ادعای مقام سابق امنیتی آمریکا: سانسور گزارش‌های اطلاعاتی برای خوشایند ترامپ

کاخ سفید و وزارت امنیت داخلی آمریکا، اتهامات را رد کردند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در جلسه با چد وولف، رییس امنیت داخلی این کشور - Brendan Smialowski / AFP

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر)، یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا (دی‌اچ‌اس) در شکایتی گفت که مسؤول این وزارت‌خانه به او گفته بود دیگر درباره تهدیدی که از سوی روسیه متوجه انتخابات آمریکا است گزارش ندهد، چون «باعث تخریب وجهه رئیس جمهور می‌شود».

کاخ سفید و دی‌اچ‌اس این اتهام را رد کردند.

اما منتقدان دموکرات دونالد ترامپ می‌گویند این اتهام تازه‌ترین نشانه این است که دولت ترامپ می‌کوشد سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را درگیر سیاست کند و تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات امسال را بی‌اهمیت جلوه دهد.

برایان مورفی، روز سه‌شنبه تسلیم یک گزارش رسمی افشاگرانه را به بازرس کل وزارت امنیت داخلی، مطرح کرد.

آقای مورفی تا پایان ژوئیه امسال مدیر اداره اطلاعات و تحلیل دی‌اچ‌اس بود، اما بعد او را به شغل مدیریتی دیگری تنزل درجه دادند.

حالا آقای مورفی می‌گوید که چد وولف، رئیس دی‌اچ‌اس، دو بار به او گفت که گزارش‌های مربوط با تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش خودش نگه دارد، زیرا برای رئیس جمهور بد می‌شود. به گفته مورفی، رئیسش به او گفت که بر تهدید چین و ایران تاکید کند.

آقای مورفی می‌گوید این دستور از سوی رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید صادر شده بود.

السکی ولتورنیست، سخنگوی دی‌اچ‌اس اظهارات آقای مورفی را کاملا تکذیب کرد و گفت که رئیس دی‌اچ‌اس با هر دخالتی از جانب هر قدرت خارجی در انتخابات مبارزه می‌کند.

آقای مورفی در گزارش ۲۲ صفحه‌ای خود گفته ‌است تابستان امسال چند جلسه مختلف در دی‌اچ‌اس برپا شد تا تهدید ناشی از برتری‌جویان سفیدپوست در جامعه آمریکا کم‌اهمیت جلوه داده شود، و در عوض، نقش جنبش‌های مبارز چپگرایی مثل «آنتیفا» برجسته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این سند، آقای وولف و معاونش به آقای مورفی گفتند تا «ارزیابی اطلاعات به دست آمده را تغییر دهد تا مطمئن شود که با گفته‌های علنی پرزیدنت ترامپ سازگاری دارد». آقای مورفی می‌گوید که از این فرمان پیروی نکرد.

روز سه‌شنبه، آدام شیف، نماینده دموکرات و رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که «کاخ سفید و مقام‌های دی‌اچ‌اس کوشیدند اطلاعات محرمانه را سیاسی کنند، دستکاری کنند و سانسور کنند تا از نظر سیاسی به نفع رییس جمهور ترامپ تمام شود.» او گفت که آقای مورفی به مجلس نمایندگان احضار شده تا روز ۲۱ سپتامبر شهادت بدهد.