معاون رئیس جمهور افغانستان: کابل و واشینگتن به هم نیاز دارند

«اگر آمریکا می‌خواهد افغانستان را ترک کند، به سلامت»

اشرف غنی(چپ)رئیس جمهور افغانستان و امرالله صالح (راست)، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان-WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه‌ شب گذشته با شبکه تلویزیونی خصوصی «طلوع‌نیوز» در کابل، در رابطه با حضور و یا خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور گفت: «حضور سربازان ایالات متحده آمریکا در افغانستان براساس منافع ملی دو کشور است و به همین دلیل، ما به آمریکا و آمریکا به ما نیاز دارد و ما بار دوش آن‌ها نیستیم.»

آقای صالح گفت: «نه ما عاشق آمریکا هستیم و نه آمریکا عاشق ما. ایالات متحده آمریکا نظر به منافع ملی خود سربازانش را در افغانستان نگه داشته است و کنار آن نیز کشور ما در یک موقعیت ژئوپلیتیک قرار دارد و آمریکا می‌داند که منافع ملی او ایجاب می‌کند که در این‌جا حضور داشته باشد، هر گاه منافع‌شان پایان یابد بدون شک افغانستان را ترک می‌کنند.»

صالح، در پاسخ به سؤال اگر آمریکا نظامیانش را از افغانستان بیرون ببرد پس از آن وضعیت چگونه خواهد شد گفت: «اگر آمریکا می‌خواهد افغانستان را ترک کند، به سلامت، برود. ما یک ملت هستیم، یک زبان هستیم، یک ادبیات هستیم، و یک تاریخ داریم. آمریکا فرشته نیست که برود و ما بلرزیم و زمین بخوریم. به گونه مثال: آنان چند سال است که نیروهای نظامی‌شان را از استان ننگرهار بیرون بردند، و تا آن روز یک گلوله هم سمت طالبان شلیک نکردند، این مردمند که از خاک و عزت خود دفاع می‌کنند. ما نباید ملت خود را از رفتن یا ماندن آمریکا بترسانیم، اگر می‌مانند بمانند اگر هم نه می‌روند. باید بدانید که آمریکا این‌جا نیامده است که اشک یتیم ما را پاک کرده و یا شکم گرسنه ما را سیر کند، منافع ملی‌اش ایجاب می‌کند و تا زمانی که ایجاب کند می‌ماند.»

آقای صالح، در ارتباط با چگونگی روابط کنونی افغانستان با ایالات متحده آمریکا نیز گفت: «روابط دولت افغانستان با ایالات متحده آمریکا، براساس منافع ملی هر دو کشور است، هرگاه منافع ملی ما ایجاب کند هستیم و اگر نکرد نیستیم، زیرا افغانستان بار بر دوش آمریکا نیست و به همین دلیل ما تا اکنون روابط خود را با آمریکا صادقانه به پیش بردیم.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در جریان سخنانش طالبان را مخاطب قرار داد و گفت: «طالبان باید از جنگ و ویرانی در کشور دست بردارند و به خواست ملت افغانستان که همانا تامین صلح با عزت است تمکین کنند. آنان بدانند که نمی‌توانند غیر از راه صلح از راه جنگ پیروز شوند. طالبان باید به خواست و اراده‌ جمعی مردم افغانستان احترام بگذارند و تمکین کنند، زیرا نظر ملت ما بر این است که عصر تحمیل رژیم از طریق اسلحه گذشته است، بیایند طرح و برنامه‌شان را بگویند تا مردم را قانع کرده و رای بگیرند.»

او گفت: «دولت افغانستان و مردم این کشور خواهان صلح با عزتند، صلحی که بتوانیم نظام جمهوریت و دستاوردهای چندین‌ساله ملت و دولت را در آن حفظ کنیم و طالبان روزی که به کابل می‌آید باید مانند من پای میز مصاحبه نشسته و به ملت افغانستان پاسخ بدهد و به اراده جمعی ملت احترام بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادرشاه احمدی، آگاه سیاسی می‌گوید: «بلی دقیقا، در این هیچ شک نیست که آمریکا در افغانستان منافع ملی دارد و روز نخست که آمد گفت که ما به دلیل نابودی تروریسم به این‌جا آمده‌ایم. منافع ملی آمریکا در خطر جدی این گروه‌های تروریستی قرار داشت و دارد،  غیر از آن آمریکا نه عاشق من است و نه کشور و ملتم. اکنون این مهم است که ما چگونه می‌توانیم از این فرصت استفاده درست کنیم. باید تلاش کنیم تا بتوانیم مردم خود را یک ملت واحد کنیم تا برای آبادانی کشور کار کنند و اجازه ندهیم که افغانستان مانند گذشته به میدان جنگ نیابتی کشورهای خارجی و قدرتمند مبدل گردد. کشورها هر زمانی که منافع‌شان دیگر در میان نباشد، بدون آن که از ما بپرسند کشور ما را ترک می‌کنند، این وضعیت به هوشیاری و بیداری سیاسیون ما نیاز دارد، اکنون که آقای صالح، این موضوع را به زبان و روشن ارائه کرد، باید طرح‌ها و برنامه‌های درازمدت برای نجات افغانستان نیز داشته باشد.»

سلیم پویا، نیز آگاه سیاسی است و گفت: «خوشبختانه ملت، سیاسیون و مسؤولین نظام همه می‌دانند که دلیل حضور خارجی‌ها به ویژه سربازان آمریکایی در افغانستان چیست، اما متاسفانه برای نجات افغانستان هیچ کاری بنیادی نکردند تاکنون مصارف اردو، پلیس، امنیت و برنامه‌های ملی ما مانند انتخابات و… به دوش آمریکا است. ما باید خود تلاش کنیم که پس از خروج آمریکایی‌ها نیز سر پای خود بایستیم.»

گفته‌های امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در حالی ابراز می‌شود که در توافق‌نامه‌‌ای که ایالات متحده آمریکا با نمایندگان طالبان در دوحه قطر امضاء کردند، آمریکا به طالبان وعده داده است که به زودی تمام نظامیانش را از افغانستان خارج کند و گفته می‌شود تلاش‌ها در این زمینه نیز جریان دارد.

بیشتر از