روحانی از کاخ سعدآباد دانش‌آموزان را به مدرسه فرستاد

حسن روحانی گفت انضباط مدارس باید شبیه پادگان‌های نظامی باشد

حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران، برای رعایت پروتکل‌های حفاظتی در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدارس حاضر نشد و از محل کار خود در کاخ سعد‌آباد به‌ صورت ویدئوکنفرانس خطاب به دانش‌آموزان و معلمان گفت که از نظر او دوگانه «سلامت، آموزش» غلط است.

 او گفت که در ماه‌های گذشته دولت او ثابت کرد که دوگانه «نان و جان» و «دیانت و سلامت» هم غلط است: «همان‌ طور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانگی نان و جان دروغ است و همان ‌طور که روشن کردیم دوگانگی سلامت و دیانت ناصحیح است، امروز هم به مدد همه خانواده‌ها، دانش‌آموزان عزیز و معلمان گران‌قدر ثابت می‌کنیم دوگانگی سلامت و آموزش و دوگانگی خانه و مدرسه نادرست است.»

اشاره حسن روحانی به این دوگانه‌ها به بازگشایی مساجد و فضاهای اقتصادی در اردیبهشت‌ماه و صدور مجوز برای برگزاری عزاداری ماه محرم در هفته‌های گذشته بازمی‌گردد.

بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی و مقام‌های بهداشتی از جمله سازمان نظام پزشکی کشور، با انتشار نامه‌های سرگشاده یا مصاحبه با وب‌سایت‌های خبری با این تصمیم‌های حسن روحانی مخالفت کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بودند.

بازگشایی محیط‌های مذهبی و اماکن اقتصادی در اردیبهشت‌ماه سبب شیوع موج دوم کرونا در ایران شد و آمار مرگ‌ومیر این بیماری که به حدود ۳۰ نفر در هر روز رسیده بود به بیش از ۲۳۰ نفر در تیرماه و مردادماه رسید.

روحانی در سخنان امروزش به منتقدان بازگشایی مدارس هم هشدار داد که مخالفت‌شان با این امر به معنای مخالفت با رشد و پیشرفت کشور است: «هر کس معتقد است آموزش باید تعطیل شود معنایش این است که معتقد است پیشرفت کشور و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان باید متوقف شود، در حالی ‌که آموزش توقف‌ناپذیر است.» او گفت که جمهوری اسلامی در طول دوره جنگ با عراق و بمباران شهرها، محیط‌های آموزشی را تعطیل نکرده و اکنون هم به‌رغم جدی ‌بودن خطر کرونا این کار را انجام نمی‌دهد.

رئیس‌ جمهور ایران همچنین گفت که مدارس برای مقابله با کرونا باید به‌ صورت پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح با «انضباط دقیق» اداره شوند: «امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است، چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح. انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده است، اما امسال انضباط اصل مهمی است، دانش‌آموز باید حتماً فاصله اجتماعی را رعایت کند و در زمان ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود.»

وزیر آموزش ‌و پرورش پنج‌شنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی گفت که مدارس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۱۵ شهریور (امروز) بازگشایی می‌شوند.

محسن حاجی میرزایی پروتکل‌های بازگشایی مدارس را هم تشریح کرد و گفت: «فاصله دانش‌آموزان حداقل یک متر و زمان کلاس‌های درسی نیز حداکثر ۳۵ دقیقه خواهد بود.»

این موضوع با انتقاد والدین در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

برخی از والدین اعلام کرده‌اند که فرزندان خود را برای حفظ جان‌شان به مدرسه نخواهند فرستاد و هیچ تضمینی برای آلوده شدن آن‌ها به کرونا وجود ندارد.

برخی دیگر رضایت‌نامه‌های مدارس را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد مدیران مدارس از والدین خواسته‌اند تا مسئولیت بیمار شدن فرزندان‌شان را متوجه محیط‌های آموزشی ندانند.

اظهارات حسن روحانی و وزیر آموزش ‌و پرورش در حالی است که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد ۱۳ استان ازجمله تهران از نظر شیوع کرونا همچنان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان دیگر در وضعیت هشدار قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقاد مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از نگرانی مردم در رابطه با بیماری کرونا و حفظ جان فرزندان‌شان در حالی است که پس از فراگیری کرونا در ایران، حسن روحانی جلسات کاری خود را به حداقل رسانده و صرفاً در سعدآباد و با حفظ فاصله بیش از دو متری هیئت دولت و ستاد مقابله با کرونا را مدیریت می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در هفت ماه گذشته، همه جلسات عمومی خود را تعطیل کرده است و ‌جز دیدار با نخست‌وزیر عراق که با حفظ فاصله بسیار انجام شد، در همه جلسات سخنرانی‌هایش به‌ صورت ویدئو کنفرانس شرکت می‌کند. پروتکل‌های حفاظتی رهبر ایران برای مصون ماندن او از کرونا به حدی گسترده است که در این جلسات ویدئوکنفرانسی هم اعضای دفتر او حضور ندارند.

بیشتر از