خبرهای تازه از صف‌آرایی برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی

یک تحقیق نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان دوباره به میدان جنگ بازگشته‌اند

زندانی‌های آزادشده طالبان- ۱۳ اوت ۲۰۲۰-AFGHANISTAN'S NATIONAL SECURITY COUNCIL (NSC) / AFP

گزارش‌‌ها از اسلام‌آباد پایتخت پاکستان حاکی است که ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان و هیئت همراهش که سفر طولانی به پاکستان داشتند، به دوحه بازگشته‌اند.

آن‌ها برای گفت‌وگو درباره روند صلح افغانستان با مقام‌های پاکستان و حل اختلافات داخلی به پاکستان رفته بودند. سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان پیشتر گفته بود که مذاکرات بین‌الافغانی به خاطر «مسائل فنی» با تاخیر مواجه شده است. 

طاهر خان، خبرنگار پاکستانی که روند صلح افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند و با بسیاری از سران طالبان گفت‌وگو کرده است، می‌گوید اکنون این هیئت به رهبری ملا برادر به دوحه رسیده است.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها، خلیلزاد و هیئت آمریکایی نیز راهی دوحه شده‌اند تا بر مذاکرات بین‌الافغانی نظارت داشته باشند.

نمایندگان دیگر کشور‌ها که نقش ناظر را خواهند داشت هم راهی قطر شده اند.

از سوی دیگر، هیئت مذاکره کننده افغانستان و خبرنگاران همراهش که در حالت آماده‌باش قرار دارند، بار دیگر امروز آزمایش کرونا داده و منتظر پرواز به دوحه‌اند. انتظار می‌رود این سفر به زودی انجام شود.

موضع ایران

همزمان، هیئت بلندپایه نظامی ‌و سیاسی از جمهوری اسلامی ‌ایران وارد کابل شده و با رهبری دولت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است. ابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان در راس این هیئت قرار دارد.

در بیانیه‌ای که بعد از دیدار آقای طاهریان با اشرف غنی، رئيس جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه محلی و دیگر مقام‌های افغان منتشر شد آمده است:‌ «سیاست اصولی ایران در قبال افغانستان بر حمایت از دستاورد‌های دو دهه اخیر این کشور قرار داشته و بر همین اساس جمهوری اسلامی‌ایران از برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در افغانستان قویا پشتیبانی و پس از برگزاری انتخابات در جهت حل اختلافات پیش آمده میان رقبای سیاسی و ایجاد تفاهم میان آن‌‌ها، بیشترین تلاش را به عمل آورد.»

وزارت خارجه ایران می‌گوید:‌ «در مقطع مهم کنونی که موضوع شکل‌گیری چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی با هدف دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در جریان است، هیئت جمهوری اسلامی ‌ایران در راستای پیگیری همان سیاست‌ اصولی یعنی بقای ساختار جمهوریت و قانون اساسی به منظور رایزنی با مقامات ارشد از جمله رئیس ‌جمهور، رئیس شورای مصالحه، رئیس ‌جمهور پیشین، سرپرست وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی و نیز برخی دیگر از شخصیت‌‌های سیاسی مطرح جمهوری اسلامی‌افغانستان، به کابل سفر نمود.»

شدت جنگ

اما در آستانه شروع مذاکرات صلح، شورشیان طالبان بر شدت حملات خود افزوده‌اند.

طالبان در شب گذشته حملات نسبتا بزرگ در دست‌کم سه استان کاپیسا، لغمان و هرات انجام دادند.

در درگیری مسلحانه در استان شمالی کاپیسا که دو ساعت طول کشید، سه نفر کشته شدند. در استان شرقی لغمان هم طالبان به پاسگاه امنیتی شهرستان علی‌شنگ حمله کردند و در هرات در غرب کشور نیز شورشیان با هدف تصرف شهرستان غوریان به این منطقه هجوم بردند. در این درگیری دست‌کم پنج طالب کشته و مهاجمان عقب زده شدند.

بازگشت به جنگ

همزمان، یک تحقیق تازه پژوهشگران ایرلندی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد زندانیان آزاد شده طالبان دوباره به میدان جنگ بازگشته و دارای مقام و منصب در تشکیلات طالبان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از امضای توافقنامه آمریکا و طالبان، دو طرف به آزادی پنج هزار زندانی طالبان و هزار زندانی دولت افغانستان متعهد شدند. اما از شرط‌های آن دادن تعهد طالبان برای جلوگیری از بازگشت زندانیان‌شان به میدان‌های نبرد بود. 

اکنون دانشگاه کوین در ایرلند شمالی در تحقیقی به قلم مایکل سامپل و فلیکس کویین، افغانستان‌شناسان برجسته که مجله فارین پالیسی به نسخه آن دست یافته، می‌نویسد که از میان ۱۰۸ زندانی پیشین طالبان که با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند، ۶۸ درصد دوباره سلاح برداشته‌اند.

آتش‌بس

همزمان، سازمان ملل متحد می‌گوید که اولویت اصلی مذاکرات بین‌الافغانی صلح، آتش‌بس باشد.

دبورا لاینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان چنان بالا است که شاید رکورد بشکند و این باعث ایجاد فضای بی‌اعتمادی بین دو طرف خواهد شد. او تاکید کرد که آتش‌بس بشردوستانه از موضوعات اصلی گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی باشد.

بیشتر از