مراسم یادبود احمدشاه مسعود زیر سایه مذاکرات صلح با طالبان

طالبان اعلام کرده است که مسعود را قهرمان ملی نمی‌داند  

مسعود بارها گفته بود که مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان است-SHAH MARAI / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود فرمانده فقید مجاهدین در نوزدهمین سالروز ترور مشهورترین فرمانده مجاهدین ضدشوروی و مخالف طالبان در مراسمی رسمی در مقابل بنای یادبود مقاومت شرکت کردند. 

این مراسم در زمان حساسی برگزار می‌شود که دولت با طالبان در آستانه آغاز مذاکرات قرار دارد و برخی از چهره‌های طالبان گفته‌اند که احمدشاه مسعود را به‌عنوان «قهرمان ملی» افغانستان به رسمیت نمی‌شناسند. این لقب ۱۸ سال پیش به فرمانده مسعود اعطا شد.

آقای عبدالله با اشاره به نوزدهمین سالروز جان باختن فرمانده مسعود گفت: «اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که صلح به اولویت جمهوری اسلامی افغانستان مبدل شده است. خوشبختانه اجماع منطقه‌ای و جهانی نیز درباره‌ صلح و ثبات در افغانستان شکل گرفته است، آنچه قهرمان ملی سال‌ها پیش به آن تأکید می‌کرد. به آرزوی صلح و ثبات پایدار در کشور متعهد می‌شویم که برای برآورده شدن خواست و آرمان قهرمان ملی و دیگر شهیدان راه آزادی دست از هیچ تلاشی برنمی‌داریم.

یک سخنران دیگر مراسم هفته شهید در افغانستان، امرالله صالح بود که با مواضع ضدطالبانی‌اش شناخته می‌شود.

معاون اول ریاست‌جمهوری می‌گوید که طالبان باید بفهمند که مذاکره با این گروه به معنای تسلیمی به خواسته‌ها و ارزش‌های این گروه نیست.

او گفت سازش و مذاکرات به معنایی این است که مردم می‌خواهند «زیر آسمان کبود و یک چتر» با دشمن خود با صلح زند‌گی کنند.

او گفت دولت به رهبری آقای غنی با «صلابت، جرئت و فصاحت» به دو زبان ملی کشور به این گروه خواست‌ها و ارزش‌های مردم را تفهیم خواهد کرد.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان افزود: «به طالبان تفهیم می‌کنیم که جمهوریت نظام چند نفر نیست، بلکه برای استقرار آن مردم از ۳۴ ولایت کشور قربانی داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد کریم خلیلی، دیگر رهبر سیاسی افغانستان که معاون پیشین ریاست جمهوری بوده نیز تأکید کرد که هیچ طرفی نباید در مسیر صلح مانع ایجاد کند.

اما او تصریح کرد که صلح به معنای برگشت به «گذشته تاریک» نیست و افغانستان به هیچ صورت به گذشته برنمی‌گردد.

احمدشاه مسعود که در سال‌های طولانی جنگ علیه شوروی و گروه طالبان از ده‌ها سوءقصد به‌صورت معجزه‌آسا جان سالم به در برده بود، سرانجام در نهم سپتامبر ۲۰۰۱ در یک انفجار افراد القاعده که خود را خبرنگار جا زده بودند در شمال افغانستان کشته شد.

دو روز بعد از این حمله، القاعده حملات مرگبار یازدهم سپتامبر را در آمریکا انجام داد که پای نظامیان آمریکایی را برای مجازات القاعده و طالبان به افغانستان گشود. مسعود بارها گفته بود که مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.

بیشتر از