هرات مائده‌های زمینی‌اش را به تماشا گذاشت

نمایشگاه محصولات باغی، از جمله انگور، انجیر و عسل در هرات برگزار شد

نمایشگاه انواع انگور، انجیر و عسل در هرات - عکس از رسانه‌های اجتماعی افغانستان

روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، استان هرات میزبان نمایشگاه انواع انگور، انجیر و عسل بود.

در این نمایشگاه همراه با انجیر تازه و عسل طبیعی افغانستان، ده‌ها نوع انگور بومی این استان نیز به نمایش گذاشته شده است.

برگزارکنند‌گان، هدف این نمایشگاه را معرفی و تببین کیفیت محصولات زراعتی افغانستان به ویژه استان هرات و تشویق مردم به استفاده از تولیدات این کشور عنوان کردند. آنان از مردم خواستند که از تولیدات افغانستان که هم طبیعی است و هم خالص استفاده کنند، تا باعث تشویق بیشتر تولیدکنند‌گان و پیشرفت اقتصاد این کشور شوند.

برگزارکنند‌گان نمایشگاه تاکید کردند: «ما با برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها تلاش داریم که تولیدات زراعتی و کشاورزی افغانستان را به بازرگانان ملی و بین‌المللی معرفی کنیم و همچنین زمینه بیشتر را برای دهقانان کشور به منظور معرفی محصولات‌شان و به دست آوردن بازارهای خارجی فراهم سازیم تا بتوانند که تولیدات‌شان را به قیمت مناسب به فروش برسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات که در این نمایشگاه حضور داشت از افزایش تولیدات انجیر، انگور و عسل این استان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: «امسال یکصد و چهل هزار تن انگور در هرات برداشته می‌شود که پنج درصد افزایش را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد، زیرا تولید انگور در سال گذشته ۱۱۵ الی ۱۲۰ هزار تن بود که خوش‌بختانه سطح تولیدات انگور امسال در هرات به یک‌صد چهل هزار تن رسیده است.»

او گفت: «امسال تولیدات انجیر و عسل نیز زیاد بوده است، انجیر به هشت هزار تن و عسل به بیش از ۲۰۰ تن رسیده است.»

سید وحید قتالی، استاندار هرات در این نمایشگاه نیز سخنرانی کرد و گفت: «نقش این جشنواره در بازاریابی برای محصولات کشور مفید است و هرات نمونه خوبی از یک استان توسعه یافته در بخش زراعت در افغانستان است.»

آقای قتالی، گفت: «کشورهای همسایه علاقه‌مندند که از محصولات زراعتی ما استفاده کنند و به همین سبب قرار است که بخشی از تولیدات انگور کشور، به بازارهای منطقه نیز صادر شود.»

گفتنی ا‌ست که برای نخستین بار تولیدکنند‌گان استان هرات توانسته‌اند در این نمایشگاه مشکلات‌شان را با مسؤولین از نزدیک و مستقیم درمیان بگذارند، تا بتوانند با تفاهم یکدیگر به راه حل‌هایی در زمینه تولیدات داخلی دست پیدا کنند.

شهروندان افغانستان از دولت‌ می‌خواهند که با حمایت از تولیدکنند‌گان کشور به گونه جدی نگذارد که از زحمات شبانه‌روزیشان دلسرد شوند و محصولاتی را که با تحمل هزارها مشکلات به دست آوردند از بین رفته و یا با پول ناچیز در بازار به فروش برسد که این خود ضربه سختی به رشد اقتصاد افغانستان و اراده تولیدکنند‌گان خواهد بود.

عمر عمری، شهروند افغانستان، علاقه دارد که از تولیدات کشورش استفاده کند. او به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «خانواده من از دیر زمان بیشتر توجه‌شان به خرید تولیدات وطنی است. من نیز همیشه تلاش کردم که تولیدات کشور خود را خریداری کنم، با هر کیفیتی فرق نمی‌کند، اما خوش‌بختانه تولیدات کشور ما اصل و خالص است و اطمینان دارم که اگر توجه دولت و مردم ما به تولیدات وطنی بیشتر شود در آینده نزدیک، افغانستان مجبور به خرید تولیدات بی‌کیفیت خارجی نخواهد بود و اقتصاد کشور نیز نسبت به گذشته بیشتر رشد خواهد کرد. من از مردم کشور خود می‌خواهم که اگر می‌خواهید تولید ملی رشد کند و محصولات پاک و خالص استفاده کنید، محصولات داخلی مصرف کنید.»

رومل نظامی، نیز از علاقه‌مندان تولیدات کشور است تا پولی به جیب کشورهای دیگر نرود. او می‌گوید: «الحمدالله در این اواخر تولیدات وطنی ما در تمام عرصه‌ها بیشتر از گذشته شده است و مردم نیز علاقه‌مندند که از تولیدات کشورشان که خالص و طبیعی است استفاده کنند. شما یک بار میوه‌هایی که از کشورهای خارجی به افغانستان وارد می‌شود بخورید و با میوه‌های وطنی مقایسه کنید، آن زمان می‌فهمید که تولیدات ما خوشمزه‌تر و باکیفیت بیشتری نسبت به میوه‌های کشورهای خارجی است. من از دولت خود می‌خواهم که تولیدکنند‌گان کشور را حمایت کنند و تلاش شود که زمینه فروش محصولات وطنی را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند تا تولیدات و عواید ما بیشتر شود.»

بیشتر از