حذف دختران از طرح جلد کتاب ریاضی سوم دبستان

«طرح اولیه هم ممیزی خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد»

طراح این گرافیک می‌گوید طرح اولیه را اصلاح کرد تا اینگونه القا نشود که یکی از دختران می‌خواهد یکی از پسرها را «بغل» کند-شبکه‌های اجتماعی

حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است.

مقایسه تصاویر روی جلد کتاب با سال گذشته نشان می‌دهد که دختران از گرافیک روی جلد حذف شده‌اند. مراجعه به وب‌سایت «پایگاه کتاب‌های درسی» نیز صحت این موضوع را تایید می‌کند.

در حالی که هنوز مقامات آموزش و پرورش در این زمینه موضع‌گیری نکرده‌اند، برخی آن را نشانه اعمال سیاست‌های «تفکیک جنسیتی»، «تبعیض جنسیتی» و «زن‌ستیزی» و «حذف زنان از جامعه» توصیف می‌کنند که تا روی جلد کتاب‌های دبستان نیز گسترده شده است.

گرافیک روی جلد کتاب سوم ریاضی در سال تحصیلی گذشته تصاویر چند پسر و دختر را کنار یکدیگر نشان می‌داد که در حال بازی با طرح‌های هندسی بودند. اما تصاویر دختران از روی جلد کتاب سال تحصیلی جاری حذف شده و تنها پسران روی جلد باقی مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نسیم بهاری، گرافیست که می‌گوید طرح روی جلد کتاب سوم دبستان را چند سال قبل طراحی کرده بود، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این طرح را چند سال پیش برای کتاب سوم ریاضی کشیده بودم.» او با اشاره به غیرقابل باور بودن این تغییر نوشت: «باورنکردنیه که به راحتی در طرح دست بردند و دختران را حذف کردند.» نسیم بهاری در ادامه به این نکته اشاره می‌‌کند که حتی طرح اصلی هم با «ممیزی‌های زیادی» مواجه بوده و «اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد.» به گفته نسیم بهاری، از نگاه آنها طرح قبل از ممیزی اینگونه القا می‌کرده که یکی از دخترها در حال رفتن به طرف یکی از پسرها است تا او را «بغل» کند.

این در حالی است که تغییرات دیگری نیز در کتاب‌های مدارس ابتدایی امسال ایجاد شده که از جمله آنها می‌توان به افزایش تصاویر مربوط به فرایض دینی اشاره کرد.

البته سانسور محتوا و تصاویر کتاب‌های درسی در دوران جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد و تا حذف نام پادشاهان و بخشی از تاریخ ایران تا تحریف آن به نفع سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی و حتی حذف شعرهای شاعران نامدار ایرانی پیش رفته است.

بیشتر از