گروه‌های تحت حمایت ایران مانع اصلاحات در عراق هستند

هر زمان قرار است تحولی رخ بدهد، حملات شبه‌نظامیان شدت می‌گیرد

یک افسر اطلاعاتی عراق به آسوشیتدپرس گفته است که «پنج گروه از جمله کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق و دیگران پشت بی‌ثباتی‌های اخیر کشور هستند.»-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارش به دشواری‌های انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در عراق پرداخته است.

بر اساس گزارش این رسانه، کشور جنگ‌زده عراق امیدوار است با آغاز اصلاحاتی، اقتصاد آسیب‌دیده خود را احیا کند، اما این تلاش‌ها با موجی از خشونت از مسیر خود خارج می‌شوند و بیش از همه، گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران در این امر مقصر شناخته می‌شوند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از زمان روی کار آمدن در ماه مه قول داده است که شبه‌نظامیان سرکش را مهار کند، با فساد مبارزه کند و پس از سال‌ها جنگ و شورش، بازسازی را آغاز کند.

برخی مقامات و تحلیلگران ارشد عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که هرچه دولت الکاظمی به اهداف تعیین‌شده خود نزدیک‌تر می‌شود، بازیگران مسلح بیشتری که مشکوک به ارتباط با دشمن اصلی واشنگتن، یعنی تهران هستند، ظاهر می‌شوند.

یکی از مقامات ارشد دولتی در این باره گفت: «هر وقت این گروه‌ها می‌بینند که ما به منافع نظامی یا اقتصادی خود نزدیک شده‌ایم، برای خارج کردن ما از مسیرمان اقدام به پرتاب راکت می‌کنند یا کارزار تبلیغاتی راه می‌اندازند.»

قبل از سفر الکاظمی به واشنگتن در ماه گذشته برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، خشونت‌ها در حال افزایش بود. اما حالا روزبه‌روز وضعیت بیشتر بی‌ثبات می‌شود.

اواخر روز سه‌شنبه، یک بمب به کاروان تدارکاتی یک پایگاه عراقی محل استقرار نیروهای آمریکایی برخورد کرد و به کشته شدن یک نفر از نیروهای امنیتی عراق انجامید.

در تاریخ سوم سپتامبر، حمله‌ای به مقر شرکت امنیتی انگلیس-آمریکایی G4S در بغداد صورت گرفت که بر اساس مصاحبه یک مقام اطلاعاتی با خبرگزاری فرانسه، یک پهپاد مواد منفجره را روی ساختمان انداخته بود.

به نوشته آسوشیتدپرس، هیچ جناحی مسئولیت را بر عهده نگرفت جز گروه‌های تحت حمایت تهران که G4S را به همدستی در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا و قتل فرمانده ارشد ایران، قاسم سلیمانی در ماه ژانویه متهم می‌کنند.

چند روز قبل، یک بمب دست‌ساز در مسیر کاروان سازمان ملل در شمال شهر موصل منفجر شد و یکی از کارکنان سازمان ملل را زخمی کرد. جناحی که خود را به‌عنوان بخشی از «مقاومت اسلامی» معرفی می‌کند - به عبارتی جناح نزدیک به طرفداران ایران - مسئولیت حمله را به عهده گرفت و سازمان ملل متحد را به استفاده از کاروان‌های خود برای انتقال جاسوسان آمریکایی متهم کرد.

یک افسر اطلاعاتی عراق به آسوشیتدپرس گفته است که «پنج گروه از جمله کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق و دیگران پشت بی‌ثباتی‌های اخیر کشور هستند.»

این گروه‌های تندرو عضو حشد شعبی عراق هستند. حشد شعبی شبکه‌ای تحت حمایت جناح‌های نزدیک به ایران و معاند آمریکاست.

مقام‌های آمریكایی هم اتهامات مشابهی را عنوان كرده و از كتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق به‌عنوان عاملان واقعی حملات موشكی به تأسیسات آمریكایی در عراق نام برده‌اند.

همان گروه‌ها، هنگامی‌که الکاظمی یک مقام ارشد اطلاعاتی عراق بود، او را به توطئه علیه سلیمانی متهم كرده بودند و وقتی‌که به نخست‌وزیری رسید خشمگین شدند.

علاوه بر افزایش حملات موشکی، این گروه‌ها فشارهای خود را از طریق رسانه‌های غیرمتعارف هم افزایش داده‌اند.درست قبل از حمله به کاروان‌های نظامی، کانال‌های ناشناس در پیام‌رسان تلگرام هشدارهای طعنه‌آمیزی نسبت به حملات منتشر می‌کنند.

همین کانال‌ها، تلویزیون‌های عراقی منتقد ایران را هدف قرار می‌دهند. هفته گذشته تلویزیون دجله پس از هشدار کانال‌های تلگرامی آتش زده شد و موج جدیدی از تهدیدات تلویزیون UTV که متعلق به سنی‌هاست را هدف قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارزار پس از آن آغاز شد که دولت ایالات‌متحده دامنه‌های وب‌سایت «قناة الاتجاه الفضائية»، یک شبکه تلویزیونی عراقی مرتبط با کتائب حزب‌الله را مصادره کرد.

هفته گذشته الکاظمی یک شورای ضد فساد تشکیل داد و به نیروهای نخبه سرویس ضد تروریسم اجازه دستگیری مقاماتی را داد که معمولاً به دلیل عالی‌رتبه بودن، با آن‌ها برخورد نمی‌شود.

نیروهای دولتی همچنین عملیات جستجویی را در بصره و بغداد انجام دادند تا سلاح‌های غیرمجاز را به دست آورند، اما تعداد کمی از آن‌ها پیدا شد.

فاضل ابوراقیف، یک کارشناس امنیتی عراق اوضاع را «خطرناک» توصیف می‌کند. او معتقد است که «برای جلوگیری از درگیری، در نهایت الکاظمی باید گفتگوی واقعی با رهبران معنوی این گروه‌ها را آغاز كند.»

بیشتر از جهان