هشتگ «استراماچونی را برگردانید»، سرگرمی یا راستی‌آزمایی؟

رواجی ناهمخوان با آن چه در توییتر فارسی می‌گذرد

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی استقلال در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدش پس از هفته سیزدهم لیگ برتر ۹۹-۹۸ ایران را ترک کرد- ایرنا

فراگیری هشتگ «استراماچونی را برگردانید»، اتفاق نادر در توییتر فارسی است که مورد انتقاد قرار گرفته  است که چرا موضوعات سرنوشت‌ساز اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و البته اهمیت ورزشی دارد به این دلیل که یک راستی‌آزمایی برای مدیران دولتی در فوتبال ایران است.

هشتگ‌ها در توییتر اغلب کارکرد اجتماعی دارند. آن چه به عنوان طوفان توییتری در ادبیات شبکه‌های اجتماعی فارسی مرسوم است، اغلب گرایش کاربران در استفاده از یک هشتگ برای نجات جان کسانی است که در ایران به اعدام محکوم شده‌اند، یا برای نقد جریان‌های سیاسی - اجتماعی یا طرح یک خواست عمومی است. آخرین نمونه‌اش هشتگ «نویدمان را اعدام نکنید» است که برای نجات جان نوید افکاری، کشتی‌گیر جوان ایرانی محکوم به اعدام، ترند شد.

اما این‌بار هواداران تیم استقلال در توییتر فارسی با هشتگ «استراماچونی را برگردانید» خواسته‌ای را فراگیر کردند که با آن چه در فضای توییتر فارسی مرسوم است، ناهمخوان بود. این هشتگ نه فقط یک درخواست ساده برای بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی به استقلال، بلکه یک راستی‌آزمایی برای مدیریت دولتی باشگاه‌های ایرانی است.

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی استقلال در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدش پس از هفته سیزدهم لیگ برتر ۹۹-۹۸ ایران را ترک کرد و پس از هفته شانزدهم با اتکا به ادامه بدعهدی باشگاه استقلال در پرداخت دستمزد او و همکارانش، خبر فسخ یک‌طرفه قراردادش را اعلام کرد. باشگاه استقلال مدعی بود که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران توان پرداخت دستمزد او را از طریق یک مبادله بانکی قانونی ندارد و استراماچونی نیز دریافت نقدی و غیرقانونی دستمزدش را نمی‌پذیرفت. اگرچه سپس روشن شد که استقلال با توجه به کاهش ارزش ریال در مقابل دلار و یورو، توان پرداخت دستمزد مربی‌اش را ندارد و وعده‌هایی که برای پرداخت مطرح می‌کند به تعبیر استراماچونی دروغ‌اند.

استراماچونی برای دریافت تمام مبلغ دستمزد قرارداد دو ساله‌اش از استقلال به کمیته انضباطی فیفا شکایت برد و پیش‌بینی کسانی که به حقوق ورزشی مسلطند، این است که باشگاه استقلال به زودی محکوم به پرداخت این دستمزد خواهد شد، همان طور که وینفرد شفر، مربی خارجی پیشین استقلال نیز با طرح شکایت در فیفا برنده رای دادگاه شد و استقلال به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌اش به شفر از پنجره نقل و انتقالات تابستانی محروم شده است.

پرونده مربیان و بازیکنان خارجی پرشماری همچون برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و دیگران علیه باشگاه‌های ایرانی در فیفا به صدور حکم علیه طرف ایرانی منجر شده و مشهورترین پرونده بدهی به مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی ایران مربوط است که فدراسیون فوتبال طبق رای فیفا باید ۶.۲ میلیون یورو به ویلموتس بپردازد. این محکومیت‌ها در پی بی‌تعهد بودن طرف ایرانی قرارداد تعیین می‌شوند. در فوتبال ایران مرسوم است که باشگاه‌ها و حتی فدراسیون فوتبال فراتر از توان مالی خود قرارداد امضا می‌کنند.

پروژه بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی در باشگاه استقلال در زمانی نامناسب شروع شد. وقتی استقلال در نیمه‌نهایی جام حذفی باید مقابل پرسپولیس شهرآورد برگزار می‌کرد، احمد سعادتمند از سفر به ایتالیا و مذاکره‌اش با استراماچونی خبر داد. خبر رسمی اعلام شده از سوی مدیرعامل باشگاه استقلال مذاکره با استراماچونی برای تخفیف در پرداخت دستمزدش بود اما در اخبار غیررسمی مذاکره برای بازگشت استراماچونی مطرح شد.

