کانون قضات آلمان جایزه حقوق بشر خود را به نسرین ستوده داد

«ستوده به نماد مدافع حقوق مدنی در ایران تبدیل شده است»

تجمع در بیرون از سفارت ایران در پاریس برای نشان دادن هم‌بستگی با نسرین ستوده - FRANCOIS GUILLOT / AFP

باربارا استوکینگر و یوآخیم لوبلینگ‌هوف مدیران کانون قضات آلمان در برلین اعلام کردند، جایزه حقوق بشر این کانون به خانم نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی اهدا می‌شود.

مدیران کانون قضات آلمان گفتند: «ستوده به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر خود به حقوق بشر و حاکمیت قانون به نماد مدافع حقوق مدنی در ایران تبدیل شده است.»

آن‌ها همچنین با اشاره به اعتصاب غذای خانم ستوده در زندان گفتند او به گسترده‌ترین حمایت‌های بین‌المللی نیاز دارد.

پس از اعلام این خبر بسیاری از رسانه‌های معتبر آلمانی از جمله «دویچلند تودی»، «تاگس اشپیگل» و «بیلد»، ضمن انتشار مقالات بسیاری درباره نسرین ستوده، نسبت به شرایط جسمانی او به دلیل اعتصاب غذای طولانی‌مدت به شدت ابراز نگرانی کردند. وب‌سایت اینترنتی «بیلد» در رابطه با وضع وخیم وی نوشت: «زندگی نسرین ستوده به مویی بند است.»

همچنین به گزارش روز سه‌شنبه جامعه بین‌المللی حقوق بشر، سلامت ستوده بسیار نگران‌کننده است. آن‌ها می‌گویند بدن او چنان ضعیف شده است که «ما از بدترین حالت می‌ترسیم».

در پی نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، خانم ستوده، در اعتراض به جلوگیری از آزادی زندانیان سیاسی از ۲۱ مردادماه در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است. بنا به گزارشی که گزارشگران بدون مرز در این رابطه نوشتند، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی برای فشار بیشتر بر او، دختر ۲۰ساله‌اش «مهراوه خندان» را در بیست و هفتم مرداد دستگیر و پس از چند ساعت بازداشت با تامین قرار وثیقه به طور موقت آزاد کردند. مهراوه خندان وقتی که ۱۲ساله بود به همراه پدرش «رضا خندان» از کشور ممنوع الخروج شده است. در حالی که پدر او گفته بود، قصدی برای خروج از کشور نداشتند.

شامگاه شنبه هشتم شهریورماه بسیاری از کاربران فضای مجازی و گروهی از فعالان مدنی در حمایت از خانم ستوده طوفان توییتری به راه انداختند. سازمان مدافعان حقوق بشر پشتیبانی خود را از این گونه اقدامات اعلام کرده است.

عباس میلانی، استاد دانشگاه استنفورد و پژوهشگر، در حساب توییترش نوشت: «نسرین ستوده، که چون سروی استوار عمری در برابر قانون‌شکنی‌ها ایستاده، به جرم دفاع از حوق زنان و زندانیان سیاسی به ۳۸ سال زندان محکوم شده در حالی که پدر رومینا، که با تبر سر دختر بی‌گناهش را از تن جدا کرد به ۹ سال زندان محکوم شده است. شرم بر این رافت اسلامی قرون وسطایی و بر ولایتی که مسؤول و بانی این بی‌عدالتی‌ها است.»

نسرین ستوده حقوقدان و وکیل دادگستری، عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از حقوق کودکان است و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک‌آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته ‌است. او همچنین وکیل «شیرین عبادی» عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر در ایران و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ هم بود. خانم ستوده در آخرین فعالیت وکالت خود قبل از حکم زندان پرونده «دختران خیابان انقلاب» که به «حجاب اجباری» اعتراض داشتند، به عهده گرفت و این یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که به دادگاه احضار و سپس زندانی شد.

ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد و در سال ۲۰۱۹ یکی از چهار وکیل برنده جایزه شورای انجمن‌های وکلا و حقوقدانان اروپا شد (نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، امیر سالار داودی و محمد نجفی)، که هر چهار وکیل به خاطر دفاع از زندانیان سیاسی در زندان هستند و شیرین عبادی به نمایندگی از او و دیگر همکارانش جایزه آن‌ها را دریافت کرد.

او دو سال پیش به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» در مجموع به سی و سه سال حبس و یکصد و چهل و هشت ضزبه شلاق محکوم شد و از خرداد سال ۹۷ تاکنون در زندان اوین به سر می‌برد. بر اساس قانون مجازات اسلامی فقط دوازده سال از حکم خانم ستوده قابل اجرا است.

او هم‌اکنون منتخب و برنده یکی از با نفوذترین نهادهای غیر دولتی دستگاه قضایی آلمان (کانون قضات) است که از سال ۱۹۹۱ هر سال به یک قاضی، وکیل یا نهاد حقوق بشر که زندگی، آزادی و سلامتی خود را در راه حقوق بشر به خطر انداخته است، تقدیم می‌کند.

این جایزه سال ۲۰۰۷ به ناصر زرافشان دیگر وکیل ایرانی اختصاص داده شد و سال ۲۰۱۷ به وکیل ویتنامی «نگوین وان دای» هدیه شد.

وکیل سوری مقیم آلمان «انور البونی» دیگر برنده جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان بود که در آوریل امسال دو تن از متهمان به شکنجه مخالفان بشار اسد را که مقیم آلمان بودند، به پای میز محاکمه کشاند و همچنان سعی می‌کند اسناد و مدارک علیه عوامل ترور و شکنجه در رژیم سوریه جمع‌آوری کند.

فیروز نادری معاون پشین مدیرکل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانه جت در ناسا و مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در حساب توییترش چند روز پیش درباره اعتصاب غذا نسرین ستوده نوشت: «نسرین جان! ایران به همه قهرمانانش زنده نیاز دارد. لطفا به اعتصاب غذا پایان بده.»

 

بیشتر از