تشدید حملات هوایی برای ایجاد وقفه در ارسال سلاح از ایران به سوریه

اهداف حملات هفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل به سوریه چه بود؟

اسرائیل قصد دارد تا در ارسال تسلیحات و مهمات از سوی ایران به سوریه به منظور استفاده توسط ارتش این کشور و همچنین سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش وقفه ایجاد کند- Abdulaziz KETAZ / AFP

هفته گذشته، نیروی هوایی اسرائیل از جنگنده‌های اف-۱۶آی سوفا خود جهت انجام دو حمله هوایی به سوریه استفاده کرد. حمله نخست ساعت ۲۳:۰ (به وقت محلی) روز ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ بر ضد اهدافی واقع در فرودگاه بین‌المللی دمشق صورت گرفت و حمله دوم در دقایق نخستین روز پنجشنبه ۱۲ شهریور علیه دو هدف در پایگاه هوایی تیاس در استان حمص سوریه روی داد.

در روز ۱۳ شهریورماه، شرکت «تصویر ماهواره‌ای بین‌المللی» (Image Satellite International) تصاویر ماهواره‌ای مربوط به این دو حمله هوایی را منتشر کرد که نشانگر آن بود که چه اهدافی در این دو فرودگاه مورد اصابت موشک‌های کروز دلیله شلیک شده از جنگنده‌های اسرائیلی واقع شده بودند.

اهداف حمله نخست به فرودگاه بین‌المللی دمشق

همان‌طور که در بالا ذکر شد، جنگنده‌های اف-۱۶آی سوفا نیروی هوایی اسرائیل ساعت ۱۱ شب به وقت محلی روز ۱۰ شهریورماه حداقل چهار موشک کروز دلیله به سمت اهداف خود واقع در فرودگاه بین‌المللی دمشق شلیک کردند. همچون حملات گذشته، نیروی هوایی اسرائیل با شلیک موشک‌های مشقی در کنار موشک‌های واقعی و همچنین با استفاده از عمل جنگ الکترونیک جهت ایجاد هدف کاذب بر روی صفحه رادار سامانه‌های پدافندی سبب شد تا نیروی پدافند هوایی ارتش عربی سوریه از ساقط کردن موشک‌های واقعی شلیک‌شده عاجز شود و موشک‌های زمین به هوای خود را به سمت اهداف کاذب شلیک کند.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده در روز گذشته، موشک‌های شلیک‌شده موفق شدند تا اهداف خود را شامل دو ساختمان و دو انبار مهمات در فرودگاه بین‌المللی دمشق منهدم کنند.

حدود شش ماه پیش‌تر در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ درست در همان محل، نیروی هوایی اسرائیل ساختمانی که در آن دفاتر اداری شرکت‌های هواپیمایی سوریه، پویا (متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران)، فارس ایر قشم (متعلق به سپاه و اداره شده توسط ماهان) و همچنین محل استراحت خلبانانشان بود مورد هدف قرار داد.

در کنار آن نیز یک انبار مهمات که محل نگهداری تسلیحات تازه منتقل شده از تهران به دمشق جهت استفاده سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش بود نابود شد. پس از آن در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۹، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل یک انبار مهمات دیگر را در همان محل منهدم کرد.

در مقایسه با حمله ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ و ۳۰ تیر ۱۳۹۹، در حمله هوایی هفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل به این فرودگاه از موشک‌های کروز دلیله بیشتری استفاده شد. این موشک‌ها دو سوله با تهویه مطبوع که جهت نگهداری مواد منفجره و مهمات استفاده می‌شدند و همچنین دو ساختمان که در آن‌ها دفاتر شرکت‌های هواپیمایی حمل‌کننده سلاح از ایران به سوریه به همراه دفاتر اداری دو شرکت وابسته به سپاه قدس واقع شده بودند را منهدم کردند.

حمله به فرودگاه تیاس

تصاویر ماهواره‌ای به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف نیروی هوایی اسرائیل از حمله به پایگاه هوایی تی۴ یا تیاس در استان حمص در تاریخ ۱۲ شهریور غیرعملیاتی ساختن آن به منظور جلوگیری موقتی از پذیرش هواپیماهای باربری حامل سلاح و مهمات حمل شده از ایران بوده است.

