بازسازی منزل "لورنس عربستان" و تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری

شمار گردشگران خارجی به شهر ساحلی یَنبُع افزایش خواهد یافت

منزل لورنس عربستان در شهر ینبع در ساحل دریای سرخ . عكس از:  AFP

همزمان با آغاز شورش بزرگ اعراب علیه ترک‌ها در سال ۱۹۱۵، توماس ادوارد لورنس، افسر اطلاعاتی و مشاور نظامی بریتانیا، معروف به "لورنس عربستان"، در شهر ساحلی یَنبُع، یکی از شهرهای مربوط به استان مدینه منوره در ساحل دریای سرخ، در یک خانه قدیمی زندگی می‌کرد.

طبق گزارش روزنامه بریتانیایی"تلگراف"، وزارت جهانگردی عربستان سعودی اعلام کرده است خانه‌ای که لورنس عربستان هنگام رهبری کارزار نظامی علیه عثمانی‌ها، در آن زندگی می‌کرده است را بازسازی می‌کند تا به یک مقصد جذاب گردشگری تبدیل شود.

در این گزارش آمده است که به‌رغم درخواست مکرر مورخان برای محافظت از این مکان، خانه دو طبقه‌ای که لورنس عربستان در آن زندگی می‌کرد با گذشت زمان به ویرانه تبدیل شد و ساکنان شهر ینبع خاطرنشان می‌کنند که پس از عزیمت مهمان مشهور بریتانیایی، هیچ کسی در این خانه زندگی نکرده است؛ زیرا شایعاتی وجود داشت مبنی بر این‌که این خانه جن‌زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، احمد المحتوت، یک مقام عربستان سعودی در شهر یَنبُع، به روزنامه "تلگراف"، گفت: بازسازی این خانه ممکن است تا پایان سال جاری تکمیل شود و یک جاذبه گردشگری جدیدی را برای گردشگران خارجی در عربستان سعودی ایجاد کند، هرچند محدودیت‌های اعمال شده به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا باعث رکود شدید صنعت گردشگری شده است. وی افزود: مراحل ترمیم این خانه به پایان رسیده است و این موقعیت جدید گردشگری به دلیل اهمیت تاریخی که دارد می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند و تردیدی نیست که بسیاری از گردشگران خارجی مایل به بازدید از خانه افسر اطلاعات بریتانیا هستند.

لورنس عربستان در زندگی‌نامه‌اش که به عنوان "هفت ستون خرد"، است، یادآوری می‌کند که شکست عثمانی‌ها در تصرف شهر ینبع در سال ۱۹۱۶، موفقیت بزرگی برای سراسر منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وی نوشته است: "به باور من، امپراتوری عثمانی در آن شب در جنگ شکست خورد."

در همین حال، فیلیپ نیل، رئیس انجمن توماس ادوارد لورنس، گفت: هرچند لورنس به صورت اغلب در تحرک و انتقال بود و ممکن است وقت بسیاری را برای زندگی در این خانه سپری نکرده باشد، اما این خانه می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.

وی افزود: "عربستان سعودی سعی دارد در تمام عرصه‌ها، گشایش و پیشرفت داشته باشد و من اطمینان دارم که هواخواهان لورنس مشتاق دیدار این خانه خواهند بود. وی گفت: چه خوب است که سایر اماکن باستانی در عربستان سعودی و اردن نیز توسعه یابد و البته "هنوز بقایای قطارهایی‌که لورنس آن‌ها را در بیابان‌های  عربستان سعودی منفجر کرد، باقی مانده است."

قابل ذکر است که لورنس عربستان در یک حادثه تصادف موتور سکلیت در سال ۱۹۳۵، به عمر ۴۶ سالگی در بریتانیا درگذشت و همه ساله مراسمی برای بزرگداشت از سالگرد مرگ او در کلیسای جامع سنت‌پل در لندن برگزاری می‌شود و تابلوهای آبی‌رنگی بر ورودی خانه‌های در آکسفورد، لندن و دورست (جنوب غرب بریتانیا) که وی قبلا در آن‌ها زندگی کرده است، به نمایش گذاشته می‌شود.

البته شهر ساحلی ینبع در طول تاریخ ۲۵۰۰ ساله خود، شاهد حوادث بزرگ بسیاری بوده و نقش موثری در تحولات خاورمیانه داشته است و نبرد ینبع در دسامبر سال ۱۹۱۶، یکی از حوداث مهم این شهر به شمار می‌رود. در آن سال، نیروهای عثمانی حمله نظامی بزرگی را به منظور تصرف شهر ینبع به رهبری فخری پاشا آغاز کردند، اما لشکر عثمانی در برابر ۱۵۰۰ سرباز عرب که پنج کشتی جنگی نیروهای دریایی سلطنتی بریتانیا در دریای سرخ آن‌ها را حمایت می‌کردند، شکست خورد.

شهر ینبع، در آن زمان و تا پایان جنگ، به عنوان پایگاه نیروهای عرب و بریتانیا محسوب می‌شد. ینبع تا سال ۱۹۷۵، یک شهر کوچک ساحلی باقی ماند، سپس دولت عربستان سعودی تصمیم گرفت آن را به یکی از دو بزرگترین مراکز جدید صنعتی در کشور تبدیل کند. ایجاد پروژه‌های بزرگ دولتی و خصوصی از جمله صنایع پتروشیمی و خدمات لجستیکی، بر اهمیت اقتصادی این شهر افزود. ینبع در حال حاضر دارای سه پالایشگاه نفت و تأسیسات صعنتی متعدد دیگری است.

ینبع دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است، "شرم ینبع" یکی از نقاط عمده گردشگری در ساحل دریای سرخ به شمار می‌رود که تفریحگاه‌های متعددی دارد و تبدیل به یکی از مراکز سفرهای دریایی شده است. تنوع زیستی و صخره‌های مرجانی ساحل ینبع بر زیبایی آن افزوده است، همچنان، ینبع پارک‌های بزرگ عمومی و فضاهای سبز بسیاری دارد و جزیره "نورس" یکی دیگر از جاذبه گردشگری ینبع به شمار می‌رود.

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی