آتش‌سوزی هزاران پناهجو در یونان را بی‌سرپناه کرد

مقامات یونان حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند و انتقادها نسبت به مسئولیت کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان رو به افزایش است

پناهجویانی که در این آتش‌سوزی سرپناه خود را از دست دادند، شب را در خیابان و معابر سپری کردند-LOUISA GOULIAMAKI / AFP

به دنبال وقوع آتش‌سوزی در بزرگترین کمپ پناهجویان در یونان، هزاران پناهجو شب را بدون سرپناه سپری کردند و همچنان آواره هستند.

آتش برای دومین بار چهارشنبه شب کمپ پناهجویان در جزیره لسبوس را نابود کرد. مقامات یونان حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند و انتقادها نسبت به مسئولیت کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین آتش سوزی ساعاتی پس از آن رخ داد که آزمایش کرونا برای ۳۵ ساکن اردوگاه موریا مثبت اعلام شد و هزاران نفر این اردوگاه را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، ‌درحالی که کشورهای اروپایی پیشنهاد کمک داده‌اند، مقامات یونان پناهجویان را مسئول وقوع این آتش‌سوزی معرفی می‌کنند. به گفته نخست‌وزیر یونان، این آتش سوزی «واکنش اغتشاش‌گرایانه» به انجام تست کرونا در این کمپ بوده است.

وزیر مهاجرت یونان نیز ادعا می‌کند، پناهجویان «آتش را روشن کردند چون در صورت مثبت بودن تست قوانین قرنطینه اعمال می‌شود.»

این در حالی است که وضعیت کمپ‌های پناهجویان در یونان بسیار نامطلوب است. از سوی دیگر سه هزار و ۵۰۰ پناهجویی که در این آتش‌سوزی سرپناه خود را از دست دادند، شب را در خیابان و معابر سپری کردند.

در جریان آتش سوزی نخست نیز قسمت رسمی کمپ که محل اسکان چهار هزار نفر بود،‌آسیب دید. هشت‌هزار نفر دیگر نیز در چادرهای اطراف ساکن بودند که چادرهای آنها آسیب دیده‌ است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران  پناهجو به امکاناتی برای اسکان نیاز دارند. دولت یونان امیدوار است بتواند آنها را در کشتی‌ها یا چادرها اسکان دهد.

بیشتر از جهان