تصاویر ماهواره‌ای دو حفره در وسط باند پروازی و همچنین یک حفره ایجاد شده در رمپ محل تخلیه بار از هواپیماهای ترابری ایرانی و سوریه‌ای که تسلیحات و مهمات از فرودگاه مهرآباد به این پایگاه حمل می‌کنند نشان می‌دهد که در این حین یک دستگاه خودروی تسمه‌نقاله تخلیه کننده بار نیز نابود شده است.

علاوه بر این دو هدف، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای یک سایت راداری واقع در شمال باند پروازی پایگاه نیز مورد اصابت موشک قرار گرفته است. بنابراین حداقل چهار موشک کروز دلیله برای مورد هدف قرار دادن این اهداف توسط جنگنده‌های اف-۱۶آی استفاده شده است.

دقایقی پس از این حمله هوایی، رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی موشک‌های کروز خود را بر فراز منطقه التنف واقع در شرق سوریه شلیک کرده بودند. بنابراین برخلاف حمله هوایی به دمشق که در جریان آن جنگنده‌های اسرائیلی از فراز لبنان عبور کرده بودند، جنگنده‌های اف-۱۶آی شرکت‌کننده در این عملیات با پرواز در ارتفاع پست بر فراز مناطق مرزی اسرائیل و اردن خود را به آن منطقه رسانه، سپس به ارتفاع مورد نیاز جهت شلیک موشک‌های کروز دلیله صعود کرده و پس از شلیک موشک‌هایشان از منطقه جنوب سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل می‌شوند و در نهایت در پایگاه مادر خود یعنی رامون فرود می‌آیند.

جلوگیری از انتقال هوایی تسلیحات از ایران به سوریه

نوع اهداف مورد اصابت، بخصوص باند پروازی و یک دستگاه تسمه‌نقاله بار رمپ پایگاه هوایی تیاس نشان‌دهنده این است که نیروی هوایی اسرائیل بار دیگر قصد دارد تا در ارسال تسلیحات و مهمات از سوی ایران به سوریه به منظور استفاده توسط ارتش این کشور و همچنین سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش وقفه ایجاد کند.

پیش‌تر نیز یک حمله هوایی مشابه به این پایگاه که در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ رخ داد باعث آسیب‌دیدگی سطح رمپ پایگاه شد اما به علت عدم آسیب‌رسانی به باند پروازی از انتقال هوایی تسلیحات و مهمات از تهران به تی۴ جلوگیری نکرد.

عمده تسلیحات حمل‌شده از تهران به تیاس توسط سه فروند هواپیمای ترابری سنگین ایلیوشین ۷۶تی شرکت هواپیمایی سوریه به این پایگاه منتقل می‌شوند.

این سه هواپیما در حقیقت متعلق به اسکادران ۵۸۵ ترابری از تیپ ترابری هوایی ۲۹ نیروی هوایی سوریه هستند که جهت حمل کالاهای غیرنظامی نیز استفاده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار آن‌ها، شرکت هواپیمایی فارس ایر قشم مجهز به دو فروند هواپیمای ترابری سنگین بوئینگ ۷۴۷-۲۸۱سی که توسط شرکت هواپیمایی ماهان تعمیر و نگهداری شده و با خلبانان آن به پرواز درمی‌آید و همچنین شرکت هواپیمایی پویا ایر مجهز به دو فروند ایلیوشین ۷۶تی دی متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران در امر انتقال بار از تهران به تیاس دخیل هستند.

آسیب وارد شده به باند پروازی پایگاه هوایی تیاس قاعدتاً به‌سرعت قابل‌ترمیم نیست و می‌تواند انتقال تسلیحات و مهمات از ایران به این نقطه از سوریه با توقف چند روزه پروازها مواجه کند.

این پایگاه هوایی توسط اسکادران‌های ۶۷۵، ۶۷۷ و ۶۸۵ نیروی هوایی عربی سوریه استفاده می‌شود که به ره‌گیرهای میگ ۲۳ و بمب‌افکن‌های تاکتیکی سوخو ۲۲ مجهز هستند.

نیروی هوایی روسیه نیز با در اختیار داشتن دو فروند هلیکوپتر جست‌وجو و نجات میل می-۸آ ام تی اس اِچ و دو فروند هلیکوپتر تهاجمی سنگین میل می-۳۵ اِم و همچنین دو فروند جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی سوخو ۲۵ در پایگاه هوایی تیاس همیشه آماده شرکت کردن در مأموریت جست‌وجو و نجات خلبانان هواپیماهای سقوط کرده این نیرو در خاک سوریه و همچنین مبارزه با داعش است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه