «اقدام معمول» است که در مورد آن تحقیق‌شده و اجازه می‌دهد «تمامیت و درستی آزمایش‌ها» حفظ شود. 

پاسکال سوریو، مدیرعامل آسترازنکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خصوصی با سرمایه‌گذاران گفت بیماری داوطلب یادشده هنوز قطعاً تشخیص داده نشده اما وضع مزاجی او رو به بهبود بوده و قرار بوده شب گذشته از بیمارستان مرخص شود. 

میلیت عرضی التهاب هر دو سوی بخشی از نخاع است که عامل آن می‌تواند عفونت ویروسی باشد و عوارض آن درد، ضعف عضلات و بافت‌های حسی است.

مایو کلینیک می‌گوید مبتلایان به این بیماری معمولاً ظرف چند هفته با داروهای استرولید بهبود می‌یابند اما عوارض آن می‌تواند تا چند ماه ادامه پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش تارنمای «استَت» که اخبار صنایع بهداشتی و دارویی را پوشش داده و نخستین بار خبر توقف آزمایش‌ها را پخش کرد، پاسکال سوریو تائید کرده که یک‌بار دیگر نیز آزمایش‌ها در ماه ژوئن به خاطر بروز عوارض سلسله اعصاب دریکی از دوا طلبان متوقف شد که  علت آن بیماری اسکلروز چندگانه (ام اس) تشخیص داده شد.

او گفت بیماری این داوطلب ارتباطی به تلقیح واکسن کرونا نداشته است.

در جریان آن واقعه، آزمایش واکسن در سراسر بریتانیا، برزیل، آفریقای جنوبی و ایالات‌متحده متوقف شد و نگرانی‌هایی در مورد تولید واکسن برای ویروسی را به وجود آورد که بخش عمده جهان را به زانو درآورده است.

دانشمندان گفته‌اند توقف روند آزمایش واکسن‌ها معمول است اما هشدار دادند که هر توقفی باید جدی گرفته شود.

سِر جرمی فارار، مدیرعامل بنیاد «ولکام» و یکی از اعضای هیئت دانشمندان مشاور دولت بریتانیا موسوم به «سِیج» به برنامه «تودی» رادیوی ۴ بی‌بی‌سی گفت: «برای من این تأکیدی است بر اهمیت انجام صحیح آزمایش‌های واکسن، نظارت‌های مستقل و حضور یک بازرس که بتوانیم به او اعتماد کرده و از او حمایت کنیم؛ و نیز این که ما این‌گونه توقف‌ها را جدی تلقی می‌کنیم.»  

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا نیز ضمن تلاش برای آرام کردن نگرانی‌هایی که در مورد توقف آزمایش‌ها ابرازشده تأکید کرد که آزمایش‌های بالینی اغلب «هنگامی‌که موردی برای تحقیق  مشاهده شود» متوقف می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان