حریم هوایی عربستان برای پروازهای امارات-اسرائیل باز می‌ماند

ریاض می‌گوید، «همه پرواز»های امارات می‌توانند از حریم هوایی عربستان عبور کنند

روز دوشنبه هواپیمای تجاری اسرائیل حامل هیات‌های آمریکایی و اسرائیلی با عبور از حریم هوایی عربستان در فرودگاه ابوظبی فرودآمد-AFP

عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که به «همه پرواز»های امارات متحده عربی به «همه کشورها» اجازه می‌دهد از حریم هوایی عربستان استفاده کنند.

هرچند در این بیانیه به نام اسرائیل اشاره نشده، اما به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده تعداد بیشتری از پروازها بین اسرائیل و امارات متحده عربی از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کنند.

ریاض در حالی این تصمیم را اعلام کرد که سه روز قبل به نخستین هواپیمایی تجاری در مسیر اسرائیل به امارات متحده عربی اجازه داد از حریم هوایی عربستان سعودی استفاده کند. این اقدام تاریخی بخشی از روند عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی به‌شمار می‌رود. آنگونه که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید، قرار است در آینده پروازهای بیشتری بین دو کشور انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اقدام ریاض در جهت باز گذاشتن حریم هوایی خود نشانه‌ای دیگر از تعامل عربستان سعودی به‌شمار می‌رود. مقامات عربستان می‌گویند که ریاض درخواست امارات متحده عربی برای استفاده از حریم هوایی عربستان را پذیرفته است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای که مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم عربستان منتشر شد آن را یک گشایش بزرگ دیگر توصیف کرده است. او می‌گوید به این ترتیب پروازها ارزان‌تر و کوتاه‌تر خواهند شد و توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی شتاب بیشتری می‌گیرد.

هرچند عبور روز دوشنبه هواپیمای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان برای رسیدن به امارات متحده عربی به طور گسترده مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته، دو سال قبل نیز یک هواپیمای دیگر به مقصد اسرائیل از آسمان عربستان عبور کرده بود. هواپیمای «ایرایندیا» در مارس ۲۰۱۸، نخستین پرواز خدماتی به مقصد اسرائیل را با استفاده از حریم هوایی عربستان انجام داد.

تصمیم ریاض برای استفاده همه پروازهای امارات از حریم هوایی عربستان همزمان با سفر جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ  سفید به ابرشهر «نئوم» در عربستان سعودی اعلام شد. کوشنر در این سفر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ملاقات کرد.

آمریکا که در روند شکل‌گیری توافق بین امارات متحده عربی و اسرائیل نقش موثری ایفا کرد، از دیگر کشورهای عربی منطقه نیز درخواست کرده که در مسیر تنش‌زدایی با اسرائیل گام بردارند. با این حال عربستان سعودی به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان عرب و کشوری که کعبه در آن قرار دارد در مقایسه با امارات متحده عربی در انجام محاسبه‌های سیاسی، حساسیت‌های بیشتری را در نظر می‌گیرد.

روند عادی‌سازی و توسعه روابط امارات و اسرائیل تحت عنوان «توافق ابراهیم» در جریان خواهد بود و انتظار می‌رود نمایندگان دو طرف قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این توافق را به طور رسمی در کاخ سفید امضاء کنند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه، شدید‌اللحن‌ترین انتقاد‌ها را علیه این توافق مطرح کرده و ضمن متهم کردن امارات به «خیانت» این کشور را به «واکنش» تهدید کرده‌اند.

بیشتر از جهان