نگرانی اروپا از هجوم گوشت برزیلی

اتحادیه اروپا و مرکوسور پس از 20 سال مذاکره پیمان تجارت آزاد امضاء کردند

AFP

اتحادیه اروپا و بلوک چهار کشور آمریکای جنوبی – آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه- موسوم به مرکوسور، روز جمعه پس از 20 سال گفتگو بر سر پیمان تجارت آزاد به توافق رسیدند. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا این قرارداد را بزرگترین پیمان تجاری اتحادیه اروپا توصیف کرده و می گوید این توافق تاریخی، پیام قدرتمندی ارسال می کند.

خبر نهایی شدن این پیمان تجارت آزاد همزمان با برگزاری اجلاس سران گروه 20 در ژاپن با محور جنگ تجاری آمریکا و چین منتشر شده است. سسیلیا مالمستروم، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، می گوید این یک پیام روشن و بلند برای حمایت از تجارت آزاد است.

نمایندگان اتحادیه اروپا و بلوک مرکوسور از چهارشنبه گذشته در بروکسل در حال تدوین متن نهایی این قرار داد بودند. مذاکرات دو طرف از سال 2000 آغاز شد و توافق نهایی پس از چهلمین دور گفتگوها به دست آمد.

تحلیلگران بر این باورند پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاکید او بر حمایت از صنایع داخلی آمریکا، نقش مهمی در تسریع روند مذاکرات اتحادیه اروپا و مرکوسور داشت. به این ترتیب اتحادیه اروپا به دنبال تقویت روابط تجاری خود با دیگر کشورها، مذاکرات جدی تری با بلوک چهار کشور آمریکای جنوبی انجام داد و همزمان توافقنامه های تجاری با کانادا، مکزیک و ژاپن امضاء کرد. در حال حاضر اتحادیه اروپا بزرگترین شرکت تجاری بلوک مرکوسور است و این پیمان می تواند حدود 4 میلیارد یورو در تعرفه ها صرفه جویی کند.

پیمان تجارت آزاد اروپا و مرکوسور هم اکنون باید به تایید پارلمان اروپا و تک تک کشورهای عضو آن برسد و سپس اجرایی خواهد شد.

به گزارش رویترز، اروپا در این پیمان تجارت آزاد قصد دارد تولید خودرو به منظور صادرات به بلوک مرکوسور را افزایش دهد. شراب و پنیر اروپا نیز بازار این منطقه را اشباع خواهد کرد. در مقابل چهار کشور عضو این بلوک صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا را افزایش می دهند.

البته برخی نگرانی ها نیز در مورد این پیمان تجارت آزاد وجود دارد. برای مثال، فرانسه نگران سیل گوشت برزیلی به بازارهای اروپایی است که پس از اجرای این قرارداد به راه می افتد. گروه های حامی محیط زیست که اکنون قدرت زیادی در پارلمان اروپا به دست آورده اند نیز معتقدند، جذابیت بازار اروپا برای کشورهای آمریکای جنوبی موجب افزایش تولید آنها و از بین رفتن جنگل های این منطقه می شود که به ضرر محیط زیست است.

اما طرف های این قرارداد می گویند به توافق تغییرات اقلیمی پاریس و به خصوص فصل توسعه بادوام آن که به اهمیت حفاظت از جنگل ها و حقوق کارگران اشاره می کند، پایبند خواهند بود.

بیشتر از اقتصاد