غنی: نه التماس می‌کنیم، نه اجازه می‌دهیم حقمان پایمال شود

«افغانستان هیچ‌گاه مستعمره نبوده و استعمار را نمی‌پذیرد»

AFP

اشرف غنی، رئیس جمهوراسلامی افغانستان دردیدار که با مهاجرین، دانش­جویان، زنان و تاجران افغان درشهراسلام­ آباد پاکستان داشت گفته است: «مردم افغانستان نه التماس کسی را می‌کند و نه به کسی اجازه می‌دهد که حقوقش را پایمال کند».

دکتر محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوراسلامی افغانستان، بنا به دعوت رسمی عمران خان صدراعظم پاکستان روزپنجشنبه، ششم تیر، در راس یک هیئت بلند پایه­ حکومتی به کشورپاکستان سفر کرد و با مقامات حکومتی این کشور درموارد موضوعات مختلف همانند اوضاع منطقه، تجارت، امنیت و صلح درافغانستان بحث و گفت‌وگو کردند.

آقای ­غنی، در دیداری که با عمران خان، صدراعظم پاکستان داشت گفته است که روابط و مناسبات میان دوکشور باید براساس احترام متقابل و دولت با دولت باشد. اوهم­چنان گفت: «افغانستان هیچ گاه مستعمره نبوده و استعمار را نمی‌­پذیرد».

رئیس جمهورافغانستان درسخنرانی که در انستیتوی استراتژیک اسلام‌آباد داشت، ازدولت پاکستان خواست که دربخش امنیتی و اقتصادی دو کشور همکاری نموده و یک راهبرد تشویقی برای همکاری با یکدیگر آماده کند.

آقای غنی، هم­چنان درمورد روابط حکومت پاکستان و طالبان سخن گفت و گفت که دولت‌های افغانستان و پاکستان با یکدیگر روابط نزدیکی دارند و این روابط باید به همکاری در این زمینه مبدل شود.

رئیس جمهور افغانستان دراین سفر با رئیس جمهور پاکستان نیز دیدار کرد و طرفین روی بهبود روابط میان دو کشور تاکید کردند.

عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان در دیداری که با رئیس جمهورافغانستان داشت گفت که روابط میان افغانستان و پاکستان باید بهبود یابد. اوهم­چنان سفر رئیس جمهورافغانستان به پاکستان را برای ایجاد فضای اعتماد میان این دو کشور مفید دانست.

آقای غنی در دیدارش با رئیس جمهور پاکستان گفت که براساس اجماع و پیشنهاد اعضای لوی جرگه مشورتی صلح، که هدف آن ایجاد مناسبات و روابط حسنه میان افغانستان و پاکستان است، به این کشور سفر کرده است.

اما شهروندن افغانستان درمورد این سفر رئیس جمهور غنی دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

حمزه شفیق، دانشجوی دانشکده علومی سیاسی است. او درمورد سفرآقای غنی می‌گوید: «امید است که مقامات پاکستانی وضعیت منطقه را درست درک کرده باشند و بدانند که صلح درافغانستان به معنی صلح در پاکستان است و عدم همکاری با دولت افغانستان، زیان به پاکستان خواهد بود؛ چیزی که که آن‌ها دقیق درک کرده‌اند».

اول خان صالح، از ساکنین کابل، درمورد سفرآقای غنی می­‌گوید: «یکی از دلایل اساسی سفر آقای غنی به پاکستان درمورد گفت‌و گوهای صلح افغانستان با مقامات پاکستان است. حکومت پاکستان درگذشته و درحال حاضر بدون شک بر گروه طالبان تسلط کامل داشته و می‌تواند این گروه را وادار کند تا با دولت افغانستان درمورد صلح، مستقیم گفت‌و‌گو کنند، اما به نظرمن، تا زمانی‌که حکومت پاکستان به خواست و اهداف خود نرسد، این چنین سفرها بدون نتیجه خواهد بود».

چندماه پیش عمران خان، صدراعظم پاکستان درمیان مردم قبایل باجو ردر نزدیکی مرز افغانستان گفته بود: «به زودی صلح درافغانستان برقرارخواهد شد و درآینده نزدیک یک حکومت جدید دراین کشورایجاد می­‌شود که تمام مردم افغانستان را نمایندگی می‌کند».

سفر رئیس جمهورغنی به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش مایک پومپئو، وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا، در یک سفر غیرمنتظره که به کابل داشت گفته بود: «دولت پاکستان درروند صلح افغانستان نقش ارزنده‌ای دارد و از این کشور می‌خواهم که این نقشش را به خوبی ایفا کند».

بیشتر از