گفتگوی تلفنی پومپئو با وزیر خارجه سوئیس در آستانه سفر به ایران

کاسیس در چارچوب بزرگداشت یک قرن حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران، به تهران می‌آید

مایک پومپئو و ایگناتسیو کاسیس در جنوب سوئیس-Fabrice COFFRINI / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درآستانه سفر همتای سوئیسی خود به ایران در تماس تلفنی با او از نقش سازنده این کشور به عنوان حافظ منافع ایالات‌متحده در ایران قدردانی کرد.

سفارت سوئیس در تهران اعلام کرده که ایگناتسیو کاسیس در چارچوب بزرگداشت یکصدمین سال حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران، پانزدهم شهریورماه به تهران سفر می‌کند.

به گزارش حساب کاربری وزارت امور خارجه سوئیس در توییتر، کاسیس در این گفت‌و‌گو ضمن استقبال از توافق اخیر بین امارات متحده عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، در مورد کانال بشردوستانه در ایران با پومپئو رایزنی کرد.

پومپئو در این گفت‌و‌گو از سوئیس بابت نگهداری از مایکل وایت و بازگرداندن او به آمریکا تشکر کرده است. وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا که در ایران زندانی بود، پس از شیوع کرونا دوره مرخصی خود را در سفارت سوئیس گذراند و سپس در جریان مبادله زندانیان با آمریکا، آزاد شد.

سوئیس یک قرن پیش کنسولگری خود را در ایران افتتاح کرد و از ۴۱ سال پیش به دنبال وقوع انقلاب اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک تهران و واشینگتن، حفاظت از منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهار دهه گذشته، سوئیس همواره به عنوان یکی از مهمترین کانال‌های ارتباطی بین ایران و آمریکا مطرح بوده است. علاوه بر رد و بدل نامه‌ها و پیام‌ها از طریق سفارت سوئیس، ژنو از جمله شهرهایی است که سابقه ملاقات‌های محرمانه نمایندگان ایران و آمریکا در آن به ثبت رسیده است. ژنو برای ماه‌ها، میزبان مذاکرات هسته‌ای منجر به امضاء برجام و نشست‌های دوجانبه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پیام‌های مربوط به حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس از طریق سفارت سوئیس با طرف آمریکایی هماهنگ شده بود.

به گزارش وال استریت ژورنال، این کانال در کاهش تنش‌ها بین تهران و واشینگتن پس از کشته شدن سلیمانی نقش بسیار موثری داشته است.

در حال حاضر کانال بشردوستانه سوئیس برای انتقال دارو و غذا به ایران به چراغ سبز آمریکا فعال است و این کشور آمادگی خود برای کمک به مبادله زندانیان بیشتر و کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا را اعلام کرده است.