سکته خفیف مغزی، علایم، پیشگیری

سکته خفیف مغزی زمانی روی می‌دهد که جریان خون به مغز قطع شود

سکته مغزی خفیف علایمی مشابه سکته کامل دارد- PIXABAY

دکتر شان کانلی، پزشک دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، این ادعا را که او دچار چند سکته خفیف شده بود رد کرد و گفت که آقای ترامپ «برای انجام وظایف ریاست جمهوری، کاملا سالم است.»

در کتاب تازه‌ای با عنوان «دونالد ترامپ علیه ایالات متحده»، مایکل اشمیت، گزارشگر نیویورک تایمز و نویسنده این کتاب، ادعا می‌کند که در نوامبر سال گذشته آقای ترامپ دچار چند سکته خفیف مغزی شد، و مایک پنس آماده بود تا در صورت بیهوش شدن رئیس جمهوری، جای او را بگیرد.

دکتر کانلی این ادعا را رد کرد و گفت: «بر خلاف ادعای نادرست اخیر رسانه‌ها، می‌توانم تایید کنم که پرزیدنت ترامپ نه دچار حادثه مغزی-عروقی (سکته) شده، نه حمله ناشی از خون‌کاستی گذرا (سکته خفیف)، نه هیچ گونه وضع اضطراری قلبی-عروقی حادی.»

سکته مغزی خفیف علایمی مشابه سکته کامل و مهلک دارد، اما این علایم مدت زیادی بر جا نمی‌مانند.

با این همه، اگر کسی دچار سکته خفیف شود، باید به‌سرعت مورد مراقبت پزشکی قرار گیرد.

سکته خفیف چیست؟

سکته خفیف مغزی که با عنوان «حمله خون‌کاستی گذرا» (تی‌آی‌ای) هم شناخته می‌شود، زمانی روی می‌دهد که جریان خون به مغز قطع شود.

به گفته انجمن سکته مغزی، این اتفاق زمانی می‌افتد که لخته‌ای در مویرگی راه گردش خون را ببندد و نگذارد خون سرشار از اکسیژن به مغز برسد.

وقتی لخته دیگر راه خون را بند نیاورد، علایم عارضه از میان می‌روند.

سکته خفیف می‌تواند علایمی مشابه سکته کامل پدید آورد، اما به گفته سازمان بهداشت همگانی بریتانیا، «اثر آن بین چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و تا ۲۴ ساعت کاملا از بین می‌رود.»

نشانه‌های سکته خفیف کدامند؟

نشانه‌های سکته خفیف مشابه علایم اصلی سکته کاملند، که در زبان انگلیسی با مخفف FAST به نشان چهار حرف نخست این کلمات است: صورت، بازوها، صحبت و زمان. (Face, Arms, Speech and Time)

نشانه‌های سکته خفیف می‌تواند شامل ضعف یا بیحس شدن صورت و بازوها، و لق شدن صحبت باشد. و کلمه زمان نشان می‌دهد که در صورت سکته کامل یا خفیف، باید فورا با اورژانس تماس گرفت.

انجمن سکته می‌گوید وقتی شخصی دچار سکته کامل یا خفیف شود، «ضعف یا کرختی ناگهانی در یک طرف بدن حس می‌کند، از جمله در ران‌ها، پاها، یا دست‌ها»، همچنین بینایی‌اش کاهش می‌یابد، حافظه‌اش ناگهان از دست می‌رود، گیج می‌شود، و سردرد شدید حس می‌کند.

علت سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی خفیف زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به مغز موقتا قطع شود.

عوامل مختلفی در روند زندگی خطر سکته خفیف را بالا می‌برند؛ از جمله کشیدن توتون، فشارخون بالا، اضافه وزن، بیماری قند، و کلسترول بالا.

سازمان بهداشت بریتانیا می‌گوید افراد بالای ۵۵ سال و از تبار آسیایی، آفریقایی یا کارائیبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته خفیفند.

درمانش چیست؟

وقتی کسی دچار سکته خفیف می‌شود، اگر علایم آن زود از بین برود، شاید خیال کند که نیازی به مراقبت پزشکی ندارد.

اما سازمان بهداشت بریتانیا تاکید می‌کند که مراقبت پزشکی ضروری است «تا از سکته خفیف یا کامل مغزی در آینده جلوگیری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن سکته مغزی می‌افزاید که سکته خفیف را باید درست مثل سکته کامل، وضع اضطراری پزشکی به شمار آورد. «اگر متوجه علایم سکته خفیف یا کامل شدید، به اورژانس زنگ بزنید. منتظر محو شدن علایم نمانید.»

اگر در حالی که منتطر آمبولانس هستید، علایم سکته خفیف شدند، باز هم مراقبت پزشکی مهم است. سازمان بهداشت بریتانیا می‌گوید: «باید پیش از ۲۴ ساعت پس از بروز علایم، یک متخصص معاینه‌تان کند.»

این سازمان می‌افزاید: «اگر دچار سکته خفیف شدید، پزشک متخصص به شما توصیه خواهد کرد که چه تغییراتی در زندگی هرروزه خود بدهید تا خطر بروز سکته‌ای دیگر را کاهش دهید.»

به گفته انجمن سکته مغزی، ممکن است برای بیمار داروی رقیق‌کننده خون تجویز شود که احتمال تشکیل لخته‌ای دیگر را کاهش دهد.

«اگر لخته به دلیل عارضه‌ای مانند بی‌نظمی ضربان دهلیز قلب به وجود آمده باشد، ممکن است داروی ضد انعقاد خون برایتان تجویز شود. این دارو تشکیل لخته در خون را کند می‌کند.»

«اگر شریان گردن (شریان کارتوئید) مسدود شده باشد، برای رفع آن ممکن است عمل جراحی لازم باشد.»

چطور می‌توان پیشگیری کرد؟

اگر دچار سکته خفیف شده باشید، خطر این که دچار یک سکته خفیف یا کامل دیگر در آینده شوید افزایش می‌یابد.

به گفته سازمان بهداشت بریتانیا، تغییرات مشخصی در زندگی هرروزه می‌تواند این خطر را کاهش دهد، از جمله: ورزش منظم، پرهیز از نوشیدن الکل زیاد، نکشیدن توتون، رژیم غذایی مناسب، و حفظ وزن در حد سالم.

© The Independent

بیشتر از زندگی