خط‌ونشان محافظه‌کارانه خامنه‌ای برای مجله شارلی ابدو

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید نشریه فرانسوی «جرم بزرگی» مرتکب شده است

خامنه‌ای در محکومیت رویدادهایی که آن‌ها را اهانت به مقدسات اسلامی می‌داند و در کشورهای غربی رخ داده است، به نسبت رهبر پیشین جمهوری اسلامی، محافظه‌کار و محتاط است-khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی  به انتشار مجدد کاریکاتوری از پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو واکنش نشان داد و آن را «جرمی بزرگ» خواند.

شارلی ابدو این کاریکاتور جنجالی را هفته گذشته و یک روز پیش از آغاز دادگاه متهمان حمله به دفتر این مجله بازنشر کرد.

در ژانویه ۲۰۱۵ و در نخستین باری که این کاریکاتور در مجله فکاهی شارلی ابدو منتشر شد، دو نفر از اعضای داعش حمله مسلحانه‌ای به دفتر این روزنامه انجام دادند که ۱۲ کشته و ۱۰ زخمی برجای گذاشت.

سردبیر این مجله و گروهی از کاریکاتوریست‌ها در میان کشته‌شدگان این حمله تروریستی بودند.

خامنه‌ای در پیامی که با تأخیر و یک‌هفته پس از بازنشر مجدد این کاریکاتور صادر کرد، کوشید تا به‌صورت مبهم و بدون آنکه حساسیت کشورهای اروپایی را برانگیزد این اقدام را محکوم کند.

رهبر جمهوری اسلامی گفته که انتشار این کاریکاتور «گناه بزرگ و نابخشودنی» است و دلیل آن «عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان» است.

او هدف از بازنشر این کاریکاتور را نیز  «منصرف کردن ذهن ملّت‌ها و دولت‌های غرب آسیا از نقشه‌های شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند» خوانده است.

او در پیام خود از ادبیات شرعی رایج درباره هتک حرمت مقدسات استفاده نکرده است هرچند به کار بردن عبارت «جرم» برای این اقدام، می‌‌تواند موضوع «مجازات احتمالی» را نیز به ذهن نزدیک کند.

رهبر کنونی جمهوری اسلامی در سال‌‌های گذشته مواضعی دوپهلو در مورد آنچه اهانت به مقدسات می‌داند، اتخاذ کرده است. برخلاف خامنه‌ای، رهبر پیشین جمهوری اسلامی در این زمینه مواضع تند و روشنی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنجالی‌ترین رویداد در زمان رهبری روح‌الله خمینی، او در واکنش به انتشار کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی، حکم ارتداد و مهدور‌الدم بودن او را صادر کرد و حتی بنیاد ۱۵ خرداد به‌عنوان یک نهاد حکومتی، جایزه‌ای بزرگ برای کسی تعیین کرد که سلمان رشدی را بکشد.

صدور این حکم تا چندین سال روابط جمهوری اسلامی با کشورهای غربی را متشنج کرد. علی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۴ و در پیامش به مراسم حج بر فتوای خمینی تأکید کرد و رشدی را «مرتد مهدورالدم» خواند ولی به نظر می‌رسد او عملاً تلاش نهادهای زیر نظرش و یا نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله لبنان برای کشتن سلمان رشدی را متوقف کرده باشد.

شاید عواقب سنگین اقتصادی و سیاسی فتوای قتل سلمان رشدی سبب شده است تا خامنه‌ای در محکومیت رویدادهایی که آن‌ها را اهانت به مقدسات اسلامی می‌داند و در کشورهای غربی رخ داده است، به نسبت رهبر پیشین جمهوری اسلامی، محافظه‌کار و محتاط باشد.

بیشتر از