مسمومیت در کرمانشاه: آب شیخ صله آلوده بوده است

یکی از دستگاه‌های کلرزن آب روستا خراب بوده است

خبرگزاری ایرنا نوشت تاکنون ۲۸۰ نفر از اهالی روستای شیخ صله با علایم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند - IRIB

در پی اعلام خبر مسمومیت ۲۸۰ نفر از اهالی یک روستا در استان کرمانشاه مقام‌های مسؤول این استان نظرات متفاوتی در خصوص چرایی مسمومیت مردم روستای شیخ‌صله عنوان کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه می‌گوید دلیل اصلی مسمومیت تعدادی از ساکنان روستای شیخ‌صله از توابع شهرستان ثلاث‌باباجانی آلودگی آب ناشی از فاضلاب بوده است. این در حالی است که مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه گفت که تمام آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های آب روستای «شیخ‌صله» ثلاث‌باباجانی، سلامت آب این روستا را تایید می‌کند و مشکل بهداشتی در آب این منطقه مشاهده نشده است. در عین حال ابراهیم شکیبا رییس مرکز بهداشت استان، نیز «مصرف آب آلوده» را علت مسمومیت اهالی این روستا که طی ۲۴ ساعت گذشته بر تعدادشان افزوده شده است دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایرنا نوشت تاکنون ۲۸۰ نفر از اهالی روستای شیخ صله با علایم مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که اکثر آن‌ها به صورت سرپایی درمان و تعداد کمی نیز بستری شدند. ۲۴ کودک نیز در بین مسموم شدگان هستند که جزئیاتی از شرایط آن‌ها گزارش نشده است.

مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه می‌گوید، آب خام روستا سالم است و نیازی به کلرزنی ندارد. این در حالی است که به گفته همین مقام محلی شبکه آب این روستا دو دستگاه کلرزن مکانیزه دارد که یکی از دستگاه‌ها به صورت موقت دچار نقص شده بوده است. هرچند مهدی بیگوند مدیردفتر پایش و نظارت برکیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه دلیل مسمومیت را از خرابی دستگاه کلرزنی ندانسته و می‌گوید: «آب روستای شیخ صله سالم است و نیازی به فرایند کلرزنی ندارد و فقط برای اطمینان بیشتر کلرزنی می‌کنیم.»

به گفته مدیر دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه بیماری از میان کودکان و دانش‌آموزان شروع شده و دلیل آن مصرف دانش‌آموزان از آب داخل مخزنی بوده که از مدت‌ها قبل مانده و استفاده نمی‌شده است. دانش‌آموزان بعد از مصرف آب داخل مخزن دچار اسهال و استفراغ شده‌اند.

در حالی که آزمایشگاه مرکزی آب و فاضلاب استان کرمانشاه براساس آزمایش‌های میکروبیولوژی، فیزیکی و شیمیایی و سمومی که روی آب شیخ صله انجام داده است سلامت آب را تایید می‌کند؛ از سوی دیگر سازمان مدیریت بحران استان کرمانشاه بعد از دو مرحله بررسی و آزمایش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آلودگی آب ناشی از فاضلاب را تایید کرده است. این سازمان همچنین یکی از گمانه‌زنی‌ها در خصوص نحوه آلودگی آب را وجود چاه‌های آب در کنار چاه‌های فاضلاب جذبی عنوان می‌کند.

برخی رسانه‌ها اهمال در کلرزنی آب را دلیل آلودگی و مسمومیت اهالی روستا عنوان کرده و مقام‌های محلی استان نسبت به این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سازمان آب و فاضلاب تاکنون توضیحی در خصوص علل آلودگی آب یا دلیل مسمومیت مردم منطقه اعلام نکرده است.

روستای شیخ صله روستای شیخ صله با ۵۰۴ خانوار، دو هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت در شهرستان ثلاث باباجانی و در نقطه صفر مرزی با کشور عراق واقع شده است.

سایه مسمومیت در کرمانشاه

در سال‌های گذشته اخباری مبنی بر مسمومیت حاصل از مصرف قارچ در استان کرمانشاه منتشر شده بود که در اردیبهشت ماه سال ۹۷ منجر به مسمومیت ۱۸۰ نفر و مرگ سه نفر در این استان شد. اردیبهشت ماه گذشته نیز خبر ۱۶ مورد مسمومیت با قارچ‌های سمی طی یک ماه ابتدای سال در این استان خبرساز شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص گفته بود مشکل استفاده مردم از قارچ‌های سمی به مشکلی حاد تبدیل شده است. خبرنگار یکی از رسانه‌های محلی در کرمانشاه به «ایندیپندنت فارسی» با اشاره به اخبار مسمومیت در سال‌های اخیر در این استان به «ایندیپندنت فارسی» می‌گوید: «اخبار مربوط به مسمومیت برای اهالی این استان بسیار عجیب به نظر می‌رسد. الان مسمومیت آب و قبلا هم مسمومیت بر اثر مصرف قارچ. مردم این منطقه طی سال‌ها همیشه از قارچ‌های کوهی که می‌شناخته‌اند مصرف کرده‌اند ولی چطور امکان دارد که استفاده از همان قارچ‌ها به مشکل حاد و مسمومیت‌های مرگبار منجر شود. این برای اهالی این استان هم جای سؤال است. ولی در پاسخ همیشه مقام‌های محلی مردم را مقصر و مسؤول معرفی می‌کنند.»

استان کرمانشاه طی سال‌های اخیر همواره یکی از استان‌های محروم در ایران بوده است.

بیشتر از