تلاش برای جلوگیری از اشتباه گرفته شدن تایوانی‌ها با چینی‌ها

مسابقه طراحی گذرنامه تایوانی: از چای حبابدار تا خرس سیاه

دو طرح برتر مسابقات طراحی جلد گذرنامه تایوانی-New Power Party

چای حبابی، خرس سیاه تایوانی و خورشت گوشت خوک همگی جزو طرح‌هایی‌اند که در مسابقه طراحی گذرنامه تایوان پیشنهاد شده‌اند. 

مسابقه «ما تایوان هستیم» به پیشنهاد حزب «قدرت جدید» تایوان برای انتخاب بهترین طرح روی جلد گذرنامه راه‌اندازی شد تا فرهنگ محلی این کشور را جشن بگیرند. 

در این مسابقه، که برای طراحی گذرنامه‌ای راه‌اندازی شد که بیانگر ویژگی‌های منحصر به فرد این جزیره باشد و طرح آن به تصویب مجلس تایوان نیز رسید، شرکت‌کنندگان در دو گروه به رقابت پرداختند: گروه استانداردهای بین‌المللی و گروه خلاقیت. 

افرادی که در گروه استانداردهای بین‌المللی شرکت کردند باید مقررات «سازمان بین‌المللی هواپیماهای مسافربری» در خصوص جلد گذرنامه را رعایت می‌کردند ولی شرکت‌کنندگان در گروه خلاقیت هیچ قانون دست‌وپاگیری نداشتند. 

در مجموع ۱۲۷ شرکت‌کننده ثبت نام کردند و هزاران نفر از مردم تایوان تا روز ۳۱ اوت نظر خود را از طریق رأی‌گیری اعلام کردند. 

به گفته جری لیو، مدیر رسانه‌ها و خلاقیت حزب قدرت جدید، در برنامه سفر سی‌ان‌ان: «در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا، به ویژه در اوج اوضاع بسیار جدی چین… شهروندان تایوان برای سفر به خارج با مشکلاتی روبه‌رو شدند و برخی حتی اجازه ورود نیافتند.» 

وی ادامه داد: «به همین دلیل بود که ما فکر کردیم باید وجه تایوانی روی گذرنامه‌ها را بالاتر ببریم.» 

گذرنامه تایوان در حال حاضر در بالای جلد،  مهر «جمهوری خلق چین» را به زبان چینی و انگلیسی نشان می‌دهد و کلمه «تایوان» در وسط صفحه چاپ شده است. 

طرح برنده در بخش استانداردهای بین‌المللی نمادی است از یک گوزن بومی فورموز، خرس سیاه فورموز و شکوفه آلوچه، که مظهر گل ملی تایوان است. زمینه طرح هم سبز تیره است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رتبه دوم این مسابقه به طرحی اختصاص یافت که روی زمینه خاکستری، یک پروانه ساده را نشان می‌داد که بال‌هایش به شکل تایوان درآمده است. رتبه سوم یک زمینه سیاه‌رنگ بود که با نقطه‌های رنگی شکل جزیره تایوان را ترسیم کرده است. 

در بخش خلاقیت، شرکت‌کنندگان کمی خلاق بودند. یکی از طرح‌ها گربه‌ای را با کلاه ناخدای کشتی نشان می‌داد که روی آن چای حبابی کشیده شده بود. اما برندگان نهایی همگی طرح‌های ساده‌ای داشتند. 

برنده، یک جلد بنفش ساده با تعدادی شکوفه آلوچه بود و مقام دوم طرحی بود با زمینه سبز که حیوانات بومی تایوان را به صورت درهم آمیخته نشان می‌داد. جایگاه سوم به طرحی رسید که یک دسته گل را روی زمینه سفید کشیده بود که بیشتر آن‌ها شکوفه‌های آلوچه بودند. 

حزب قدرت جدید تایوان گفته است که طرح‌های برنده را به اداره امور کنسولی، که نهاد مسؤول صدور گذرنامه است، تسلیم خواهد کرد. 

با این که جمهوری خلق چین و تایوان از سال ۱۹۴۹ به طور مجزا از هم اداره می‌شوند، چین هنوز تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

© The Independent

بیشتر از جهان