در پی این اخبار، فرهاد مجیدی سرمربی استقلال پس از پیروزی مقابل پرسپولیس از سمت خود استعفا داد و استعفای خود را اعتراض به رفتار مدیرعامل باشگاه و عوام‌فریبی او ‌دانست. مجیدی گفت برای حفظ جایگاه سرمربی تیم استقلال که از سوی مدیریت باشگاه مورد بی‌احترامی قرار گرفته، استعفای خود را اعلام کرده است. سپس با وساطت مجید نامجو مطلق و وریا غفوری، مربی و کاپیتان استقلال، مجیدی برای حضور در فینال جام حذفی به استقلال برگشت و این بازی را آخرین حضورش روی نیمکت استقلال خواند. جدل رسانه‌ای مجیدی و سعادتمند بالا گرفت و سرمربی استقلال مدیریت باشگاه را به کارشکنی علیه تیم متهم کرد. بعد از شکست استقلال در فینال جام حذفی، فرهاد مجیدی با طرح این درخواست که باید استراماچونی را به استقلال برگردانید، مدیرعامل باشگاه را تحت فشار گذاشت. ادعای مجیدی این بود که مدیرعامل با طرح موضوع بازگشت استراماچونی قصد برهم زدن آرامش تیم را داشته و حالا باید طبق ادعایش استراماچونی را به استقلال برگرداند.

هواداران استقلال برای بازگشت استراماچونی با هشتگ «استراماچونی را برگردانید» یک راستی‌آزمایی را برای مدیرعامل باشگاه استقلال آغاز کرده‌اند. سعادتمند در موقعیتی قرار گرفته است که یا باید با سرمربی ایتالیایی سابق استقلال برای امضای قرارداد جدید به توافق برسد، یا دیگر برای مدیریت این باشگاه مورد اعتماد هواداران نیست. این شاید برای اولین‌بار در فوتبال ایران رخ می‌دهد که هواداران یک خواست جمعی را شفاف مطرح می‌کنند و مدیران باشگاه را تا این اندازه برای عمل به وعده‌ای که داده‌اند تحت فشار می‌گذارند.

در فوتبال ایران اگرچه به خصوص در سال‌های اخیر هواداران بخش بزرگی از هزینه‌های باشگاه را در مشارکت با کدهای دستوری تلفن همراه پرداخت می‌کنند اما سهمی در تصمیم‌گیری‌ها ندارند و همچنان دولت مالک و تصمیم‌گیرنده برای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و سایر باشگاه‌های دولتی‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال حتی اگر با استراماچونی برای همکاری دوباره به توافق نرسد، محکوم به پرداخت دستمزد قرارداد دو ساله‌اش خواهد بود و همکاری مجدد با استراماچونی برای استقلال منافع اقتصادی دارد، چون دست ‌کم در قبال پرداخت دستمزد از خدمات مربی بهره‌مند می‌شود. استراماچونی یا مدیربرنامه‌ها و وکیل او در روزهای اخیر اظهار نظر روشنی درباره مذاکره با باشگاه استقلال نداشتند و تماس رسانه‌های ایرانی با استراماچونی موضع استراماچونی را درباره اخبار اخیر روشن نکرده است.

ممنوعیت استخدام مربی و بازیکن خارجی در ایران، مصوبه‌ای است که پیش از مذاکره مدیرعامل استقلال با استراماچونی از سوی وزارت ورزش و جوانان (مالک باشگاه استقلال) اعلام شده بود و مدتی است که سازمان لیگ این ممنوعیت را برای همه تیم‌های لیگ ایران اعلام کرده است. این ممنوعیت خود می‌تواند عامل بی‌نتیجه بودن پروژه بازگشت استراماچونی باشد. اما سعادتمند علاقه‌مند است با طرح نام استراماچونی روزها را سپری کند.

استقلال در روزهای آینده با مربیگری مجید نامجو مطلق در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بازی خواهد کرد، اما وعده بازگشت استراماچونی و هشتگ برای بازگشت او از یاد هواداران استقلال نمی‌رود و چه بسا به زودی در صورت ناکام بودن مذاکره با استراماچونی منجر به تغییرات در کادر مدیریت استقلال شود.

هشتگ برای بازگشت یک مربی به ایران مورد انتقاد هم قرار گرفته است، از این منظر که موضوعی در حوزه سرگرمی، ترندهای اجتماعی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما باید پذیرفت که شبکه‌های اجتماعی فرصت ابراز نظر در هر موضوع و درباره هر گرایش و با هر طبع است، از هر دری سخنی.

بیشتر از ورزش