فیلم پورنو در کامپیوتر بن لادن چه می‌کرد؟

یک فرضیه می‌گوید رهبر القاعده از فیلم‌های پورنو برای انتقال پیام‌های رمز استفاده می‌کرد

اگر بن لادن زنده بود چطور می‌خواست به عنوان رهبر مذهبی، این تناقض را رفع و رجوع کند -AFP PHOTO / FILES / HO

حافظه رایانه شخصی اسامه بن لادن موسس و رهبر القاعده در افغانستان، از جمله چیزهایی بود که نیروهای اطلاعاتی آمریکا پس از مرگ وی از محل اقامت و زندگی وی و خانواده‌اش در مجموعه مسکونی که برای مدت‌ها قبل از مرگش در آن جا پنهان شده بود، ضبط کردند. حالا اما بخشی از محتوای آن پیدا شده و همه را متعجب کرده است.

این حافظه یا هارد دیسک حاوی گنجینه‌ای از اطلاعات و اسناد القاعده است، اما آن چه برای محققان تعجب‌آور بود وجود مقادیر زیادی عکس و فیلم پورنوگرافیک بود که احتمالا وسیله پنهانی برای انتقال پیام‌های رمزگذاری شده به اعضای سازمان تروریستی بوده است.

در تاریخ ۱۰ سپتامبر، کانال نشنال جئوگرافیک آمریکا مستندی با عنوان «بن لادن و دیسک سخت» را پخش خواهد کرد که درباره پورنوگرافی همراه رهبر سابق القاعده تا زمان مرگ وی در سال ۲۰۱۱ در پاکستان است.

سایت خبری «Daily Beast» آمریکا، در گزارشی، اطلاعات مربوط به این مستند را که قرار است در آینده پخش شود و به نقل از یک روزنامه‌نگار شبکه خبری «CNN» آمریکا تهیه شده، منتشر کرده است.

این سایت می‌گوید: «ما نمی‌دانیم اگر بن لادن زنده بود چطور می‌خواست این تناقض را رفع و رجوع کند که یک رهبر مذهبی در هارد دیسک شخصی‌اش این مقدار پورنوگرافی ذخیره کرده است ولی قطعا می‌توانیم بگوییم اگر زنده بود قطعا از این گزارش خوشش نمی‌آمد و از برنامه "بن لادن و هارد دیسک" متنفر می‌شد.»

این فیلم پس از کشته شدن بن لادن در ۲ مه ۲۰۱۱ در میان داده‌های مصادره شده توسط نیروهای «Navi Sales»، که برای انجام مأموریت‌های دشوار تعیین شده است، قرار گرفت و «Daily Beast» اظهار داشت که بن لادن شخصی است که از پنهان‌کاری قدردانی می‌کند، بنابراین افشای جدید اوج شرمندگی او خواهد بود، تناقضی بین تصویر شناخته شده از او به عنوان یک رهبر مذهبی و آن چه که در مورد خودش پنهان کرده بود.

این سایت اشاره کرده است که صحبت درباره وجود فیلم‌های پورنوگرافی رهبر سابق القاعده ذخیره شده در کامپیوترش موضوع جدیدی نیست، چرا که آژانس خبری «رویترز» گزارش مشابهی را در گذشته منتشر کرده است.

مایک پمپئو سال‌ها پیش، هنگامی که قبل از تصدی سمت وزیر امور خارجه، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا؛ سیا بود، به رسانه‌ها گفته بود که موارد پورنوگرافی در رایانه بن لادن وجود دارد و متعهد شد که آن‌ها را منتشر کند، اما این اتفاق نیفتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مستند یک‌ساعته جدید توسط تحلیلگر امنیت ملی  CNN، پیتر برگن، اولین روزنامه‌نگار غربی که در سال ۱۹۹۷ با بن لادن ملاقات کرد، تهیه شده است.

در این مستند جدید، به گفته  «The Daily Beast»، جزئیات بیشتری در مورد آن چه «جنون عجیب» بن لادن نامیده شده است و این که آیا او شخصا این فیلم‌ها را تماشا کرده یا فیلم‌های دیگری بوده است ارائه نشده است، اما تایید شده که آن‌ها در دستگاه شخصی او ذخیره و نگه‌داری می‌شدند.

این فیلم نشان می‌دهد که بسیاری از رایانه‌های بن لادن توسط افراد زیادی قبل از وی استفاده می‌شده است، و این باعث تردید می‌شود که آیا او تدوینگر آن‌ها بوده یا خودش آن‌ها را نگاه می‌کرده است.

این مستند همچنین این فرضیه را عنوان می‌کند که فیلم‌های پورنوگرافی از منبع ناشناخته و به عنوان وسیله‌ای پنهانی برای برقراری ارتباط با طرفداران و دستیاران او بوده است، و دلیل این فرضیه را در این می‌داند که بن لادن در واقع به اینترنت متصل نمی‌شده است.

در این مستند به یکی از پیام‌های بن لادن اشاره شده بود که وی در آن از به کار بردن پست الکترونیکی به دلیل احتمال هک شدن‌اش برای انتشار پیام‌های خود ابراز ترس می‌کرد. این موضوع بیانگر اعتماد رهبر سابق القاعده تنها به «پیک‌ها» برای انتقال پیام‌هایش به جهان خارج بوده است.

در این فیلم همچنین این فرضیه مطرح شد که رهبر سازمان تروریستی القاعده برای انتقال «پیام‌های رمزگذاری شده» به پورنوگرافی متکی بوده است، چرا که این موضوع مورد علاقه سرویس‌های اطلاعاتی نیست، به ویژه این که آن‌ها تصور می‌کنند رهبر القاعده با چنین محتوایی سر و کار ندارد.

رید ملوئی به عنوان روان‌شناس قانونی و مشاور سابق CIA فرضیه دیگری دارد. او می‌گوید بر طبق آن چه توسط  «The Daily Beast» گزارش شده است، بن لادن «علی رغم ظاهر خداگونه‌اش یک شخص عادی است» ظاهری که خودش اصرار داشت از خودش ایجاد کند در حالی که علاقه شدیدی داشت به استفاده از این جمله مشهور: «بیولوژِی بر ایدئولوژی غلبه می‌کند.» (که یعنی او از نسل خدا است).