محمدرضا فروتن خبر تغییر جنسیت خود را رسما تکذیب کرد

تغییر جنسیت به لحاظ قانونی در ایران مجاز است

یکی از دلایل بالا بودن تعداد جراحی‌های تغییر جنسیت در ایران به نسبت سایر کشورهای جهان، عدم پذیرش همجنسگرایی است- عکس از اینستاگرام رسمی محمدرضا فروتن

در پی انتشار شایعاتی مبنی بر تغییر جنسیت محمدرضا فروتن، بازیگر معروف سینما و تلویزیون ایران، او در صفحه رسمی اینستاگرام خود، موضوع تغییر جنسیتش را تکذیب کرد. او با ابراز احترام به سایر گرایش‌های جنسی، حق پیگیری قانونی موضوع را برای خود محفوظ دانست.

در ابتدا به نقل از برخی بستگان آقای فروتن، خبری مبنی بر تغییر جنسیت او در فضای مجازی منتشر شد. سپس فردی با نام شاهین فلاح با ادعای این که وکیل آقای فروتن است، با انتشار پیامی در اینستاگرام، اعلام کرد که خبر از اساس نادرست است. نهایتا ساعاتی پیش محمدرضا فروتن با انتشار پستی در اینستاگرام خبر را کاملا تکذیب کرد.

محمدرضا فروتن بازیگر سرشناس ایرانی که سابقه همکاری با برخی کارگردانان بزرگ از جمله مسعود کیمیایی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا درویش، کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد و چندی دیگر را در کارنامه خود دارد در سال ۱۳۸۰ با سحر ابراهیمی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج نیز یک فرزند است.

او همچنین برنده سیمرغ بلورین از جشنواره فجر است.

اساسا تغییر جنسیت به لحاظ قانونی در ایران مجاز است. این در حالی است که از سوی بسیاری از فقهای شیعه و حتی سنی و مسیحی، هنوز موضوع تغییر جنسیت مورد قبول قرار نگرفته است.

در ماده ۹۳۹ قانون مدنی ایران آمده که اگر در شخص «میان‌جنسی» علائم یک جنسیت بر علائم جنسیت دیگر غالب باشد، شخص تابع آن احکام جنسی است که علائم آن در او غالب است. طبق قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ برای درخواست تغییر جنس فرد باید به دادگاه خانواده مراجعه کند. برخی از سازمان‌های حمایتی خصوصی در ایران نیز برای عمل تغییر جنسیت به این افراد کمک مالی می‌کنند. حتی کمیته امداد نیز به آنها وام بدون بهره می‌دهد. همچنین مردانی که تغییر جنسیت می‌دهند، می‌توانند تقاضای معافیت از خدمت کنند.

با این حال همچنان گرایش به همجنس از سوی قوانین و فقها مورد قبول نیست. شاید یکی از دلایل بالا بودن تعداد جراحی‌های تغییر جنسیت در ایران به نسبت سایر کشورهای جهان، همین موضوع باشد، گرچه دست‌کم در ماجرای شایعه علیه آقای فروتن، مشخص شد که جامعه ایران به لحاظ درک عمومی از مسئله جنسیت، گام‌های بلندی برداشته است.

بیشتر از